PS3 emulering verkar inte bry sig speciellt mycket om AVX512, om den gjorde det borde Intels 11000 samt AMD 7000 serie rimligen sticka ut
Klicka för mer information
Visa mer
ser lika ut för Nintendo switch emulering
Klicka för mer information
Visa mer
Sen vad i UE5 använder AVX512? I teorin kan UE4/5 använda AVX512 då man integrerat Intel ISPC. Vad man får med ISPC är att man enkelt kan välja att utnyttja allt från SSE, till AVX till AVX-512 på ett sätt så högsta möjliga version väljs vid runtime.
För just spel finns det dock anledningar att inte lägga med stöd för AVX-512, eller i alla fall inte 512-bitars AVX-512 (AVX är rätt förvirrande... går att använda AVX/AVX-512 instruktioner både med 128, 256, och med AVX-512, 512 bitars databredd) då det tenderar att klocka ned CPUn (i alla fall Intels CPUer med AVX-512) på ett sätt som är dåligt för övrig spellogik.
UE4/5 använder dock en hel del SIMD, bl.a. för fysik, men det är främst 128-bitars AVX/AVX2 instruktioner (128 bitar -> 4 st 32-bit floats -> perfekt match för 3D med homogena koordinater)
AVX-512 rockar dock i vissa simuleringsprogram av forskningskaraktär!
Tittar man på UE5 utveckling lyckas Intel, med nöd och näppe, knipa både kod-kompilerings och shader-kompilerings kronan
Klicka för mer information
Visa mer
Men kan inte påstå att 13900K riktigt imponerar, det gör däremot 13600K. Det framförallt i "content creation", att den spöar 5950X är både imponerande och lite deprimerande (har en 5950X i jobbdatorn)!!!