Tycker största problemet med dom här moderna spelen är hur mycket mer kräm man skall ha på PC jämfört med konsollerna.
Det verkar vara ungefär dubbla hastigheten av CPU. Två till tre gånger så mycket minne (sammantaget VRAM + RAM). Grafikkorten har ju fått mycket skit, men dom går ju iallafall ofta att ställa ner nivån på lite, och då fungerar det även med lite äldre grejer som det verkar.
Jag fattar inte riktigt att folk försvarar detta. Konsolerna kommer springa cirklar runt PC om det fortsätter så här.
Man kanske inte kan kalla det optimeringsproblem heller, för arkitekturen är olika mellan konsol och PC (shared memory osv). Däremot går det att bygga moderna PC-spel som inte uppför sig så här. Plague Tale Requiem är ett gott exempel, som man kan jämföra med The Last Of Us. Liknande grafiknivå, det ena kräver väldigt mycket mer av hårdvaran än det andra. UE5 spelen verkar vara ännu mer krävande än TLAU, så man vet ju inte riktigt vart det slutar.