Inlägg

Inlägg som meanh har skrivit i forumet
Av meanh

Från Ubisoft:
"As you experience the journey of Basim to become a Hidden One and undertake elaborate investigations and assassinations, you'll be able to immerse yourself in his world with an uncapped frame rate, even in 4K; simultaneously use a keyboard, mouse, and controller (or other inputs); and get a dazzling panoramic view with HDR as well as multi-monitor and widescreen support. You'll also be able to leverage features like Intel's AI-assisted XeSS Super Sampling, Nvidia DLSS, or AMD FSR to upscale resolution while enabling hardware to pump out more frames per second; optimization for Intel Arc GPUs and 13th-generation CPUs; synchronize ambient lighting with the game's action using MSI's Mystic Light products; and even experience upper-body haptic feedback with the OWO Haptic Gaming System vest (which is also supported on consoles)."

Så nu kan alla sluta gnälla över uppskalning i detta spel iaf.

Av meanh
Skrivet av underd0g76:

Är 5 (eller 10%) mer fps värt att i värsta fall bricka ett grafikkort? Har också 3080 men med gammalt vBIOS. Törs man?

vBIOS är generellt sett inte så riskabelt att uppdatera (så länge du använder ett officiellt bios till just din modell) och om det skulle "gå fel" så ska det mycket till för att du inte ska se själva kortet i OS:et och kunna flasha om det igen så länge du har integrerad grafik eller alternativt en annan GPU du kan köra samtidigt för att få bild. Uppdaterade själv vBIOS på mitt 3080 Aorus Master utan problem för över 2 år sedan, gav ganska bra prestandalyft i FH5 jag spelade just då så för mig var det värt det.

Av meanh

Saxat från reddit:
"Vkd3d (the dx12->vulkan translation layer) developer has put up a change log for a new version that is about to be (released here) and also a pull request with more information about what he discovered about all the awful things that starfield is doing to GPU drivers (here).

Basically:

Starfield allocates its memory incorrectly where it doesn't align to the CPU page size. If your GPU drivers are not robust against this, your game is going to crash at random times.

Starfield abuses a dx12 feature called ExecuteIndirect. One of the things that this wants is some hints from the game so that the graphics driver knows what to expect. Since Starfield sends in bogus hints, the graphics drivers get caught off gaurd trying to process the data and end up making bubbles in the command queue. These bubbles mean the GPU has to stop what it's doing, double check the assumptions it made about the indirect execute and start over again.

Starfield creates multiple `ExecuteIndirect` calls back to back instead of batching them meaning the problem above is compounded multiple times.

What really grinds my gears is the fact that the open source community has figured out and came up with workarounds to try to make this game run better. These workarounds are available to view by the public eye but Bethesda will most likely not care about fixing their broken engine. Instead they double down and claim their game is "optimized" if your hardware is new enough."

Så nej, Starfield tycks inte vara "optimerat" åtminstone gällande Creation Engine 2's implementation av DX12.

Av meanh

Om jag minns rätt så är Creation Engine ganska extrem i antal drawcalls som görs och ett av Intels Arc's problem tycks vara att man har betydligt mindre kapacitet för antal drawcalls jämfört med motsvarande kort från Intel och AMD (om jag har fel får de som eventuellt vet bättre rätta mig här). Om detta stämmer så kan det vara rätt mycket jobb för Intels drivrutinsteam att få Starfield att flyta bra.

Av meanh
Skrivet av EntropyQ3:

Det är lustigt att tech sites/tubers fokuserat så mycket på GPU prestanda, när spelet uppenbart i huvudsak är begränsat på annat håll.
Buildzoid postade en ”speculative rambling” video, och även om titeln verkligen stämmer, så sägs det mesta av värde de första 10 minuterna - spelet begränsas i huvudsak av minnesåtkomst, ren bandbredd ger nästan linjärt utslag, och stor L3-cache hjälper rejält.

https://youtu.be/s4zRowjQjMs?feature=shared

Nja, beror på plats, inställningar, upplösning och vilken GPU och CPU du har. Med en 5800X3D+4090, HUB's kvalitetsinställningar+crowd density medium så är jag begränsad av CPU endast i större städer i 4k och ligger nu alltid 60 avg fps+ där och ~94% GPU load som sämst. Andra ställen är 100% GPU-begränsade vid 70-110 fps. Det svåra i Starfield är att hitta bra inställningar som fungerar i alla olika miljöer som finns med relativt lika prestanda så man inte går från 90+ fps i ena stunden till närmare 50 fps en fast travel senare. Med Ultra inställningar i 4k var detta precis vad som hände mig, och de lägsta fps:en kunde vara antingen pga CPU eller GPU beroende på plats.
Kan hålla med om att processorns betydelse i spel underskattas på många håll och att det fokuseras väldigt mycket mer på grafikkorten, men inte att Starfield "i huvudsak är begränsat på annat håll" än just GPU. Värt att betänka är också att spelet precis släppts och att vad som i huvudsak påverkar prestanda kan komma att ändras något.

Av meanh
Skrivet av hilding1:

Nu har jag uppdaterat BIOS till den senaste versionen. Systemet är fortfarande instabilt.

Men det är liksom konstigt. Kan köra Heaven utan problem och ett cpu-test via OCCT. Ibland kan jag köra igenom 3Dmark men så dör datorn ute i windows. Igår testade jag ett spel i en halvtimme och det gick bra, sen dog datorn direkt ute i windows. Det verkar liksom inte vara belastning i sig som får datorn att dö?

För att svara på en tidigare fråga så köpte jag kortet nytt direkt från butik (Inet).

Vad finns att testa nu? Vad lutar ni åt, att kortet är trasigt eller kan det vara PSU?

OCCTs VRAM test kanske vore något? När mitt ganska nya 4090 "dog" (VRAM som spottade fel) så var det främst i tyngre spel jag fick problem med krascher men jag hade även små märkliga problem i Windows ibland som ledde till exempelvis att ominstallation av drivrutiner ett par ggr totalkraschade datorn.
Har du möjlighet att köra helt utan riserkabel så kan det vara värt ett försök. Att kolla att alla kablar på moderkort,PSU och GPU sitter som de ska då du rotat i burken kan även det vara värt en minut eller två.
Kan även vara värt att köra kommandotolken som admin (skriv cmd i sökrutan, högerklicka->kör som admin) och skriva sfc/scannow detta söker efter och reparerar filer som kan ha blivit korrupta i OS:et. Korrupta filer kan tyda på att något tidigare gått fel, dock är det inga garantier att det är grundproblemet.
Testa även gärna med ditt tidigare kort och se om det blir stabilt igen eller om det fortsätter vara problem med datorn.

Av meanh

Kolla gärna om det finns något nyare bios, har för mig att vissa bios/moderkort kombos har haft problem med 40-serien från Nvidia.

Av meanh

Efter 5-6 timmar i spelet så är ordet som bäst beskriver min upplevelse av spelet hittills nog "osammanhängande".
Menyerna känns fruktansvärt förvirrade med handkontroll, mitt huvud tycks inte vilja lära sig hur de är uppbyggda. Genom alla olika laddskärmar känns spelet inte sammanhängande alls, enligt min åsikt än så länge borde man nog också kapat delen då man flyger sitt skepp fritt om man nu skulle göra spelet så massivt.

Trodde verkligen att jag skulle fastna mer, men jag önskar redan att Todd koncentrerat sig på 1-3 solsystem med 10-talet planeter i varje istället där man kunde flyga helt fritt. Kommer fortsätta lira i helgen, men Starfield får svårt att ens slå Hogwarts Legacy bland spelen jag spelat i år (klassar Hogwarts som en svag 8/10) om det inte blir bättre snart.

Av meanh

Mycket intressant artikel, dock bör tilläggas att många spel inte får problem med VRAM de första 20-30 minuterna eller alternativt förrän man kommer till vissa delar av spelen. Ett exempel är Callisto Protocol där spelet med RT igång får problem efter ca 20 minuter på 8GB-kort eller Halo Infinite där det tar ca en halvtimme innan texturer börjar balla ur på kort med mindre VRAM. Har även för mig att RE2 Remake hade problem i vissa senare delar, dock var detta i 4k där 8GB inte klarade av Ultra-texturer.

Av meanh

Okej, efter att ha testat lite mer så har jag bestämt mig för att nu köra följande på min 5800X3D+4090 kombo i 4k på 48" OLED:
High preset
Rendering scale 100%
FSR2 på
DoF av
Film Grain av.

Kör för ovanlighetens skull motion blur på high i detta spel då den inte verkar speciellt aggressiv och den i mitt tycke hjälper min OLED att framstå något mindre "hackig" de få ggr fps:en är under 60.
I första staden så är det nu som värst ~57 fps avg och 45 fps 1% lows, dock håller det sig oftast kring 65 fps avg och 53 fps 1% lows. Detta skall vara testat i ett av de mest krävande områdena i spelet (samma som Daniel Owen testat i videon tidigare i tråden) och i princip alla tapp under 60 fps tycks nu vara helt pga min 5800X3D inte riktigt hänger med då GPU usage kan dippa nedåt 95% då de lägsta fps:en uppmäts. Observera att detta är i det absolut värst området hittills, i små mindre delar och på mer "öde" planeter så är fps:en betydligt högre
Stutters har jag upplevt hela 3 st små (noterbara) av, vilket får anses som ovanligt bra 2023. Jämför exempelvis med Hogsmead i Hogwarts Legacy, där får jag fler och betydligt värre stutters på 20 sekunder än vad jag haft totalt i Starfield under mer än 3 timmars spelande.
Dags att fortsätta äventyret, återkommer med info om prestandan ändras märkbart i andra delar av spelet.

Av meanh

Kör med en 5800X3D och ett 4090 i 4k, har bara hunnit med att spela i ett par timmar och kommit till den första större staden. Kör allt maxat i 4k (film grain och DoF av) och har bara kollat prestandan lite snabbt. Ligger kring 65-85 fps i mindre miljöer samt på de öppna planeter jag varit hittills, i staden är det dock 50-65 i de mer befolkade delarna. Misstänker att det är CPU som begränsar då även folk med 13900k inte verkar kunna riktigt låsa 60 fps även i lägre upplösningar där. Dock skall sägas att jag inte haft ett enda stutter än så länge även om fps:en varit något låg i staden. Skall testa mer senare under dagen, kanske kan något minskad population density få de värsta delarna av staden att flyta lite bättre.

Av meanh

Lite settings och tidiga benchmarks på viss hårdvara, kanske intressant för vissa här då det är det enda "större" test jag hittat än så länge.

Av meanh

Har lagat all mat för morgondagen, handling fixad för hela helgen så är redo. Går och försöker sova strax, ska försöka spela tidigt imorgon!

Av meanh
Skrivet av cracko:

Krävs det premium edition för att få early access?

Yes, del av "förmånen" med Premium Edition förutom DLC samt Art Book och Soundtrack.

Av meanh

Vi kan med andra ord räkna med minst 4-5 år innan släpp då, så ett lagom släpp till nästa generation konsoler kanske?

Av meanh

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Av meanh
Skrivet av Nozomi:

Och att lägga till ex dlss i en modern spelmotor är inte mycket mer än ett knapptryck i tex ue5

Att lägga till DLSS är i princip bara ett "knapptryck" ja, men att köra QA och lösa eventuella problem tar betydligt längre tid. Titta bara på senaste UE5-spelet Immortals of Aveum, där är DLSS3 (FG) helt trasigt, massa ghosting från hud och allmänna artefakter, detta trots att det bara skulle vara ett "knapptryck" enligt många på diverse forum.
Förstår till 100% om ett jättespel likt Starfield prioriterar att få en uppskalningslösning att fungera bra istället för att lägga massa extratid på en till lösning på samma "problem" som gagnar en ganska begränsad del av deras kundbas.

Av meanh

Nog för att jag har relativt små händer och oftast gillar 8Bitdo-kontroller (har 3 st), men denna skulle nog jag få kramper av på under halvtimmen. Kan dock se den som en perfekt kontroll för barn under bilfärder/resor.

Av meanh

Haha! Men vad fasen, man missar att "blurra" värdet på kylaren (vilket Billet Labs tydligen bett åtminstone GN att göra i deras rapportering) sedan missar man även att blurra en anställds mailadress också (inte lika allvarligt då det är deras egen personal). Detta i en video som handlar om att man ska bättra sig och göra mindre misstag... De har nog mer än en veckas jobb för att lösa den här bajsmackan ordentligt.

Gällande kvinnan som påstår sig blivit minst sagt illa behandlad; inte det minsta förvånad om detta stämmer och vi kommer kanske se fler utsagor från fd anställda inom kort. Har också på nära håll sett hur illa folk kan må av dåliga arbetsplatser och hur blinda de varit över sin situation där och då, så är inte överraskad om hon inte hade förmågan att samla bevis då det hände.

Av meanh
Skrivet av DasIch:

"Recensionen" av Billets produkt känns så typiskt LTT. Noll planering, slarvar bort grafikkortet Billet skickade med (ett 3090Ti som faktiskt skulle funkat med produkten), och sen härjar de loss som ADHD-ungar som bygger dator för första gången. Slutsatsen blir sen: "Om till och med vi som är experter på det här tycker det är svårt...".

Jag menar, är inte det första man gör att ta reda på om komponenterna passar och se till att det finns tillräckligt med utrymme för allt? Och hur är det produktens eller tillverkarens fel om man kaosar loss och klantar till det?

LTT var ju uppenbarligen ute efter att göra "underhållning" och sket egentligen i produkten. Ett dyrt testlabb lär inte hjälpa med den biten.

LTT framstår som om de skulle köpa en bokhylla från IKEA sedan inte läsa manualen, därefter gnälla på att de var tvungna montera den flera ggr då det blev delar över, klaga att den sedan inte passar på platsen de tänkt haft den då den var för stor och till slut skriker högt att ingen borde köpa sådant skräp!