Inlägg

Inlägg som meanh har skrivit i forumet
Av meanh
Skrivet av cracko:

Krävs det premium edition för att få early access?

Yes, del av "förmånen" med Premium Edition förutom DLC samt Art Book och Soundtrack.

Av meanh

Vi kan med andra ord räkna med minst 4-5 år innan släpp då, så ett lagom släpp till nästa generation konsoler kanske?

Av meanh

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Av meanh
Skrivet av Nozomi:

Och att lägga till ex dlss i en modern spelmotor är inte mycket mer än ett knapptryck i tex ue5

Att lägga till DLSS är i princip bara ett "knapptryck" ja, men att köra QA och lösa eventuella problem tar betydligt längre tid. Titta bara på senaste UE5-spelet Immortals of Aveum, där är DLSS3 (FG) helt trasigt, massa ghosting från hud och allmänna artefakter, detta trots att det bara skulle vara ett "knapptryck" enligt många på diverse forum.
Förstår till 100% om ett jättespel likt Starfield prioriterar att få en uppskalningslösning att fungera bra istället för att lägga massa extratid på en till lösning på samma "problem" som gagnar en ganska begränsad del av deras kundbas.

Av meanh

Nog för att jag har relativt små händer och oftast gillar 8Bitdo-kontroller (har 3 st), men denna skulle nog jag få kramper av på under halvtimmen. Kan dock se den som en perfekt kontroll för barn under bilfärder/resor.

Av meanh

Haha! Men vad fasen, man missar att "blurra" värdet på kylaren (vilket Billet Labs tydligen bett åtminstone GN att göra i deras rapportering) sedan missar man även att blurra en anställds mailadress också (inte lika allvarligt då det är deras egen personal). Detta i en video som handlar om att man ska bättra sig och göra mindre misstag... De har nog mer än en veckas jobb för att lösa den här bajsmackan ordentligt.

Gällande kvinnan som påstår sig blivit minst sagt illa behandlad; inte det minsta förvånad om detta stämmer och vi kommer kanske se fler utsagor från fd anställda inom kort. Har också på nära håll sett hur illa folk kan må av dåliga arbetsplatser och hur blinda de varit över sin situation där och då, så är inte överraskad om hon inte hade förmågan att samla bevis då det hände.

Av meanh
Skrivet av DasIch:

"Recensionen" av Billets produkt känns så typiskt LTT. Noll planering, slarvar bort grafikkortet Billet skickade med (ett 3090Ti som faktiskt skulle funkat med produkten), och sen härjar de loss som ADHD-ungar som bygger dator för första gången. Slutsatsen blir sen: "Om till och med vi som är experter på det här tycker det är svårt...".

Jag menar, är inte det första man gör att ta reda på om komponenterna passar och se till att det finns tillräckligt med utrymme för allt? Och hur är det produktens eller tillverkarens fel om man kaosar loss och klantar till det?

LTT var ju uppenbarligen ute efter att göra "underhållning" och sket egentligen i produkten. Ett dyrt testlabb lär inte hjälpa med den biten.

LTT framstår som om de skulle köpa en bokhylla från IKEA sedan inte läsa manualen, därefter gnälla på att de var tvungna montera den flera ggr då det blev delar över, klaga att den sedan inte passar på platsen de tänkt haft den då den var för stor och till slut skriker högt att ingen borde köpa sådant skräp!

Av meanh

Att LTT har haft problem med tester av olika produkter är största anledningen till att jag slutade att titta på deras videos för 2+ år sedan. Efter att ha satt mig in i hur situationen tycks vara nu så tycks det ha blivit ännu sämre. Detta påminner mig om ett jobb där jag hade en chef som var kanonduktig på att utveckla, skapa nya projekt och utöka verksamheten. Problemet var bara att vi växte för fort, ingen hann landa i sina nya uppgifter innan det var dags att "gasa" vidare in i nästa projekt. Detta ledde slutligen till problem med stress, krismöten och att chefen i fråga till slut letade sig vidare till ett nytt jobb. Vi fick sedan en ny chef som gav oss tid att landa och efter detta blev det en bra arbetsplats med "lagom" mängd nya uppgifter.
Min misstanke är att Linus är likadan, duktig på att utveckla en verksamhet och starta nya projekt, men dålig på att se när det är dags att släppa på gasen och låta personalen landa i sina arbetsuppgifter.

Det som dock fick mig att tappa förtroendet totalt i hela den här röran är situationen med Billet Labs. Så fruktansvärt dåligt av Linus och att han inte tycks fatta/erkänna hur illa han skött det hela gör det ännu värre.

Av meanh

Faktiskt lite stolt att jag knappt alls kommer ihåg bluffprodukter!

Av meanh

Bättre än befarat!

Av meanh
Skrivet av CyberZzZ:

Har nyligen skaffat en 5800x3d men har läst att man bör undervolta den lite för lägre temps samt bättre fps.
Har inga problem med varken höga temps ( Ligger på max 80 i Cinebench loop ) eller låga fps då jag kör 7900xtx.

Men jag har läst att lite undervolt ( -20-30 ) är rekomenderat.

Hur gör jag det på mitt MSI B550 Tomahawk moderkort ?

Tacksam för svar

På MSI finns en inställning i BIOS som kallas Kombo Strike (1, 2, 3), 1 ger -10, 2 -20 och 3 -30 i undervolt.

Av meanh
Skrivet av Bobiri:

Verkar vara ett nytt avtal nu jämfört med när CMA/FTC försökte blockera..

”Microsoft’s original deal offer to Sony in January 2022 included keeping “all existing Activision console titles on Sony, including future versions in the Call of Duty franchise or any other current Activision franchise on Sony through December 31st, 2027.” The deal terms have clearly changed since that opening offer, with an extension to 10 years that’s limited to just Call of Duty.”

Nya avtalet är nog bättre för Sony, för vilka riktigt stora nya titlar kommer från ABK innan 2028 från existerande IP'n?
Diablo 5 lär vara 10 år bort, WoW är inte aktuellt på konsol, Tony Hawk lär inte se någon uppföljare, OverWatch 2 nyligen släppt, Crash sålde dåligt nu senast, osv...
Att få garanterad tillgång till CoD 6 år till är förmodligen värt mer för Sony än alla andra ABK-titlar tillsammans.

Av meanh
Av meanh

Måste säga att jag är betydligt mer pessimistisk för spelindustrins framtid idag än jag var igår. Ser inte detta som positivt för konsument ur något längre perspektiv. Detta kommer leda till att både Sony och Microsoft ser att de nu fått grönt ljus att köpa allt de kan, gissningsvis kommer Sony nu satsa på att köpa SE eller Fromsoft, Microsoft suktar lystet mot Sega och Amazon, Google, Tencent och Apple tittar förmodligen nu noga på om större spelare i branschen så som Take2, EA eller Ubisoft kan tänka sig nya ägare.

Ser dessutom personligen inte ens att Game Pass blir bättre med detta uppköp, snarare en försämring för mig. Detta då jag är mycket ointresserad av 99% av ABK's utbud och ser det som mycket sannolikt att mängden intressanta spel från studior som Microsoft inte äger nu kommer att minska på tjänsten nu när ABK's spelbibliotek tillkommer. Game Pass kommer bli lika ointressant som EA Play eller Ubisofts dito, en tjänst man kör en månad och spelar det enstaka storspel man är intresserad av det året. Ett liknande öde som Netflix gått till mötes för mig personligen sista 4-5 åren helt enkelt.

Och för att förtydliga: Jag vill inte att någon skall köpa upp de större publicisterna i spelindustrin, speciellt inte Sony/Nintendo/Microsoft, detta då ALLA dessa tidigare visat att man mestadels bryr sig om att låsa saker till sin egen plattform.

Av meanh
Skrivet av Eismannen:

G502, både till jobb och spel. Jobb för stt scrollhjulet går att "låsa upp" så det rullar fritt, och spel för att... Ja för att den är grymt bra helt enkelt.
Jag kör nu den vita trådlösa varianten utan rgb. Seriöst/städat utseende och i allmänhet en mycket bra mus.

Efter att ha använt ett par G502 är i princip alla andra möss halvt värdelösa att använda. Mestadels pga det enastående scrollhjulet, saknar det alltid när jag testar andra möss.

Av meanh

Har väl spelat typ 4-5 av spelen någon längre tid i quizet, så gick rätt bra ändå.

Av meanh
Skrivet av Sveklockarn:

Är det titlar där Nvidia har skrivit sponsoravtal med spelutvecklaren då?

Dessvärre otroligt svårt att finna någon lista på Nvidia-sponsrade titlar, är 100% säker på att A Plague Tale är en sådan dock. Sackboy hittar jag ingen info om och Kena verkar inte vara sponsrad. Dock är det fortfarande titlar som släppts på senare tid med stöd för endast DLSS och inte FSR2.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är som det heter, indicier. Att påfallande många AMD-sponsrade titlar råkar sakna stöd för Nvidia-hårdvara är det graverande i sammanhanget. När AMD dessutom bara ger svar i stil med att "nä men vi låter utvecklaren bestämma om de vill implementera FSR" så inger de inte direkt något förtroende för att de inte i själva verket betalar utvecklare för att skippa stöd för Nvidia-hårdvara.

Hittade efter mycket letande en lista på sponsrade titlar från Nvidia och AMD med jämförelse av vilka uppskalningstekniker som stöds (dock svårt att veta hur många titlar som fortfarande saknas):

https://pbs.twimg.com/media/FzvKSchWwAEKeQ_?format=png&name=4096...

Den preliminära slutsatsen som kan dras från denna lista är att det inte procentuellt sett är någon större skillnad mellan hur många av de sponsrade titlarna som stöder konkurrentens uppskalningsteknik just nu.

Skrivet av Sveklockarn:

Lite extra oroväckande blir det när det t.ex. visade sig att The Last Of Us Part 1 drog 11-12 GB VRAM av att stå still med gubben på näst intill tomma bakgårdar utan några synliga NPCer, vilket ledde till extremt keff prestanda för en lång rad i övrigt aktuella Nvidia-GPUer med 8-10 GB VRAM. Intressant nog fixades problemet utan synbar försämring av texturerna när det varit tillräckligt mycket ramaskri i social medier.

Lite lustigt att du här nämner ett av de AMD-sponsrade spel som redan vid release hade stöd även för DLSS. Det du dock måste komma ihåg att spelutvecklaren alltid är den som är ansvarig för slutpodukten de släpper, ska jag hålla Nvidia ansvariga för att exempelvis Ghostwire och Redfall har problem med stutters? Misstänker att AMD inte är speciellt glada över den negativa publicitet de fått av TLOUp1 och de hade nog också hellre sett att spelet släppts i ett bättre skick än det gjorde.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är precis därför folk med Nvidia-kort inte vill ha FSR, eftersom det redan nu kan misstänkas att det kommer krävas uppskalningstekniker för att överhuvudtaget kunna nå några högre framerates på PC. Raytracing borde vara standard-option i ett spel som släpps i slutet av 2023, men det lyser med sin frånvaro helt. Det är säkert bara ett sammanträffande att just AMD-GPUer är dåliga på RT.

Det du måste komma ihåg är att spelutvecklarna har en betydande del av sin marknad på konsol, dessa klarar av begränsad RT och det är förmodligen den typen av RT utvecklarna helst vill ha hjälp från AMD att implementera om RT överhuvudtaget är aktuellt. Bara för att du och jag sitter med Nvidia-kort med bra stöd för RT betyder det inte att vi kan kräva att enskilda utvecklare ska extraarbeta för en i dagsläget ganska nischad del av marknaden.
Själv kommer jag spela Starfield dag 1. Kommer jag sörja om det saknar RT? Nej, ljussättningen såg redan tillräckligt bra ut för att jag ska kunna njuta av spelet. Kommer jag skrika rakt ut om spelet saknar DLSS vid release? Nej, jag får testa FSR2 och pilla med inställningar, precis som jag alltid gör, om min GPU inte klarar av 4k60. Den enda anledningen som skulle göra mig lite smått irriterad i Starfield är som tidigare nämnt om spelet är CPU-begränsat och saknar DLSS3.

Av meanh
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är detta inte en uppräkning av gamla meriter utan vad som faktiskt händer idag. Kan i övrigt inte komma på att jag hört talas om ett enda tillfälle när Nvidia hindrat en utvecklare från att lägga till stöd för någon konkurrerande teknologi, framförallt för att AMD inte hade någonting att komma med under nästan ett helt decennium.

"NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games."

Artikel om ämnet som behandlar hur AMD systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag:
https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su...

Vilken tur att listan glömmer åtminstone 2 titlar, Sackboy (27/11/2022) samt A Plague Tale: Requiem (17/11/2022) som släppts senaste året med stöd för enbart DLSS. Tittar vi längre bakåt kan vi se att exempelvis Kena: Bridge of Spirits (21/09/2021) enbart har stöd för DLSS.

Folk (journalisten i detta fall) tycks som alltför ofta dra förhastade slutsatser och väljer data som stöder tesen istället för undersöka saken objektivt. Personligen misstänker jag att AMD, precis som Nvidia, inte hindrar utvecklare att själva lägga tiden på att få till stöd för DLSS/FSR, snarare att utvecklarna själva kanske inte har kunskap/tid/pengar för att också få konkurrenten till sponsorns lösning implementerad. Detta baserar jag på att vi trots allt ser AMD-sponsrade titlar med stöd för DLSS, för skulle AMD aktivt hindra detta så borde inga av dessa titlar ha stöd för DLSS. Anledningen till att så många Nvidia-sponsrade titlar med DLSS även stöder FSR2 beror nog mestadels på att konsolversionerna av spelen i många fall behöver/använder FSR2, dvs. det finns förmodligen ett betydligt större incitament för en Nvidia-titel att även ha FSR2 än för en AMD-titel att stödja DLSS.

Det värsta är dock att artikeln inte presenterar ett enda bevis för att AMD "systematiskt låser ute DLSS/XeSS idag", inte ens en anonym utvecklare har journalisten i fråga lyckats få en kommentar ifrån som skulle stödja ditt påstående. Artikeln insinuerar att AMD "förbjuder" sponsrade titlar att använda DLSS, men säger det inte rakt ut och har som tidigare nämnt inga bevis för att så skulle vara fallet.

Här har du en lista på de flesta (om inte alla) spel med DLSS/FSR/XeSS. Spoiler: Av 64 PC-spel släppta i år med uppskalningsstöd så saknar 15 stöd för FSR, 17 saknar stöd för DLSS och 3 har enbart stöd för XeSS (så varken stöd för DLSS eller FSR).

Allt detta sagt så hoppas jag Starfield får stöd för samtliga uppskalningstekniker, extra bra vore DLSS3 FG då jag misstänker rejäla CPU-flaskhalsar i områden med många NPC's.

Av meanh

Kör till 99% med handkontroll, mestadels för att jag förstört händerna i mitt förra jobb vilket gör att längre sessioner helt enkelt inte fungerar med tangentbord. Spel som kan spelas med mestadels mus så som strategispel fungerar bättre, så i dessa används inte handkontroll.

Av meanh
Skrivet av mrnez:

Haha. Han är 12. Han gillar att dra fram skärmen mot framkanten av bordet när han spelar.

Dags för en monitorarm kanske? Borde kunna undvika liknande problem i framtiden.