HGiG = tonemapping så som grafiken är skapad
Dynamisk tonemapping = tonemapping anpassas godtyckligt efter hur apparaten fysiskt orkar lysa. Mörka scener blir ljusare och redan ljusa scener blir ungefär lika som med DT:off eftersom dessa ljusa scener redan lyser på nivåer i paritet med TV:ns förmåga att fysiskt alstra ljus.
Om man bara jämför snabbt före/efter kommer högre ljusstyrka alltid vinna för det är så vi är biologiskt och kognitivt funtade. Högtalaren som spelar högre låter ofta bättre och den starkaste lampan är den lampa som tar blickfånget. Detta blir extra tydligt om man går från hög volym och hög ljusstyrka ned till en lägre volym och lägre ljusstyrka. Hjärnan registrerar den relativa skillnaden och då förlorar alltid de lägen som är mer konservativa. Därför tenderar ännu mer färg och ännu mer ljus att vinna alla snabba jämförelser. Man behåller det och vänjer man sig vid det godtyckliga läget och lär sig att "så här ska det se ut".
Det omvända kräver att man tar sig tid och låter vänjer sig vid bilden som den är tänkt, HGiG i det här fallet, och sedan jämför med vad som händer med de mer ljusa och godtyckliga lägena. Då kanske man upptäcker att skillnaden inte alltid är till bildens fördel, typiskt att allting blir mer platt och likadant med DT påslaget. Vilket förstås kan vara rimligt om målet med spelet är tydlighet snarare än upplevelse.
Nu finns det också andra skäl till att man upplever bilden som för mörk. Det kan vara att en ljus rumsmiljö gör det svårare att ta till sig innehållet i en mörk bild eftersom pupillen drar ihop sig. Vilket i sin tur kan hänga ihop med annat som inställningar, likt att man faktiskt inte ser rätt mängd av mörka nyanser därför att nivåer klipps eller för att tonkurvan inte matchar ögats förutsättningar i rummet man befinner sig i. Och det kan ju förstås vara så att man måste eller vill spela i en rumsmiljö som inte är optimal för ett spel med mörk scener. Detta är ett av problemen med implementationen av HDR idagsläget och då är dynamisk tonemapping ett sätt att hantera en dålig situation.
Anses ett läge likt HGiG kategoriskt "alldeles för mörkt" är det ett tecken på att någondera eller både situationerna är aktuell. Poängen är att man förstår verktygen och när de passar in.