AMD satsar hårt på processorer med integrerad grafik, även kallade för Accelerated Processing Unit (APU). Utöver att använda grafiken för spel hoppas företaget att den teoretiska beräkningskraften ska användas i mer generella applikationer. För att åstadkomma detta måste data hanteras mer effektivt mellan CPU och GPU, en del i det företaget kallar Heterogenous System Architecture (HSA).

HUMA_9.jpg
HUMA_10.jpg
HUMA_3.jpg

Idag använder företagets A-serie processorer vad som kallas för Non-Uniform Memory Adress (NUMA) där både CPU och GPU delar på samma systemminne, men där en del måste allokeras till grafikdelen. Det innebär att processorkärnorna måste gå igenom flera steg för att komma åt, kopiera och använda data från grafikdelens minne, eller vice versa.

Hur minnet hanteras idag är tidskrävande och kan i många fall eliminera de potentiella fördelar beräkningar med den integrerade grafiken (GPGPU) har. Att kopiera minnet fram och tillbaka bidrar även till ökad strömförbrukning.

HUMA_5.jpg
HUMA_4.jpg
HUMA_6.jpg
HUMA_7.jpg

Med "Kaveri" introducerar AMD vad de kallar för Heterogenous Unified Memory Adress (HUMA). Både CPU och GPU delar fortfarande på systemminnet, den avgörande skillnaden är att de båda delar fysiskt och virtuellt minne. Det innebär att enas data kan läsas och användas av den andra, utan att det behöver kopieras fram och tillbaka. HUMA är implementerat på hårdvarunivå och kräver således inte några förändringar i operativsystemet eller programmeringsmodeller.

AMD bekräftar även att tillverkare kommer kunna para ihop Kaveri med "endera typen av minne", vilket innebär antingen DDR3 eller GDDR5. HUMA kompletteras således med möjligheten till mycket högre minnesbandbredd än dagens A-serier processorer "Trinity" och "Richland".

AMD Kaveri tillverkas med 28 nanometerteknik och lanseras någon gång mot slutet av året.