Oculus har fortsatt stark tro på virtuell verklighet

Oculus har fortsatt stark tro på virtuell verklighet

Oculus produktchef Jason Rubin menar att VR inte kommer dö ut inom en överskådlig framtid. Enligt honom är det först nu teknikens potential börjar synas på allvar.

När VR slog sig in på hårdvarumarknaden under 2016 blev det snabbt ett hett diskussionsämne. Tekniken har dock inte fått det genomslag många hoppats på, dels då antalet aktörer är relativt få och de upplevelser och spel som utvecklats inte använt den fullt ut.

Många har därför förutspått att virtuell verklighet kommer fortsätta vara ett nischat område, alternativt dö ut inom de kommande åren. Detta är dock något Oculus produktchef Jason Rubin inte håller med om. I en intervju med Glixel berättar han att tekniken just nu är i vad företaget kallar för "öknen", vilket är det tillstånd där den inte levt upp till förväntningarna och intresset börjat falla av.

With virtual reality, theoretically there is nothing after it, you can simulate anything [...] Theoretically, there is no limit to VR. Naysayers won’t win. Things will keep improving.

Rubin jämför VR med 3D-TV, en teknik som även den hade stora förväntningar på sig men försvann till slut då dessa aldrig uppfylldes. Han menar att detta inte kommer vara fallet med virtuell verklighet, då det inte finns några gränser för tekniken och den kommer fortsätta förbättras med exempelvis trådlösa alternativ.

oculus-go2.jpg

När det kommer till spel och upplevelser för Oculus och andra VR-lösningar menar han att de nu kommit förbi experimentfasen och att det nu börjar släppas påkostade speltitlar med höga produktionsvärden. Som exempel nämner han ett kommande VR-spel från Titanfall-utvecklarna Respawn Entertainment, vilket ska släppas år 2019.

Avslutningsvis säger Rubin att kommande Santa Cruz kommer innebära ett stort steg för virtuell verklighet, då denna tar bort kravet av en dator och därmed gör det lättare för användare att ta till sig tekniken.

Kommentarer till artikeln

50 debattinlägg

Skicka en rättelse
10

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner. Läs mer

21

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning. Läs mer

SweClockers Galleri

Vad passar bättre under ledigheten än att spana in skönheterna till datorbyggen i SweClockers galleri? Svaret år såklart ingenting, så in och kika! Läs mer

19

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data. Läs mer

57

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären. Läs mer

63

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration. Läs mer

1061

Forumet: Vilken var din första dator?

Oavsett om du började med färdigbyggda märkesdatorer eller tog saken i egna händer och byggde en själv, så minns nog många sin första dator. I forumet diskuterar SweClockers medlemmar den första datorn. Läs mer

61

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler. Läs mer

13

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del. Läs mer

Forumdel: Konsumenträtt

Konsumtion och roliga teknikköp i all ära, ibland går det inte riktigt som planerat. Tur är väl då att SweClockers kunniga medlemmar kan bistå med erfarenhet och hjälp i forumdelen för konsumenrätt! Läs mer

128

Forumet: FläktClockers diskuterar lösningar för att kyla ned hemmet

Värme utan ände och inget regn i sikte är ungefär hur sommaren 2018 kan sammanfattas hittills. SweClockers medlemmar bildar därför FläktClockers, där kreativiteten flödar för att kyla ned hemmet! Läs mer

14

Two Point Hospital får lanseringsdatum och trailer

Efterlängtade Two Point Hospital får nu både lanseringsdatum och trailer, där sjukdomen "kubism" botas med en högst tvivelaktig maskin. Läs mer