Palmer Luckey: "Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Palmer Luckey: "Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Trots flera år på marknaden har VR ännu inte slagit igenom på riktigt, något som Oculus-medgrundaren Palmer Luckey menar beror på undermålig användarupplevelse.

Efter att ha varit en teknik som många avfärdat under lång tid återvände VR på marknaden under 2012, då företaget Oculus påbörjade sin Kickstarter-kampanj för utvecklingen av VR-headsetet Rift. En av medgrundarna var Palmer Luckey, som lämnade företaget under 2017 – mindre än ett år efter att headsetet Rift lanserats.

Trots många försök och stora investeringar från bland annat Facebook, som sedan 2014 äger Oculus, har virtuell verklighet ännu inte slagit igenom hos den stora massan. I ett inlägg på sin blogg talar Palmer Luckey om detta och berättar vad han tror det beror på. Enligt honom är det stora problemet idag att inget nuvarande eller kommande VR-headset erbjuder en bra och enkel användarupplevelse.

Why the lack of use? Quality of experience. [...] Recent market experiments with cheap VR hardware have shown that there are millions of people willing to buy said hardware, but very few among them continue to use the hardware or invest in the software ecosystem for very long. [...] No existing or imminent VR hardware is good enough to go truly mainstream, even at a price of $0.00. You could give a Rift+PC to every single person in the developed world for free, and the vast majority would cease to use it in a matter of weeks or months.

Priset nämns ofta som den avgörande faktorn för teknikens genomslag, men enligt Luckey skulle dagens VR-headset kunna vara gratis men ändå inte nå stora framgångar. Anledningen är att användarupplevelsen samt kvaliteten på sådant som mjukvara idag är undermålig, vilket gör att alla utom de mest inbitna teknikanvändarna snabbt tappar intresset.

Diskutera virtuell verklighet i SweClockers forum

Luckey förutspår att VR som mest kan nå upp till 50 miljoner användare inom de kommande två åren, och då endast efter "orimligt stora" investeringar. Enligt honom borde pengarna istället läggas på sånt som gör VR lättare och mer intuitivt att använda, istället för att fokusera på att bara nå ut till så många som möjligt med lägre priser och billigare teknik.

Skicka en rättelse
42

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Med pressad prislapp och avskalade funktioner presenterar nu sökmotorjätten Pixel 4a, men svenska spekulanter lär bli besvikna. Läs mer

14

Sony redogör för Dualshock 4-kompatibilitet på Playstation 5

Handkontrollen till Playstation 4 kommer fungera på den kommande konsolen – förutsatt att du spelar PS4-spel. Läs mer

25

Huawei Kirin 1020 förväntas bli dyrare än Apples A14 Bionic

Huaweis kommande systemprocessor ser ut att landa storleksmässigt mellan Apples A14 Bionic och kommande Macbookprocessorer. Läs mer

7

Datormusens uppfinnare William English död vid 91 års ålder

Douglas Englebarts gamla vapendragare tillika "mother of all demos"-skaparen William English går ur tiden. Läs mer

6

Sony-patent antyder om Playstation 5 med flera systemkretsar

Patentet beskriver hur flera systemkretsar kan användas i tandem i framtidens spelkonsoler för att rendera grafik. Läs mer

30

EA äntrar topplistorna på Steam

Spelutgivaren står för 40 procent av juni månads mest sålda spel på Steam. Läs mer

46

Intel anklagas för FinFET-patentstöld

Kinas vetenskapsakademi kräver Intel på 200 miljoner yuan med ett patent från år 2011 i ryggen. Läs mer

4

Minnestyperna DRAM och NAND dominerar kretsmarknaden

Värdet av halvledarmarknaden beräknas uppgå till 368 miljarder USD år 2020 – minnestyperna står för cirka en tredjedel. Läs mer

42

Avrunda veckan med en omvänd frågesport!

Veckans quiz handlar om allt från kodnamn till grafikkort. Kan du ställa de rätta frågorna? Läs mer

20

Intel "Tiger Lake" visar stark enkeltrådad prestanda i tidigt test

Den elfte generationens Core-processorer för bärbara datorer ser ut att erbjuda ett skapligt prestandakliv över Ice Lake-serien. Läs mer

40

Angriparna bakom Bitcoin-bluffen avslöjade

Efter en utredning på omkring två veckor rapporteras nu att förövarna bakom Twitter-attacken är gripna och väntar åtal. Läs mer

89

Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

I ett par år har rykten om Amazons intåg i Sverige cirkulerat. Vår chefredaktör Anton spekulerar i konsekvenserna. Läs mer