Bioware-anställd: "Frostbite-motorn och vanskötsel sänkte Anthem"

Bioware-anställd: "Frostbite-motorn och vanskötsel sänkte Anthem"

I en artikel hos Kotaku berättar flera Bioware-anställda om utvecklingen av Anthem, och vittnar om stora problem med Frostbite-motorn och obeslutsamhet från chefer.

I februari 2019 lanserade Bioware sin senaste speltitel Anthem, som innebar en helt ny riktning för företaget. Istället för enspelarupplevelse med en påkostad berättelse handlar det om ett multiplayer-spel med en öppen värld, där fokus istället ligger på att utföra uppdrag tillsammans med andra.

Spelet möttes av hård kritik från flera håll, bland annat av SweClockers syskonsajt FZ. Detta dels då det drogs med ett stort antal buggar och diverse problem, samt att spelet inte levde upp till de förväntningar spelare haft på förhand. I en artikel hos Kotaku berättar flera personer som arbetat med speltiteln om vad som gick fel i utvecklingen.

En av de stora anledningarna uppges vara vanskötsel av företaget, med chefer som efterfrågade ändringar i sista sekund och utvecklare som tvingades arbeta övertid under längre perioder, även kallat crunch. En Bioware-anställd vittnar om flera kollegor som fått ta ledigt på grund av stressrelaterade symptom och aldrig kommit tillbaka.

Our-World-ds1-1340x1340.jpg

Ett återkommande tema är svårigheterna med spelmotorn Frostbite, som beskrivs som "full av rakblad". Enligt flera av de som arbetat med Anthem märkte de tidigt att många av de idéer och koncept de tagit fram var väldigt svåra eller rentav omöjliga att implementera. Detta då spelmotorn inte var byggd för att användas för ett online-spel med öppna världar, som Anthem är.

Part of the trouble was you could do enough in the engine to hack it to show what was possible, but then to get the investment behind it to get it actually done took a lot longer, and in some cases you’d run into a brick wall. Then you’d realize, ‘Oh my god, we can do this only if we reinvent the wheel, which is going to take too long.’ It was sometimes difficult to know when to cut and run.

Utvecklingsteamet var också tvungna att börja om från grunden, och inga system som tagits fram för Dragon Age: Inquisition och Mass Effect: Andromeda kunde användas. Flera nämner att allt tog längre än det borde med Frostbite, där exempelvis buggfixar som borde tagit en dag att implementera istället kunde ta en hel vecka.

Detta förvärrades ytterligare av att Bioware var tvungna att ta kontakt med utgivaren Electronic Arts Frostbite-avdelning om de hade tekniska frågor. Enligt en Bioware-anställd baserades stödet de fick på hur mycket pengar spelet drar in åt företaget, och där prioriterades större varumärken som FIFA och Star Wars Battlefront.

Desktop Screenshot 2019.02.16 - 13.03.29.97.jpg

I dagsläget har Anthem ett snittbetyg på 55 hos Metacritic, vilket är det lägsta någonsin för Bioware. Flera utvecklare menar att problemen som spelet kritiseras för är sådana de kände till långt innan lansering, men som ignorerades av högre chefer.

Enligt en av utvecklarna hade teamet dock stark tilltro till det de skapat och ingen tyckte att det var trasigt eller så problemfyllt som det visade sig vara vid lansering. Flera är också av åsikten att det krävs stora förändringar när det kommer till hur Bioware fungerar som företag, för att undvika liknande händelser framöver.

Biowares svar

Kort efter att artikeln publicerats svarade Bioware på den i ett inlägg på sin webbplats. De bemöter inte kritiken, men berättar att de inte valt att medverka i artikeln då de menar att den kritiserar enskilda individer. Enligt Bioware är det inte rätt metod för att förbättra arbetsförhållandena i spelbranschen.

Spelar du/har du spelat Anthem? Vad tycker du om spelet? Diskutera!

Kommentarer till artikeln

52 debattinlägg

Skicka en rättelse
105

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
28

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

43

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

20

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer

86

Skärmen hos Samsung Galaxy Fold går sönder i händerna på recensenter

Samsung har slagit på stora trumman för den kommande vikbara flaggskeppsmobilen Galaxy Fold. Telefonen får inte den bästa starten då flertalet recensionsexemplar lider av trasiga skärmar. Läs mer

59

Assassin's Creed Unity gratis på Uplay

Efter branden i Notre Dame passar Ubisoft på att ge bort Assassin's Creed Unity. Spelet tar plats i Paris, och den berömda katedralen kan besökas. Läs mer

31

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

23

Test: Asus ROG Swift XG49VQ – 49-tumsskärm med VA-panel, 144 Hz och Freesync 2 HDR

Asus ROG Swift XG49VQ är den välvda spelskärmen som breder ut sig på skrivbordet med en halv 4K-upplösning, och är därmed en direkt ersättare till att köra med dubbla skärmar. Läs mer

12

Nvidia Geforce GTX 1650 får specifikationer – lanseras 23 april

Allt mer information om Nvidias kommande instegsmodell Geforce GTX 1650 dyker upp på webben. Nu får grafikkortet fullständiga specifikationer och en rekommenderad prislapp. Läs mer

20 ÅR
120

Gallerier vi minns: Pinnacle 24 Black, Red & White av "MisterX"

För veckans tillbakablick i Galleriet står bygget Pinnacle 24 Black, Red & White i centrum. Det är ett bygge av modell större med ett tema som går i färgerna svart, rött och vitt. Läs mer

21

Gurras dumma frågor om datorchassin – SweClockers nya videoserie för nybörjare

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

22

Apple sluter fred med Qualcomm – Intel lägger ned satsning på 5G

Apple och Qualcomm gräver ned stridsyxan runt mobila modem vilket öppnar för Qualcomms 5G-kretsar i kommande Iphones. I samma veva avslutar Intel satsningen på tekniken. Läs mer