Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

I ett nytt uttalande målar Sony återigen upp SSD-lagringen i nästa Playstation-konsol som rasande snabb, och hävdar att den ska göra laddningstider till ett stycke historia.

För mindre än en månad sedan avtäckte Sonys chefsarkitekt Mark Cerny de första detaljerna runt företagets nästa generations spelkonsol, eller Playstation 5 som namnet tros bli. Utöver detaljer om den AMD-baserade systemarkitekturen låg stort fokus på systemets lagring, som då bekräftades vara SSD-baserad.

En del av avtäckandet var en demonstration av systemets lagringslösning, där spelet Marvel's Spider-Man användes som testbädd för att visa lagringsprestanda. Här laddades den öppna spelvärldens data in över femton gånger snabbare jämfört med hur spelet laddas in på Playstation 4 Pro.

I samma intervju avslöjade Mark Cerny att systemets SSD-lagring ska få högre rå bandbredd än någon lösning på PC-marknaden idag. Den tekniska lösningen förklarades inte i närmare detalj, något SweClockers Andreas och Jacob spekulerat runt i videoform. I ett nytt uttalande från Sony i en intervju med Official PlayStation Magazine konstateras lagringshastigheten vara ett paradnummer för konsolen.

An ultra-high-speed SSD is the key to our next generation. Our vision is to make loading screens a thing of the past, enabling creators to build new and unique gameplay experiences.

Uttalandet går alltså inte in på några tekniska detaljer runt SSD-lösningen, men det finns två intressanta detaljer att lyfta ut. Dels utlovas laddningstider bli ett stycke historia, ett område som förbättrats med nuvarande generationens konsoler men som i allra högsta grad fortfarande är ett hinder med Playstation 4 och Xbox One.

Den andra detaljen värd att belysa är att lagringsprestanda står i fokus för Sonys arbete med Playstation 5. Tidigare generationer har aldrig satt lagringsprestanda i fokus, och detta uttalande antyder att obefintliga laddningstider kommer vara en ledstjärna för spel på den kommande konsolen.

Då Sony har meddelat att företaget inte kommer närvara vid E3-mässan 11–14 juni kan det dröja innan mer konkreta detaljer om Playstation 5 presenteras.

Läs mer om Playstation 5:

Skicka en rättelse
2

Huawei väntas påbörja egen kretsproduktion innan årets slut 

Efter tappat TSMC-samarbete ser Huawei ut att satsa på egen kretstillverkning – med start på 45 nanometer. Läs mer

44

Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Toppmodellerna först ut likt "Turing"-lanseringen men med gigantiska mängder grafikminne – inklusive partnerkort. Läs mer

12

Fynda inför skolstarten med hjälp av SweClockers medlemmar

Traditionen trogen bjuder SweClockers upp med en specialsida, som samlar erbjudanden och tips från medlemmarna. Läs mer

135

Veckans fråga: Hur stor är din skärm?

Nöjer du dig med en liten bärbar dator, eller föredrar du bjässar som tar upp hela synfältet på flera meters avstånd? Läs mer

26

Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

EU-kommissionen säger sig vara "medvetna om bekymrena" kring strömmande spel via App Store. Läs mer

33

Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Dubbla skärmar i ett vikbart format och Android-operativsystem utlovas – till det facila priset 1 399 USD. Läs mer

68

Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

  • TV
  • igår 13:10

Xiaomi firar tioårsjubileum genom att lansera världens första genomskinliga massproducerade OLED-TV. Läs mer

82

KaffeClockers – diskutera kaffe i forumet

Vare sig du dricker Juhla Mokka eller rostar och mal eget kaffe har medlemmen GLaDER forumtråden för dig. Läs mer

32

Universalprocessorn Tachyum Prodigy snabbare än Nvidia- och Intel-kretsar

Exekverar emulerad x86-, ARM- och RISC-V-kod snabbare än datacenterlösningar från Intel och Nvidia och klarar Verilog-tester. Läs mer

78

Mozilla säger upp 250 anställda

Företaget bakom webbläsaren Firefox omstrukturerar sin verksamhet och tackar av motsvarande 25 procent av arbetsstyrkan. Läs mer

44

Uppdaterad: Microsoft preciserar kommande Xbox-lansering till den 6 november

Nästa del i Halo-spelserien dröjer till 2021, ett besked som Microsoft kompenserar genom att minska spannet för Xbox-lanseringen.  Läs mer

50

Från mus till ljus – en teknikstund om input lag och latens

Input lag och latens är fördröjningen hos en spelskärm är en viktig och ständigt diskuterad fråga. Som handlar om mer än skärmen. Läs mer