Sony klämmer in en rad olika avancerade komponenter i den kommande spelkonsolen Playstation 5. Processorkärnor på arkitekturen Zen 2, grafikkrets med stomme i arkitekturen RDNA 2, snabb SSD-lagring och en anmärkningsvärt massiv kylarlösning. En av hårdvarukomponenterna som inte får så mycket uppmärksamhet är ljudkretsen som ligger till grund för ljudtekniken 3D Tempest Audiotech vilken kan simulera hundratals ljudkällor.

pulse_3d_ps5.jpg

Sonys Pulse 3D Wireless och Steelseries 7P är två hörlurar som marknadsförs med stöd för 3D-ljud i Playstation 5.

Tempest 3D ska ge Playstation 5 en avsevärt mer realistisk och avancerad ljudupplevelse än tidigare generationers spelkonsoler, men exakt hur stödet ska se ut för ljudenheter har tidigare inte varit känt. I ett blogginlägg förklarar Sony hur spelare kan använda tekniken i praktiken. Den som hade hoppats på 3D-ljud i TV:s högtalare eller andra stereohögtalare får dåliga nyheter då Tempest 3D endast stöder hörlurar, åtminstone när Playstation 5 når handeln.

On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own, either through USB connection to the console, or by plugging your headphones into the DualSense wireless controller’s 3.5mm headset jack.

Den som vill uppleva 3D-ljud via TV:ns högtalare eller via ett högtalarsystem får istället invänta stöd som enligt Sony "anländer efter lanseringen". Den som var ute tidigt nog med förbokningar och får tag på en Playstation 5 till lanseringen får istället vända sig till hörlurar. Sony lanserar dels de egna hörlurarna Pulse 3D Wireless, men bolaget klargör att alla befintliga hörlurar som ansluts över USB eller i Dual Sense-kontrollens 3,5-millimetersutgång får stöd för Tempest 3D.

PS5_Tempest3D-4.jpg
PS5_Tempest3D-3.jpg
PS5_Tempest3D-5.jpg
PS5_Tempest3D-2.jpg

Tempest 3D bygger dels på en mjukvarulösning och en hårdvaruenhet, vilken är en beräkningsenhet (CU) från grafikdelen som stöpts om för att istället hantera ljudberäkningar. En beräkningsenhets många enkla streamprocessorer lämpar sig nämligen väl för att utföra beräkningar på ljudkällor. Under Playstation 5-presentationen "Road to PS5" (Youtube) liknade chefsarkitekten Mark Cerny lösningen vid Playstation 3-processorn Cell, då även denna bestod av flera enkla processorenheter som kan utföra många asynkrona beräkningar snabbt.

Enligt Mark Cerny skulle fyra processorkärnor vara fullt sysselsatta för att utföra samma mängd arbete som utförs av den enskilda beräkningsenheten bakom Tempest 3D. Att beräkningar relaterade till ljud tidigare upptagit viktiga resurser från processor eller grafikdel har lett till att utvecklare inte tilldelat ljud samma resurser som övriga delar av spelupplevelsen, något Sony och konkurrenten Microsoft hoppas ändra på med hårdvarustöd i Playstation 5 respektive Xbox Series X/S.

Hårdvaran är bara en del av Tempest 3D, då denna accelererar ett mjukvarusystem vid namn Head-related Transfer Function (HRTF). Detta går ut på att användarens öronform läses av, antingen via bilder eller videoklipp, varpå en HRTF-profil skapas. Syftet är att skapa en mer realistisk ljudbild i 3D som är anpassad efter användarens unika öronform. Sony avser att låta användare skicka in bilder för inläsning i framtiden, men när Playstation 5 lanseras finns fem fördefinierade profiler på plats som täcker in de vanligaste öronformerna.

Utöver Sonys egna Pulse 3D Wireless presenterar flera andra tillbehörsmakare hörlurar som är förberedda för Tempest 3D-systemet, däribland Steelseries vars Arctis 7P uppges vara "förberedd för Playstation 5", men är även kompatibel med Playstation 4, PC, Android-telefoner och Nintendo Switch. Steelseries hörlurar finns tillgängliga nu medan Sonys Pulse 3D Wireless släpps samtidigt med Playstation 5 den 19 november år 2020.

Läs mer om Sony Playstation 5: