Genom tiderna har det funnits ett par speltitlar som verkligen har pressat hårdvaran, där Crysis självklart är svårt att inte nämna. Inte långt där efter har vi Battlefield 3 som år 2011 verkligen satte dåvarande grafikkorten på prov – något som gjorde att väldigt många användare uppgraderade sina datorer. Nu, tio år senare, är det dags för ytterligare en del i serien att ta plats i testriggarna när redaktionen kör ett snabbtest av grafikprestanda i Battlefield 2042.
Som namnet antyder är spelet baserat på en närliggande framtid som ger den svenska spelstudion DICE en del frihet att hitta på en handling som passar, men även nya typer av fordon och vapen. Bland annat finns det nu olika specialistklasser att spela som, där varje har en unik egenskap eller verktygsuppsättning. Dessa är inte längre låsta till en vissa vapentyper heller, utan alla kan använda allt.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi | |
Minne | 2× 16 GB G Skill Trident Z Royal | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (2004) |
Testsystemet som används är redaktionens vanliga vid grafikkortsrecensioner, där huvudkomponenten är Intels Core i9-10900K som här är spikad till 5 GHz över alla kärnor. Till det finns även 32 GB DDR4-minne från G Skill ur deras Trident Z Royal-serie med en minneshastighet på 3 600 MHz och tajta latenser. Drivrutinerna som används är Radeon Software Adrenalin 21.11.2 Optional för AMD samt Geforce Drivers 496.49 för Nvidia – båda med uttalade prestandaoptimeringar för Battlefield 2042.
När det kommer till prestandatester av Battlefield-serien har redaktionen alltid haft som mål att utföra testerna i flerspelarläget med de största kartorna – detta för att verkligen pressa hårdvaran till sitt yttersta. Med Battlefield 2042 är detta tyvärr inte praktiskt möjligt, då spelet saknar en riktig server browser och därmed möjlighet att välja vilken karta man vill spela på.
Med anledning av detta får vi falla tillbaka på spelets enspelarläge, där man istället slåss mot datorstyrda bottar. Detta spelläge är begränsat till de mindre Conquest-kartorna med 64-spelare, där vi för vårt test använder oss av kartan Orbital. Upplösningen som används är 2 560 × 1 440 pixlar vid det förinställda detaljläget Ultra utan Nvidia Reflex avstängt.
Då det rör sig om ett mycket dynamiskt spel utan reproducerbara slingor mäter vi bildfrekvensen under 3 × 3 minuter för varje kort, och tar sedan ett snitt av resultaten med hjälp av mjukvaran CapframeX.
Med siffrorna i hand visar AMD riktigt bra form här när Radeon RX 6900 XT tar förstaplatsen med runt 7 procent prestandaskillnad mot rivalen Geforce RTX 3090. Den sistnämna har även Radeon RX 6800 XT hack i häl med bara någon enstaka bildruta mindre sett till medelvärdet.
Den som vill hålla sig konsekvent över 60 FPS-strecket vid denna upplösning och inställningar behöver förhållandevis fläskig grafikhårdvara under huven, där vi för Nvidia-sidan ser Geforce RTX 2080 Super medan det för AMD handlar om Radeon RX 6700 XT.
Som synes har Geforce RTX 2060 FE ett otroligt lågt lägstavärde, vilket med största sannolikhet beror på att grafikminnet helt enkelt tog slut vid vissa tillfällen. När minnet väl lyckades dumpa gammal data gick bildfrekvensen upp till en bekvämlig nivå igen.
Andra konstiga beteenden är ojämn bildfrekvens helt slumpartat med både Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 6600 XT, där det förstnämnda drabbades konsekvent av hackiga renderingstider medan Radeon-kortet fick det bitvis men ganska intensivt i perioder.
Eftersom Battlefield 2042 även har ray tracing, även om det är en ganska trist implementation som endast täcker ambient occlusion, valde redaktionen att göra ett litet snabbtest med just den grafikdetaljen med Radeon RX 6800 XT och Geforce RTX 3080. Vid vanliga testerna hade AMD-kortet en ledning med ungefär tio procent prestandaskillnad, men med ray tracing aktiverat tar Nvidia över ledningen igen med nästan lika stort prestandadelta.
Huruvida det är värt att aktivera ray tracing i Battlefield 2042 är givetvis upp till var och en. I vår mening är det dock ganska subtila visuella skillnader det handlar om i detta fall, och troligtvis är det mer värt att ha funktionen avstängt för en extra prestandaskjuts.
Sammanfattande tankar om Battlefield 2042
Intresset brukar generellt sett vara ganska högt för nya spel i Battlefield-serien, men redaktionen har dock känt av något svalare vibbar för årets inkarnation. Ändå känns det som att det är denna titel som borde kunna locka tillbaka spelarna från forna tider, då det moderna temat tycks klaffa bättre med spelets recept de senaste tio åren än de äldre världskrigen som användes som arenor i Battlefield 1 och Battlefield V.
Spelets grafiska presentation känns snygg och välpolerad. Det är trots allt hemmaplan för grafikmotorn Frostbite och det är i Battlefield-serien som den alltid har gjort sig bäst. Något som uteblir är dock någon riktig "wow"-faktor, då det inte något som riktigt sticker ut från de senaste delarna av serien. Detta gäller inte minst ray tracing-implementationen, som snarare känns påtvingad än grafiskt vågad.
Prestandamässigt är spelet inte orimligt krävande, men det är heller inte särskilt lättdrivet – åtminstone inte om man strävar efter att spela i 1440p med allt ögongodis aktiverat. Kan man köpa att spelet dippar ner under 60 FPS under riktigt intensiva strider går det dock alldeles utmärkt att använda dagens moderna mellanklasskort. Annars går det givetvis också att använda spelets dynamiska upplösningsskalning alternativt DLSS för att få upp bildfrekvensen.
Som vanligt när det kommer till nya multiplayer-spel är Battlefield 2042 långt ifrån buggfritt i sin nylanserade skrud. Redaktionen stötte på en hel del konstigheter med konstiga HUD-element, där exempelvis en lagkamrater markerades som fiender och att spelet ofta uppmanade en att ladda om sitt vapen trots att magasinet var fullt. Förhoppningsvis är detta något som poleras ut med framtida uppdateringar.
Sammanfattningsvis är Battlefield 2042 en återgång till ett tema som påminner mer om Battlefield 3 och 4 än de senaste tillskotten i serien – så gillade man dem kan det definitivt vara värt att spana in. Spelet lanseras skarpt den 19 november men vissa utgåvor går att spela redan idag.