Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Vad är egentligen rätt val när det gäller bildskärmar och färger? Att en skärm kan återge fler färger än vanligt låter som en fördel, men kan i själva verket vara ett stort problem. Häng med på en guidad tur genom de digitala färgernas värld.

Introduktion till färger

Sugen på ny skärm och funderar över vilken färgåtergivning som är bäst? Vill du ha ett enkelt svar ska du ha en skärm som följer sRGB-standard och vare sig mer eller mindre. Då har du en skärm som potentiellt återger i princip allt material på rätt sätt och med ”i princip allt” menas film, TV, internet – all modern kommunikation.

Det är faktiskt så pass enkelt att du kan tänka på följande sätt: Vet du att du behöver följa en annan färgstandard än sRGB? Ifall det svar är ”Nej” eller rent av ”Ursäkta, vad är sRGB?” så är svaret att du ska köra sRGB.

Välanvända sRGB är alltså den färgrymd vi alla arbetar mot vare sig du är medveten om det eller inte. Egentligen räcker det med den här information: Kör med en bildskärm som följer sRGB och du har färgerna på din sida!

Fast den som fotograferar eller arbetar med design kommer att någon gång få höra om att det finns någonting bättre eller mer passande. Detta någonting är ofta Adobe RGB och detta bättre någonting kan ibland kallas för ”Wide gamut” som indikerar att skärmen kan återge fler färgnyanser än vad sRGB medger.

Är inte detta då bättre? sRGB-standarden omfattar endast kring hälften av de nyanser färgögat kan uppfatta. Adobe RGB å andra sidan är kring sjuttio procent och detta ”Wide gamut” kan vara något annat, ofta en procentsiffra för jämförelse med en tredje färgrymd. Fler nyanser som våra ögon kan se, är inte det bättre på alla sätt och vis? Tyvärr är det inte så enkelt.

adobe_srgb_ipad_exempel.jpg

Ett praktiskt exempel. iPad Mini har en mindre färgrymd än sRGB-standarden och kan därför inte återge mättade färger på rätt sätt som iPad med retinaskärmen klarar av.

Nu blir det mer komplicerat och det kräver en hel del förklaringar. Saknar skärmen rätt färgrymd jämfört med den färgstandard du arbetar mot (alltså sRGB) finns två scenarion:

  • Har din skärm en mindre färgrymd än sRGB kommer färger att återges blekare än de ska. Detta är typiskt för enkla skärmar i budgetklass och även många laptop-skärmar. I fall du arbetar med färger och bild på en sådan skärm finns en risk att dina bilder blir överdrivna när de vid ett senare tillfälle återges på en skärm som följer sRGB. Detta eftersom du på din skärm med krympt färgrymd inte kan se alla de starka färgnyanser som borde finnas där.

  • Har din skärm en större färgrymd än sRGB kommer alla färger att återges starkare och mer intensiva är de borde. Det kan få ganska stor effekt på exempelvis hudtoner. Detta är typiskt för många TV-apparater men än så länge mer ovanligt på datorskärmar – såvida du inte då köper en skärm som är just en ”Wide gamut”-skärm eller till exempel AdobeRGB som vi tar upp i detalj i den här artikeln.

adobe_srgb_storgamut.jpg

Hur vet du ifall du har för stor, för liten eller rätt färgrymd? Ja, det kräver att du använder mätutrustning av något slag eller att någon annan testar skärmen och kartlägger dess färgåtergivning. Vill du vara säker behöver du alltså mätutrustning och genomföra en kalibrering eller profilering av skärmen, men inte heller detta är en självklar lösning. Fast allra först tar vi upp bakgrunden.

Skicka en rättelse
15

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Med pressad prislapp och avskalade funktioner presenterar nu sökmotorjätten Pixel 4a, men svenska spekulanter lär bli besvikna. Läs mer

10

Sony redogör för Dualshock 4-kompatibilitet på Playstation 5

Handkontrollen till Playstation 4 kommer fungera på den kommande konsolen – förutsatt att du spelar PS4-spel. Läs mer

13

Huawei Kirin 1020 förväntas bli dyrare än Apples A14 Bionic

Huaweis kommande systemprocessor ser ut att landa storleksmässigt mellan Apples A14 Bionic och kommande Macbookprocessorer. Läs mer

4

Datormusens uppfinnare William English död vid 91 års ålder

Douglas Englebarts gamla vapendragare tillika "mother of all demos"-skaparen William English går ur tiden. Läs mer

6

Sony-patent antyder om Playstation 5 med flera systemkretsar

Patentet beskriver hur flera systemkretsar kan användas i tandem i framtidens spelkonsoler för att rendera grafik. Läs mer

23

EA äntrar topplistorna på Steam

Spelutgivaren står för 40 procent av juni månads mest sålda spel på Steam. Läs mer

39

Intel anklagas för FinFET-patentstöld

Kinas vetenskapsakademi kräver Intel på 200 miljoner yuan med ett patent från år 2011 i ryggen. Läs mer

4

Minnestyperna DRAM och NAND dominerar kretsmarknaden

Värdet av halvledarmarknaden beräknas uppgå till 368 miljarder USD år 2020 – minnestyperna står för cirka en tredjedel. Läs mer

42

Avrunda veckan med en omvänd frågesport!

Veckans quiz handlar om allt från kodnamn till grafikkort. Kan du ställa de rätta frågorna? Läs mer

19

Intel "Tiger Lake" visar stark enkeltrådad prestanda i tidigt test

Den elfte generationens Core-processorer för bärbara datorer ser ut att erbjuda ett skapligt prestandakliv över Ice Lake-serien. Läs mer

40

Angriparna bakom Bitcoin-bluffen avslöjade

Efter en utredning på omkring två veckor rapporteras nu att förövarna bakom Twitter-attacken är gripna och väntar åtal. Läs mer

89

Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

I ett par år har rykten om Amazons intåg i Sverige cirkulerat. Vår chefredaktör Anton spekulerar i konsekvenserna. Läs mer