Cooler Master V8 lr Noctua NH-U9B lr Xigmatek Thor's Hammer?

Permalänk
Avstängd

Cooler Master V8 lr Noctua NH-U9B lr Xigmatek Thor's Hammer?

Hej! vilken kylare ska jag köpa om jag vill ha ett så tyst system som möjligt?
kan jag använda en passiv kylare i ett fractal design r2 med endast 2-3 fläktar i? jag har kollat lite extra på Cooler Master V8 och Noctua NH-U9B och Xigmatek Thor's Hammer. Jag gillar mest thor's hammer men är osäker om jag kan ha den om jag endast har 2 fläktar i chassit ( kanske skaffar 3 )

PS: kommer detta system bli så tyst när allt är på tystaste och jag bara laddar ner så min morsa inte hör att datorn är på när hon öppnar min dör och säger att jag ska upp till skolan lr nått sånt...hon gillar inte att jag laddar ner http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=305262,445829,462579,46...

TACKSAM OM NI SVARAR OCH KOMMENTERAR!:D

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Tror nog att du blir såld på grafikkortet eftersom det (antagligen) låter mer än väldigt tysta fläktar om du inte har väldigt bra luftcirkulation i chassit! Noctua fläktar med tyngsta motstånden låter mindre än hårddiskar/GPU i vilket fall. Angående processorkylare känns det som att kylaren väljer man efter behovet/budgeten medan fläkt köper man till för att sänka ljudnivån i detta fall. Se till att du kollar tyngd, mått och om medföljande fläkt faller dig på läppen innan du beställer, thor's hammer är till exempel rätt grov.

Vet inte riktigt vilken cpu du har, men passiv kylning brukar inte fungera så pass bra med moderna processorer. Din bästa chans är nog en processorkylare med en lös väldigt tyst fläkt som fractal design silent series eller noctua med ultra low noise adapter på eller valfri annan fläkt runt/under 15dBA.

Hur du än gör kan du inte få helt passiv kylning i datorn då det blir för varmt så något annat ljud kan vara bra, t.ex. en bordsfläkt i rummet eller annat som leder bort uppmärksamheten från din dators ljud. Du får vara lite kreativ helt enkelt, se det som en utmaning.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethai
Tror nog att du blir såld på grafikkortet eftersom det (antagligen) låter mer än väldigt tysta fläktar om du inte har väldigt bra luftcirkulation i chassit! Noctua fläktar med tyngsta motstånden låter mindre än hårddiskar/GPU i vilket fall. Angående processorkylare känns det som att kylaren väljer man efter behovet/budgeten medan fläkt köper man till för att sänka ljudnivån i detta fall. Se till att du kollar tyngd, mått och om medföljande fläkt faller dig på läppen innan du beställer, thor's hammer är till exempel rätt grov.

Vet inte riktigt vilken cpu du har, men passiv kylning brukar inte fungera så pass bra med moderna processorer. Din bästa chans är nog en processorkylare med en lös väldigt tyst fläkt som fractal design silent series eller noctua med ultra low noise adapter på eller valfri annan fläkt runt/under 15dBA.

Hur du än gör kan du inte få helt passiv kylning i datorn då det blir för varmt så något annat ljud kan vara bra, t.ex. en bordsfläkt i rummet eller annat som leder bort uppmärksamheten från din dators ljud. Du får vara lite kreativ helt enkelt, se det som en utmaning.

Kör han sin CPU på original klock så kommer Scythe Orochi rev.b klara att hålla den kall i ett R2 eftersom den hamnar så nära tak fläktarna så kommer dom frakta bort värmen.

Plus att han kan sätta den medföljande 140mm fläkten i golvet som extra insugsfläkt så håller grafikkortet sig lite kallare då oxå.

Sen så rekommenderar jag Scythe's 140mm 800rpm fläktar till taket.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethai
Tror nog att du blir såld på grafikkortet eftersom det (antagligen) låter mer än väldigt tysta fläktar om du inte har väldigt bra luftcirkulation i chassit!

Jag har ett xfx 5870 och det hör jag aldrig, inte ens när jag "spelar" 3dmark vantage och killen ska ju ha ett 5770. Så jag tror inte att grafikkortet kommer att överrösta alla andra komponenter i datorn. Kanske om man har ett 480.
Jag har ett antec 300 chassi.
Jag använder även en thermalright 120 extreme och den kylare behöver man ingen fläkt till även om man överklockar rejält, tro mig jag har testat.

Så vill ha en en tyst kylare så vet jag att en thermalright 120 är absolut tyst.
Eftersom att fläkten i hans chassi sitter nära cpu:n kommer varmluften att cirkulera ut ur chassit så det är ingen fara med det.

Men jag tror att det finns andra kylare som kan göra ett lika bra jobb, men jag vet ialf att det finns minst en passiva kylare som kan klara av oc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Jag har ett xfx 5870 och det hör jag aldrig, inte ens när jag "spelar" 3dmark vantage och killen ska ju ha ett 5770. Så jag tror inte att grafikkortet kommer att överrösta alla andra komponenter i datorn. Kanske om man har ett 480.
Jag har ett antec 300 chassi.
Jag använder även en thermalright 120 extreme och den kylare behöver man ingen fläkt till även om man överklockar rejält, tro mig jag har testat.

Jo, men Antec Tri-Cool fläktarna (om du inte bytt de) låter ganska mycket även på lägsta settings (om du inte satt på motstånd själv), så ljud från grafikkort blir svårt att höra. Med riktigt tysta fläktar tror jag ändå att grafikkortet låter mest. Dock ska 5XXX vara helt ok på lägsta möjliga RPM så det kanske blir tillräckligt tyst.

Med lång belastning skulle ju inte precis 20% fanspeed kyla tillräckligt och den skulle gå upp på kanske 50% då den hörs mycket enkelt, men nu handlar det om när den klockar ner sig i idle, och det är mycket svårt att hitta uppgifter om det.

http://www.youtube.com/watch?v=WrLh4BUOhG8
EDIT: NOTERA ATT AVSTÅNDET ÄR VÄLDIGT LITET TILL KORTET! Så det låter mycket mindre i faktisk användning, detta är för att ge en bild av vilket sorts ljud det är då vissa tjuter eller liknande.

Ett test som exempel. Rätt ljudlig burk så svårt att höra ljudet på minsta möjliga fläkthastighet då det störs ut av de högre låtande chassifläktarna men man ser temperaturer med en rumstemperatur på 20 grader och ser ut som att det är runt <10-20% load på kortet (ser det ut som). Load != activity, men borde ge en ungefärlig idé.

Förhoppningsvis klockar kortet ner sig ytterligare (någon med liknande kort borde veta) annars skulle jag inte ligga på allra minsta fläkthastighet över natten iallafall. Kanske 30% vilket skulle vara någorlunda tyst men antagligen det som låter mest i <<15dBA fläktbaserat chassi. Ju kallare luft som flyter förbi grafikkortet desto mindre behöver fläkten gå så var datorn står och vilka fläktar som drar luft på kortet är viktigt.

Jag menar inte detta som en käftsmall på ATI bara så du vet även om du kände dig träffad, för NVIDIA gör ju knappast tystare kort som vi nyligen blev påminda om. Jag pratar om grafikkort generellt sett då deras "centrifug-liknande" fläktar kan liknas med jetmotorer.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360