Tips om märkesdator för ca 6000:-

Permalänk
Medlem

Tips om märkesdator för ca 6000:-

Är inte detta fruktansvärt prisvärt?? Är det grafikkortet som kan vara den lilla svaga punkten? Men om man inte spelar så kanske det är okej grejer. http://www.inet.se/artikel/1968809/acer-aspire-m5811

Tipsa gärna om fler märkesdatorer i samma prisläge, i3/i5/i7 processor kanske man vill eftersträva.

Permalänk
Medlem

Nej, skulle jag säga. i3 är ingen speciellt bra processor, tyvärr. Det som är bra i den burken är minnena, men inget annat i stort sätt.

Måste det vara en märkesdator? Skulle rekommendera Kompletts färdiga om det ska vara ihopbyggda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte bygga sj ist då? mer dator för pengarna.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
Inte bygga sj ist då? mer dator för pengarna.

Så jag kan alltså bygga en dator med samma minneskapacitet billigare än Acern ovan? Jag är inget vidare på det så en färdig lösning skulle sitta fint.

Vad är det som INTE är bra på modellen jag hade tittat på ovan?

Permalänk
Medlem

Processor, grafikkort.

Antagligen moderkort och nätagg också.

Minnena kanske inte är de bästa heller.

Permalänk
Medlem

Precis, det är inget som är speciellt bra... Säg en budget så sätter vi ihop åt dig, man kan även välja att den blir ihopmonterat för en700kr om du så vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ca pris får väl landa på mellan 6000-7000:- färdigbyggd då.
Trodde att i3 var en ny och bra processor. Vad är det man ska kolla på för processor istället då (i5/i7) eller?

PRIO är förhållandevis tyst dator samt att jag behöver den inte för spel, däremot endel tunga program ska köras med den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LFN
Ca pris får väl landa på mellan 6000-7000:- färdigbyggd då.
Trodde att i3 var en ny och bra processor. Vad är det man ska kolla på för processor istället då (i5/i7) eller?

PRIO är förhållandevis tyst dator samt att jag behöver den inte för spel, däremot endel tunga program ska köras med den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Precis, det är inget som är speciellt bra... Säg en budget så sätter vi ihop åt dig, man kan även välja att den blir ihopmonterat för en700kr om du så vill.

Tja!
Såg att det handlade om samma budget och likheter i användningsområde.. vore grymt tacksam om ni kikade på min tråd också;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Har också varit inne på i3-system för ca 6000. Kolla länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Har också varit inne på i3-system för ca 6000. Kolla länken! [/B]

Enligt svaren jag fått i denna tråden så avråder dom ju köp av den processorn! Men vilken processor ska man snegla på då istället för att kunna hålla budgeten (6-7000:- i mitt fall).
i5 spräcker nog budgeten, är det Intel eller AMD som ger mest för pengarna?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LFN
Enligt svaren jag fått i denna tråden så avråder dom ju köp av den processorn! Men vilken processor ska man snegla på då istället för att kunna hålla budgeten (6-7000:- i mitt fall).
i5 spräcker nog budgeten, är det Intel eller AMD som ger mest för pengarna?

Jag har lite svårt att ta den avrådan utan anledning. Vad är så dåligt med en i3? Jag har fått ett par förslag på athlonII x3 men hittar inget bra moderkort till den.. Samt; även om en x3 är billigare så verkar den ju ha en högre tdp än en i3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Jag har lite svårt att ta den avrådan utan anledning. Vad är så dåligt med en i3? Jag har fått ett par förslag på athlonII x3 men hittar inget bra moderkort till den.. Samt; även om en x3 är billigare så verkar den ju ha en högre tdp än en i3?

i3 är oprisvärd, i lägre prisklasser är det AMD som gäller.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem

http://pici.se/571276/

Något sånt skulle jag kört på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adyzz
http://pici.se/571276/

Något sånt skulle jag kört på.

Skulle det vara så mycket bättre? Tacksam för förslaget, men i mina otränade ögon ser det inte så bra ut...
- Hårddisken är hälften så stor som på Acern i mitt första inägg.
- Internminnet är 2GB mindre.
- Över 1000:- dyrare
- Ser inte vilket operativsystem som ingår eller ljudkort i förslaget

Bättre grafik verkar det ju dock vara men om man inte ska spela så vet jag inte om det är där man ska lägga pengarna?

Permalänk

Ta en AMD processor, mer prisvärd i de lägre prisklasserna.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
i3 är oprisvärd, i lägre prisklasser är det AMD som gäller.

oprisvärd när man kan få den över 4GHz på stockkylaren?
ska man inte klocka däremot =/