Permalänk
Medlem

Moderkort / Phenom 555BE tips.

Min gamla dator med dessa specs;
Moderkort; MSI K9N Ultra (MS-7250 V2.0)
Processor; AMD Athlon 64 x2 4800+ 2,5ghz
Minnen; 4GB RAM PC6400 DDR2 800mhz
Grafikkort; HIS Radeon HD 4670 512MB GDDR
- Kastade tyvärr in handduken igår kväll, man vart ju såklart både glad och ledsen. Glad för att jag nu är tvingad till att uppgradera den lite, och således ledsen då jag inte har pengar att lägga ut på datorprylar för tillfället. Min budget är cirka 2000kr, den skall helst inte överskridas då farsan inte har lust att lägga ut allt för mycket. Det är då moderkort och CPU som kommer att bytas ut, minnena och grafikkortet kommer att stanna.

Valet står helt klart mellan
Athlon2 X4 630 2,8GHZ
Phenom2 X2 555BE 3.2GHZ
Jag är dock lite osäker på om bulk-kylaren funkar bra nog när det gäller att kyla en upplåst 555BE. Så, budgeten bör antagligen innehålla en CPUkylare också, men är inte ett måste om man anser att bulk-kylaren är bra nog.

http://cpubenchmark.net/cpu_list.php så ser man att en oupplåst 555BE får strax över 2000poäng, medans en upplåst såklart får ungefär dubbelt så mycket(3904), samtidigt så får en standard Athlon2 X4 630 3358poäng.

Har läst litegrann på http://www.overclock.net/amd-cpus/535501-amd-phenom-ii-core-u... om vilka moderkort som dom har lyckats låsa upp Phenom2'an med, men jag är inte riktigt säker på vilket jag bör välja;
Gigabyte GA-MA785GM-US2H eller
Gigabyte GA-M720-US3
Om ni vet något annat relativt billigt, och helst doable moderkort så kan ni ju tipsa om ni orkar.

Jag har stenkoll på hur man låser upp de Phenom2'an till en X4, men är däremot inte jättekunnig på det här med voltantal och sånt, men det går väll att läsa sig till antar jag, bara att testa runt lite.
Tycker ni hellre att jag ska köra på det säkra och köpa 630'n eller bör jag gambla lite och hoppas på att min 555BE är upplåsbar? Hur stor chans är det att en 555BE är upplåsbar? Har läst runt lite om ärendet, och vissa säger att 555BE har större chans att bli upplåst än de lite äldre 550BE etc.

Tack på förhand!

Permalänk

Kör på X2 555, Ganska stor chans att du kan låsa upp den. Sen är den bättre i spel. Framför allt är det ju en BE.
Sen kör på detta moderkortet ist

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.
Det står dock på inet.se att moderkortet bara stödjer;
1600/1333/1066MHz som hastighet på minnen, jag har 800mhz.

Kollar man sedan på Gigabytes hemsida så står det på samma produkt;
"Support for DDR2 1333(O.C.)/1066(Note 2)/800 MHz memory modules"
Betyder det då att det funkar att köra 800mhz minnen ändå?

Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar.

Permalänk
Medlem

DDR2 PC6400 /800mhz funkar utmärkt med det kortet

Permalänk
Medlem

Om ja inte miss minner mig så går också athon:en att låsa upp till en phenom II alltså du låser upp catchen alltså L3 catchen eller va de heter. Men den har ju inte upplåst multiply och så ligger den ju kvar i 2.8Ghz. Dock är de inte säkert de funkar.
tips 2 lyssna inte på mig ja kan yra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eawo
Om ja inte miss minner mig så går också athon:en att låsa upp till en phenom II alltså du låser upp catchen alltså L3 catchen eller va de heter. Men den har ju inte upplåst multiply och så ligger den ju kvar i 2.8Ghz. Dock är de inte säkert de funkar.
tips 2 lyssna inte på mig ja kan yra

Det går inte alltid med tanke på:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=235675

Permalänk

Ska inte vara några problem med att köra 800Mhz minnen på 790X UD3P plankan

Permalänk
Medlem

Ja, men då kör jag på ett 790X-UD3P kort och en 555BE, får hoppas att det går vägen med upplåsningen då.
Får kolla batchen innan jag öppnar paketet till processorn för att se om det har gått på den batchen tidigare.

Permalänk
Medlem

Kör på den fyrkärniga. Jag plockade för ca en vecka sedan ihop en Phenom II 550 som inte ville se sig som en fyrkärnig. Nu betalade jag så lite som 650kr, så det var fortfarande ingen dålig affär. Även om Phenom II x2 kan vara lite snabbare i spel IDAG, så kommer bilden vara en helt annan om redan några månader. Jag ångrar lite att jag valde x2.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag plockade för ca en vecka sedan ihop en Phenom II 550 som inte ville se sig som en fyrkärnig.

Vart köpte du den?
Det kan ju vara så att olika ställen har olika batchar av processorn.
Hur som helst så har jag läst att det är större chans att låsa upp en 555BE än en 550BE då AMD har ändrat sin inställning till upplåsandet mellan dessa releaser.

Jag har tänkt att köpa min på inet.se såklart då dom har fraktfritt.
Det var också en snubbe som köpte därifrån för några dagar sedan som skrev i kommentarsfältet;

Citat:

2010-04-02
Bra,jag låste upp den så jag fick 4 kärnor.Vilket betyder att det blev 1 Phenom II X4,955 istället fast billigare.Sparade cirka 700:-. Rekommenderar denna.

Jag är dock lite rädd för att det inte skulle gå att låsa upp, men det är ju sånt man få ta då det kommer. Hur som helst så är en låst 555BE mer än 2 gånger så snabb som min förra CPU.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på Pixmania för 650kr. Min stepping var cpbmw, något sådant, och vad jag kunde läsa mej till så skulle den var "bra".

Jag använde mig av moderkortet: Gigabyte GA-MA785GM-US2H , som även du tycks överväga. Inget att klaga på där inte. Det verkar helbra och var billigt!

Min uppfattning är tvärtemot mot din, de vanligaste att låsa upp var de första 550BE. De nuvarande och de nya 555BE ska inte vara lika lätta.

Det var min uppfattning efter ett par dagars läsande på hardforum.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

köp ett Asus M4A785D-M PRO fungerar fin fint;)