SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Halldin, grafikkort till bärbara är inte bra, så enkelt är det. 5650 är ett mkt bra kort och precis som du säger är det ändå inte bättre än flera år gamla stationära kort. Går du upp till 12000 kr finns det en MSI-laptop som närmar sig en dålig stationär i prestanda.

Angående Vaio vs Asus så är det ju helt olika datorer för helt olika syften... Asus är en liten och smidig dator för folk som behöver bära med sig datorn ofta. Spelprestandan är inte alls bra (mindre än hälften så kraftfull som Vaion). Vaion är en lite större prestandamodell som är till för de som vill ha en billig speldator. Skulle inte tro att många väljer mellan dem av den anledningen.

Ja det är nog precis som du säger, det smartaste är antagligen att välja en hyfsat kapabel stationär + en billigare bärbar.

Har kollat på Vaion IRL på MediaMarkt nu.
Blev inte riktigt klok på att dom sade att det satt en i5 530m i den, svårt att hitta någon info om den på nätet. Dom sade att det var kampanjpris med 9490kr och att den normalt kostar runt 11k men det kändes som BS eftersom jag tyckte jag läste i tråden att några köpte den för 8999kr.

Blev lite besviken av flera skäl:

1. Den var lite större än vad jag trodde, jag tror inte man kommer vilja släpa med den på föreläsningar.

2. Konstruktionen kändes lite halvdan och ingen av färgerna var speciellt snygg.

3. Danska tecken i grönt och rött där ÅÄÖ sitter. Varför i h-vete har alla tillverkare börjat med det!?

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som har några fler tips angående datorns "läte"??
Jag håller på att bli galen på det tinnitusliknande tjutljudet som är ständigt ihållande, oavsett vad jag gör med datorn.

Kan det vara så att jag fått ett värdelöst måndagsexemplar eller är det bara så sorgligt att man får vad man betalar för?

Kommer bli tvungen att antingen slänga ut den från balkongen eller lägga in mig på psyket snart.

Har kontaktat Sony men där har de ju stängt över påsken och jag är verkligen i behov av att kunna använda datorn utan att bli knäpp och hörselskadad.

Permalänk
Medlem

Har läst att det är ett jättevanligt problem med Intels nya i-nånting-processorer, så det är inte Sonys fel tyvärr och kommer knappast försvinna om du får ett nytt ex. Men du kan ju höra med dem.

edit: Har du ljudet även när strömsladden är i? Då är det inte samma som jag pratar om.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr kvittar det om jag kör med eller utan strömsladden. Det låter ändå lika illa.

Det märkliga är att den var tyst som en mus de två första dagarna. På den tredje dagen började den helt plötsligt låta överjävligt.

Det enda jag gjort med datorn är att jag avinstallerade den medföljande testversionen aV Norton och McAfee. Det kan väl knappast påverka???

Permalänk
Medlem

Nä då får du nog kontakta Sonys support.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MxP
Om det är som på alla andra ATI-kort så står den i Catalyst inställd på underskanning, dra mätaren till full skanning så fylls hela bilden istället för svarta ränder runt.

Jag hittar inte var jag ändrar det, är det någon annan som lyckats lösa problemet med svarta kanter på tv:n vid 1920- 1080 upplösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Danska tecken i grönt och rött där ÅÄÖ sitter. Varför i h-vete har alla tillverkare börjat med det!?

Antagligen för att kunna ha ett tangentbord för hela nordiska marknaden. Billigare att tillverka. Tyvärr :/

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cassano
Jag hittar inte var jag ändrar det, är det någon annan som lyckats lösa problemet med svarta kanter på tv:n vid 1920- 1080 upplösning?

Har du prövat att ändra i tv:ns inställningar i menyn som jag skrev tidigare?

Permalänk
Medlem

jag har ett problem med min Sony Vaio VPC-EB1M1E, och undrar om andra upplever detta...

När jag stänger ner locket så tappar jag 90% av kapaciteten på det trådlösa nätverket. Jag kör med extern skärm (tv), tangentbord och mus, och känner därför ingen nytta av att ha locket öppet.

Nu är det så att jag är medveten om att inställningarna kan vara sådana att när man stänger locket så arbetar nätverket med lägre prestanda, men jag har testat detta och jag har även upptäckt att jag inte behöver fälla ner hela locket för att denna förlust ska ske. När jag stänger ner locket så det är ungefär 4cm innan det är stängt ser jag att jag förlorar kapacitet.

Sen kan jag tillägga att kontakten med routern är fortfarande "utmärkt" enligt status, så det verkar ju inte vara att antennen på det inbyggda kortet får sämre kontakt heller...

någon annan med dessa problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Har läst att det är ett jättevanligt problem med Intels nya i-nånting-processorer, så det är inte Sonys fel tyvärr och kommer knappast försvinna om du får ett nytt ex. Men du kan ju höra med dem.

edit: Har du ljudet även när strömsladden är i? Då är det inte samma som jag pratar om.

Tydligen är det samma som du pratar om, för helt plötsligt låter det bara illa när jag kör på batteriet. Mycket märkligt då det lät illa oavsett strömsladd eller inte igår.

Sony hävdar att jag bör ta hem nya drivrutiner för ljudkortet, samt formatera om datorn. Ska man verkligen behöva göra det när den är endast 5 dagar gammal?

Permalänk
Medlem

När jag kopplar in min Vaio till TV:n så fungerar det prima, men det är en grej jag stör mig på. Det är när jag fäller ner skärmen på datorn så blir bilden helt svart i någon sekund och den växlar läge från utvidgad skärm (utökat skrivbord eller vad det kallas) till vanlig skärm så att skrivbordet visas på TV:n, och så vill jag inte ha det.

T.ex. när jag kollar på film på TV:n så vill jag kunna se skrivbordet på datorns skärm, och när jag öppnar och stänger luckan så ska det inte påverka bilden som visas på TV:n... hoppas ni förstår vad jag menar.

Vet någon om det går att ändra några inställningar för att bli kvitt detta fenomen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vitlök
När jag kopplar in min Vaio till TV:n så fungerar det prima...

så ditt "trådlösa nät" fungerar felfritt med samma hastighet som locket uppfällt?

mitt fungerar, men inte samma hastighet som med locket öppet, och med nätverkskabel är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknut
så ditt "trådlösa nät" fungerar felfritt med samma hastighet som locket uppfällt?

mitt fungerar, men inte samma hastighet som med locket öppet, och med nätverkskabel är det inga problem.

Trådlösa nät? Du har missuppfattat min fråga.

Ska försöka förklara lite bättre:

Grejen är den att när jag ska kolla på film så kopplar jag in en HDMI kabel från min TV till bärbara datorn. Då kör jag med utökat skrivbord så att jag ser Windows skrivbordet på min bärbara dator och den utökade bilden (filmen i detta fall) på TV:n (Fn knappen + F7 -> Utvidga)
När jag sedan fäller ner skärmen helt på min bärbara dator så ändrar den bildläge så att Windows skrivbordet visas på TV:n. Så vill jag inte ha det!

Kan nämna att jag redan har ändrat inställningarna under:
Kontrollpanelen->Energialternativ->När locket stängs = Gör ingenting

Tidigare så gick datorn i viloläge när jag stängde ner locket (skärmen)

Nu till frågan:
Går det att ändra så att datorn ej ändrar bildläge när jag fäller ner skärmen?

Permalänk
Medlem

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna berätta hur jag ska klocka upp datorn som några skrev om tidigare i tråden?

Permalänk

Har inte läst hela tråden men... är VPC-EB1M1E/WI.EC1 en bra modell, fixar den spel som te.x Dragon Age eller Mass Effect på höga inställningar (25-30 FPS är ok..)

Hur är skärmen?
Låter den mycket?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk

Onoff har inte levererat min än. Börjar bli riktigt sur nu.

Vet nån om www.inet.se är säkert och har bra support? Tänkte köra därifrån istället.

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Verkligen ingen som har den modellen? :/

Well, beställde en iaf. Fyndbörsen var billigast och skickade efter ett par timmar.. hoppas man får den imorrn

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Till dom som har problem med tinnitusliknande tjutljudet när man kör utan strömsladden i datorn, så har jag samma sak på min , har skickat in min på service och ringde dom för 4 dagar sedan och frågade om dom hade kollat på den och det hade dom , men dom sa att det är normalt det ljudet , jag sa att det kan ju knappast vara normalt att behöva sitta o lyssna på det störande ljudet , så dom skulle kolla vidare på det sa hon , får ringa dom på fredag igen om dom inte har hört av sig innan det.

Permalänk
Medlem

Har också Tinitus ljudet när man kör på batteri.

Har fortfarande kvar lagget i SPEL. Spelar ingen roll om jag spelar nya eller gammla spel.
Har rensat bort alla onödiga program på datorn och uppdaterat datorn igenom VAIO Update. Kört CCleaner och Defragmentering med.

Permalänk
Skrivet av lindholm:

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna berätta hur jag ska klocka upp datorn som några skrev om tidigare i tråden?

Du använder detta programmet

http://www.techpowerup.com/downloads/536/AMD_GPU_Clock_Tool_v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Finns det ingen nyare version som man ska använda istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Finns det ingen nyare version som man ska använda istället?

Ovanstående version är inte ens kompatibel med 5650. Denna är det som gäller;
http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=2383&file=4&ev...

Kan även meddela att man själv nu är lycklig ägare av en EB1M1E.

Permalänk
Medlem

Vilka program ska jag installera ifall jag precis formaterat om datorn?

Installerade 32 bits W7 Pro, men det verkar inte finnas ATi drivrutiner till 32 bitars där?

Och man kan ju inte använda ati drivrutiner från atis hemsida...

Permalänk

Fick min igår. Är väldigt nöjd, bra tangentbord, otroligt bra prestanda i spel, te.x Bioshock 55 FPS medel med allt på högsta och i native, Battlefield BC2 runt 30 FPS medel (mesta inställt på medium, några på high). Använder 10.3 och med AI på högsta. Har inte klockat ännu.

Fy helvete vad mycket bloatware Sony skickat med Tog mycket längre tid att avinstallera allt det än att installera win + skräpet.. Att Windows installationen, även efter att jag tagit bort det, är hela 14.2 GB(!) skvallrar om att det finns en oerhörd mängd skräp kvar. På min stationära där jag haft Win7 i 8+ månader så är installationen "bara" 11GB, och på den har man ju installerat grejer varje vecka.. Verkar som att man får blåsa hela datorn helt enkelt.

Någon som vet om det finns någon extra plats för HDD?

Har det klickade ljudet från hårddisken som även någon annan rapporterade.. hoppas man hittar en lösning på det, rätt störande ljud, återkommer var 7:e sekund ungefär, men kan försvinna ibland (te.x om man startar ett spel eller när datorn precis vaknat från "sleep").

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Har formaterat om datorn nu, men har fortfarande kvar fryslagget i spel som kommer då och då
Får väl bli att kontakta Sony.

Är det några viktiga program man behöver installera efter man formaterat?
Det jag har installerat är:
ATi 10.6 Alpha
DirectX

Behöver man inga drivrutiner för Hårdisken/Chipsetet?

Permalänk
Medlem

struldator?

Efter att ha läst nästan hela tråden här så känns det som den här Sonyn dras med en massa problem! Kan det rätta till sig tro om man väntar ett tag med att köpa den? Lite som med Xbox 360 kanske som var bedrövlig kvalité först men som rättade till sig efter hand. Är den tyst eller inte i Idle förresten? Känns som en del säger att den är tyst som en mus medans andra säger att den låter bedrövligt. Om man sitter i ett tyst rum utan andra ljud från tv, radio mm och surfar, skriver i word tex, är den tyst då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markwass:

Efter att ha läst nästan hela tråden här så känns det som den här Sonyn dras med en massa problem! Kan det rätta till sig tro om man väntar ett tag med att köpa den? Lite som med Xbox 360 kanske som var bedrövlig kvalité först men som rättade till sig efter hand. Är den tyst eller inte i Idle förresten? Känns som en del säger att den är tyst som en mus medans andra säger att den låter bedrövligt. Om man sitter i ett tyst rum utan andra ljud från tv, radio mm och surfar, skriver i word tex, är den tyst då?

Nej den dras inte med en massa problem... precis som alla andra datorer har vissa otur och får trasiga eller felaktiga exemplar. Dessa personer skriver givetvis här eftersom de är oroliga och vill kolla om fler har samma fel. De som är nöjda och glada skriver ingenting. Fläktarna låter ingenting (förutom i spel givetvis), den är helt ljudlös. Om det låter är det fel på fläktarna. Det enda "problemet" som uppstår konsekvent är det svaga pipande ljudet som hörs när man drar ur strömsladden. Detta beror på processorn (från Intel) och är vad jag har vanligt på alla nya datorer, oavsett märke, som kör Intels i-processorer.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Skrivet av Darknut:

jag har ett problem med min Sony Vaio VPC-EB1M1E, och undrar om andra upplever detta...

När jag stänger ner locket så tappar jag 90% av kapaciteten på det trådlösa nätverket. Jag kör med extern skärm (tv), tangentbord och mus, och känner därför ingen nytta av att ha locket öppet.

Nu är det så att jag är medveten om att inställningarna kan vara sådana att när man stänger locket så arbetar nätverket med lägre prestanda, men jag har testat detta och jag har även upptäckt att jag inte behöver fälla ner hela locket för att denna förlust ska ske. När jag stänger ner locket så det är ungefär 4cm innan det är stängt ser jag att jag förlorar kapacitet.

Sen kan jag tillägga att kontakten med routern är fortfarande "utmärkt" enligt status, så det verkar ju inte vara att antennen på det inbyggda kortet får sämre kontakt heller...

någon annan med dessa problem?

Antennen till det trådlösa sitter i skärmen, det beror troligtvis på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Nej den dras inte med en massa problem... precis som alla andra datorer har vissa otur och får trasiga eller felaktiga exemplar. Dessa personer skriver givetvis här eftersom de är oroliga och vill kolla om fler har samma fel. De som är nöjda och glada skriver ingenting. Fläktarna låter ingenting (förutom i spel givetvis), den är helt ljudlös. Om det låter är det fel på fläktarna. Det enda "problemet" som uppstår konsekvent är det svaga pipande ljudet som hörs när man drar ur strömsladden. Detta beror på processorn (från Intel) och är vad jag har vanligt på alla nya datorer, oavsett märke, som kör Intels i-processorer.

Okej! Låter bra. Jag läste nämligen en kundrecension på prisjakt också där en säger att fläktarna blåser på högt även i idle nämligen, vilket gjort mig riktigt tveksam. Det är så dubbla budskap om den här datorn. Men det kanske är som du säger att det är fel på hans då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markwass:

Okej! Låter bra. Jag läste nämligen en kundrecension på prisjakt också där en säger att fläktarna blåser på högt även i idle nämligen, vilket gjort mig riktigt tveksam. Det är så dubbla budskap om den här datorn. Men det kanske är som du säger att det är fel på hans då.

Det är möjligt att snubben på prisjakt inte har ställt in energiinställningarna rätt i kontrollpanelen, det kan tex vara så att hans processor är inställd på att gå på 100% hela tiden (istället för att gå ner till typ en tiondel när man idlar) och då är det klart att fläktarna låter. Eller så är det fel på den. Det finns många möjliga förklaringar men det är hur som helst något som inte stämmer rent generellt.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB