SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk

Kan någon va snäll att beskriva när datan ska va tyst vs leva om beroende på va man gör. Ska den den va tyst tex vid surfning och användning av utorrent? eller är det då den inte används?

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kröger
Kan någon va snäll att beskriva när datan ska va tyst vs leva om beroende på va man gör. Ska den den va tyst tex vid surfning och användning av utorrent? eller är det då den inte används?

Jag tolkar det som att den ska vara tyst vid normal användning (surfa, skriva dokument etc.) men att man kan tolerera högre ljudnivå när den belastas med tunga applikationer som spel.

Permalänk
Medlem

Om nån har problem med fläktljudet har det antagligen att göra med deras energiinställningar... gå in i kontrollpanelen -> energialternativ -> sätt på "balanserat" och kontrollera via "ändra schemainställningar" att processorn är ställd så att minsta belastning är 5% och maximal belastning 100%. en person som hade problem med fläktljud hade minsta belastning på 100% och om processorn kör på max även om man bara surfar runt så förstår jag ju att fläktarna går igång.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett exemplar av denna dator idag på Webhallen för 7490:-
Har inte hunnit testa den så mycket, men kan säga att maskinen känns väldigt gedigen. Knapparna på tangentbordet är väldigt sköna samt har bra tryck respons.

Ang fläktljudet så kan jag bara säga att min pjäs knappt låter någonting alls.

Jag var lite skeptisk till färgen innan köpet (silver/vit), men nu i efterhand tycker jag faktiskt att den är rätt snygg.

Laddaren till datorn är rätt så kort, men detta kan enkelt lösas genom att bara köpa en ny apparatsladd från ex Clas Ohlsson, 1,8 m för 29:-
Apparatsladden som följer med datorn är ca 0,8 m.

Permalänk
VR-fantast

Batterifrågor till er som har Vaio:

1. Har ni märkt av slitage på batteriet än? Verkar som att bärbara datorers batterier har väldigt kort livslängd om man har i ACn ofta, vilket man kanske har om man spelar.

2. Går batteriet att koppla ur, inaktivera eller dyl. om ACn är ansluten för att minska just på batterislitaget?

Permalänk

Varför kan jag inte välja 1080p på inställningarna i Vaio control center? kan bara välja 720 & 768 när jag kopplar på hdmi kabeln med min full hd tv.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem... verkar som man inte kan ha olika upplösning på olika skärmar? En annan störig grej är att om jag väljer att ha min full hd tv som enda skärm för att "kunna?" få full hd upplösning så blir det en svart kant runt hela skärmen. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cassano
Har exakt samma problem... verkar som man inte kan ha olika upplösning på olika skärmar? En annan störig grej är att om jag väljer att ha min full hd tv som enda skärm för att "kunna?" få full hd upplösning så blir det en svart kant runt hela skärmen. Vad kan det bero på?

Det fick jag på min tv med, så jag gick in i menyn på tv:n och valde "Endast skan" istället för "16:9" i bildalternativ. Då fylldes bilden ut... MEN, det är kass bild, ingen bra skärpa i bilden och texten är liksom konstigt oskarp?
Har datorn inställd på 1920x1080 och har en full-HD tv och kör med HDMI-kabel. Men bilden blir suddig och oskarp.

Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Köpte en VPC-EB1S1E idag för 8990:- Kändes värt för att få lite bättre processor och bluetooth. Hade ju kunnat ta Acern 5470G men eftersom de har fått lite sämre kvalitetsstämpel och Vaion helt klart är snyggare. Köpte en vit/silver de finns ju i svart också men det blev vit för min del.

Nu ska man bara köpa nåt fodral också och det är ju ungefär lika svårt

Permalänk
Medlem

Om det är som på alla andra ATI-kort så står den i Catalyst inställd på underskanning, dra mätaren till full skanning så fylls hela bilden istället för svarta ränder runt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin

1. Har ni märkt av slitage på batteriet än? Verkar som att bärbara datorers batterier har väldigt kort livslängd om man har i ACn ofta, vilket man kanske har om man spelar.

2. Går batteriet att koppla ur, inaktivera eller dyl. om ACn är ansluten för att minska just på batterislitaget?

DU kan ta ut batteriet om du kör på AC.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robko
DU kan ta ut batteriet om du kör på AC.

Är det ett omständigt ingrepp på den modellen?

Permalänk
Citat:

Har nästa alltid i AC. Är det riktigt att batteriet tar skada?
Ska man köra utan batteri då man har AC i stoppad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är det ett omständigt ingrepp på den modellen?

Nej det är det inte på de flesta laptops.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om jag vet att jag ska sitta med den hela tiden på AC. tex hemma, så tar jag alltid ur batteriet. Det sparar på batteriets livslängd.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Batterierna är ju gjorda för att laddas i cykler oavsett om dom sitter i en mobiltelefon eller i en dator, det vill säga att de helst ska laddas ur helt innan de återuppladdas igen osv.
Annars minskar livslängden på batteriet.

Jag tror att vissa tillverkare (typ Apple) förbigår batteriet om ACn är ikopplad men det verkar inte gälla dessa datorer. En annan variant jag har hört är att Appleburkarna laddar ur sig till en viss bit innan ACn laddar upp batteriet igen, även om ACn är ikopplad hela tiden. Vet inte hur det förhåller sig riktigt.

Citat:

Om jag vet att jag ska sitta med den hela tiden på AC. tex hemma, så tar jag alltid ur batteriet. Det sparar på batteriets livslängd.

Ok, tackar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror att vissa tillverkare (typ Apple) förbigår batteriet om ACn är ikopplad men det verkar inte gälla dessa datorer. En annan variant jag har hört är att Appleburkarna laddar ur sig till en viss bit innan ACn laddar upp batteriet igen, även om ACn är ikopplad hela tiden. Vet inte hur det förhåller sig riktigt.

Det finns funktioner för det i VAIO Control center med, som ser till att batteriets livslängd sparas. Man kan typ välja om man vill ladda upp batteriet till 100% 80% eller 50% eller välja själv inte testat men antar att man kan välja 0%

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slemh
Det finns funktioner för det i VAIO Control center med, som ser till att batteriets livslängd sparas. Man kan typ välja om man vill ladda upp batteriet till 100% 80% eller 50% eller välja själv inte testat men antar att man kan välja 0%

Det bästa att välja där är 50%, om man kör mycket på AC. Men som sagt, ska man sitta med den på AC flera timmar, så är det bästa att plocka ur batteriet.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Det bästa att välja där är 50%, om man kör mycket på AC. Men som sagt, ska man sitta med den på AC flera timmar, så är det bästa att plocka ur batteriet.

Varför just 50%? Varför inte 0% som han föreslog, låter ju bra om ACn är i.

Permalänk
VR-fantast

Vet någon nån butik i centrala Göteborg som har inne E-Vaion så att man kan kolla på den IRL?

Jag vet att Inet finns i Askims industriområde men det är lite för avlägset för min del, bor på Johanneberg.

Edit: En till fråga, vad kostar i5-varianten som tydligen ska finnas på MediaMarkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet någon nån butik i centrala Göteborg som har inne E-Vaion så att man kan kolla på den IRL?

Jag vet att Inet finns i Askims industriområde men det är lite för avlägset för min del, bor på Johanneberg.

Edit: En till fråga, vad kostar i5-varianten som tydligen ska finnas på MediaMarkt?

Den kostar 8990 kr jag var där och köpte min i torsdags De har den i både vitt och svart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Varför just 50%? Varför inte 0% som han föreslog, låter ju bra om ACn är i.

Enligt en hel del borta på notebookreview så ska det vara det bästa. Sen kan det ju vara lite dumt att ha 0% batteri om du skulle vilja dra iväg med den och köra på batteri.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Enligt en hel del borta på notebookreview så ska det vara det bästa. Sen kan det ju vara lite dumt att ha 0% batteri om du skulle vilja dra iväg med den och köra på batteri.

Fast i det sistnämnda fallet är det ju bara att ändra det innan man drar ur ACn.

Låter skomt att batteriet ska gå och gå på 50%, men har dom belägg för det så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast i det sistnämnda fallet är det ju bara att ändra det innan man drar ur ACn.

Låter skomt att batteriet ska gå och gå på 50%, men har dom belägg för det så.

Dagens uppladdningsbara batterier brukar, om de inte används, må allra bästa om de lagras med en laddning på ca 40%... det är inte bra att ladda ur helt och sen inte använda. Det stämmer inte som du säger att batterierna helst ska laddas ur helt innan de laddas igen, möjligt att det var så på gamla batterier men inte idag.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Mao, gör som Sony tipsar och ställ in på 40-50% i Control Center.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Dagens uppladdningsbara batterier brukar, om de inte används, må allra bästa om de lagras med en laddning på ca 40%... det är inte bra att ladda ur helt och sen inte använda. Det stämmer inte som du säger att batterierna helst ska laddas ur helt innan de laddas igen, möjligt att det var så på gamla batterier men inte idag.

Ålrajt.

Allmän fråga till er Vaio-ägare: Var det någon som valde Vaion som även kollade på Asus UL30VT? Varför föll isåfall valet på Vaion?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp

Hur exakt går man tillväga?

Permalänk
VR-fantast

Någon som vågar sig på att jämföra prestandan på Vaion mot en viss stationär dator?
Vad kan grafikkortet tänkas motsvara t.ex?

Permalänk
Citat:

Ålrajt.

Allmän fråga till er Vaio-ägare: Var det någon som valde Vaion som även kollade på Asus UL30VT? Varför föll isåfall valet på Vaion?

Nu har jag inte en Vaio, men Vaion har ju lite bättre prestanda, bättre processor och grafikkort.. Så det är förmodligen därför dom valde Vaion före Asusen

/Mike

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Nu har jag inte en Vaio, men Vaion har ju lite bättre prestanda, bättre processor och grafikkort.. Så det är förmodligen därför dom valde Vaion före Asusen

/Mike

Jo, samtidigt är den ju lite större.
Men förstår hur du menar.

Jag kollade lite benchmarks igår, 5650 verkar inte vara bättre än ett 8800gt?
Trodde den var lite bättre faktiskt, men med tanke på att jag har ett 6800GT AGP nu så lär jag väl märka skillnad ändå. Hoppas att Diablo 3 kommer fungera när det väl kommer.

Permalänk
Medlem

Halldin, grafikkort till bärbara är inte bra, så enkelt är det. 5650 är ett mkt bra kort och precis som du säger är det ändå inte bättre än flera år gamla stationära kort. Går du upp till 12000 kr finns det en MSI-laptop som närmar sig en dålig stationär i prestanda.

Angående Vaio vs Asus så är det ju helt olika datorer för helt olika syften... Asus är en liten och smidig dator för folk som behöver bära med sig datorn ofta. Spelprestandan är inte alls bra (mindre än hälften så kraftfull som Vaion). Vaion är en lite större prestandamodell som är till för de som vill ha en billig speldator. Skulle inte tro att många väljer mellan dem av den anledningen.

Visa signatur