SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk

Nån som har testat att spela Mass Effect 2 på sin EB1a Går det att få det att flyta om man kör på låga inställningar?

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som har problem att installera nya biosuppdateringen som fixar bättre fläktkontroll?

Permalänk

Någon som har en Vaio VPCEB2Z1E/BQ? VPCEB2Z1E/BQ (VPCEB2Z1E/BQ) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony skulle vilja veta om ni är nöjda. En affär jag pratade med skulle ta hem den för 9000kr vilket känns som ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Låter ju sjukt dyrt. Köpte i3 versionen när den kom i mars för 7500kr.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det någon som har provat mobility modder och kört de senaste drivrutinerna från ATI? Är det krångligt att installera?

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej,

Är det någon som har provat mobility modder och kört de senaste drivrutinerna från ATI? Är det krångligt att installera?

Behövs ingen mobilitymodder numera, mobila drivrutiner finns numera att ladda ner direkt från ATI.

Permalänk
Medlem

ok, tackar. det står dock på ATI´s hemsida att den senaste catalyst inte stöder Sony Vaio, Panasonic och Toshiba notebooks men det kanske går att testa iaf. Jag har en VAIO EB1M1E.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

ok, tackar. det står dock på ATI´s hemsida att den senaste catalyst inte stöder Sony Vaio, Panasonic och Toshiba notebooks men det kanske går att testa iaf. Jag har en VAIO EB1M1E.

Jo jag vet, men det verkar funka ändå Uppdateringen kan ge en bra prestandaökning i spel också om du sitter med en gammal drivrutin.

Kom ihåg att avinstallera din nuvarande drivare bara innan du installerar den nya.

Permalänk
Medlem

Problem..

Jag har fortfarande stora problem med att min Vaio tappar kontakt med det trådlösa-nätverket.

Har uppdaterat drivrutinerna för det inbyggda nätverkskortet. Har även köpt ett nytt nätverkskort och uppdaterat det.

Har ringt till BBB, de säger att deras anslutning har fungerat klockrent de senaste månaderna.
Har även provat med att ansluta en router (med uppdaterad firmware)

Men datorn tappar fortfarande kontakt med det trådlösa nätverket. Har även stängt av den där funktionen att datorn får stänga av nätverkskortet för att spara ström.

Avstånd mellan det bredbandsmodemet och datorn är cirka tre meter. Fri sikt.....

Någon som har något förslag på åtgärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JT80:

Jag har fortfarande stora problem med att min Vaio tappar kontakt med det trådlösa-nätverket.

Har uppdaterat drivrutinerna för det inbyggda nätverkskortet. Har även köpt ett nytt nätverkskort och uppdaterat det.

Har ringt till BBB, de säger att deras anslutning har fungerat klockrent de senaste månaderna.

Men datorn tappar fortfarande kontakt med det trådlösa nätverket. Har även stängt av den där funktionen att datorn får stänga av nätverkskortet för att spara ström.

Avstånd mellan det bredbandsmodemet och datorn är cirka tre meter. Fri sikt.....

Jag lider av samma problem. Man får gå in i enhetshanteraren och avaktivera sen aktivera på en gång. Drygt! Ingen som vet?

Permalänk
Skrivet av Wallen:

Jag lider av samma problem. Man får gå in i enhetshanteraren och avaktivera sen aktivera på en gång. Drygt! Ingen som vet?

Vill minnas att någon annan hade samma problem för ett tag sedan, när E-serien var ny. Vet dock ej om han/hon fick ordning på det, men det bör finnas i denna tråden nånstanns.

Permalänk
Skrivet av Megaman9:

Någon annan än jag som har problem att installera nya biosuppdateringen som fixar bättre fläktkontroll?

Lyckats installera nya bios utan problem.. Gjorde det precis.

Permalänk

Förresten är det bara jag som tycker att fläkten låter mer i idle efter sisådär några månader man haft datorn..
OBS: Spelar typ aldrig spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JT80:

Har exakt samma problem. Har även haft problem med dåligt ljud och sprak speciellt när man kör via HDMI.

Min dator kan ibland störtdyka den har gjort det när jag ska kolla på film så har den totalt stendött och sen får man vänta ett tag innan den vill svara på att jag trycker på "On" knappen, detta skedde inte före jag uppdaterat bios det började efteråt och är väldigt sporadiskt.

Den första nätadaptern jag hade kvittrade men den fick jag utbytt av Sony.

Känns inte som klockren kvalitet direkt, men det är väl det man kan förvänta sig när man köper dator av en OEM tillverkare. Inte har jag någon möjlighet att skicka iväg datorn på lagning för jag har ingen annan och behöver den i studierna.

Permalänk

lånar tråden: kan man uppdatera sin VAIO med ex egen processor? vilka komponenter går att byta? vad är kompatibelt med moderkortet? kinda new på bärbar moddning + att SONY luktar allt-är-låst-sug-av-oss-och-köp-ny-dator

Permalänk
Medlem

Har inte koll på allt men jag har bytt hårddisk i min burk till en SSD ringde och prata med Sony först och hörde om det var okej (ur garantisynpunkt) och det var inga problem på grund av att det inte var några ingrepp i datorn. Finns en liten lucka med skruv som man öppnar bara. Detsamma gäller nog primärminnet också då det också är en lucka som man öppnar. När vi pratar byte av processor så måste du öppna betydligt mer och då skulle jag tro att garantin blir lidande. Men ring och hör med dem om du är osäker.

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med mitt trådlösa på min EB1M1E. Jag tappar inte direkt kontakten men jag tillåts inte surfa. Det står att jag är ansluten och att jag har internetåtkomst.

Tittade lite i loggar innan och såg att jag inte tilldelas någon adress för att datorn fortsätter att försöka hämta en adress från dhcp-servern.
Jag har testat att lägga in ett rent windows 7 utan vaio-programmen och det gick perfekt första gången efter ominstallation. Men efter att jag haft den avstängd så var felet tillbaks.

Det fungerar bra på andra nätverk. Dock fick jag samma problem med skolans nätverk efter många användningar innan jag lade in nytt Windows.

Har testat med nya drivrutiner och at inaktivera/aktivera i enhetshanteraren.

Router: Netgear WNDR3700
Dator: VPCEB1M1E

Permalänk
Medlem

Problemet löst, det var routern som var tvungen att ha WMM aktiverat.

Permalänk

Jag funderar på att köpa en sony vaio EB3Z1E från dustin.

SONY VAIO EB3Z1E CI5 2.53 4GB/500 BLU-RAY 15.5" HIGH-RES W7HP BLACK - Produktinformation

Jag skulle dock vilja sätta in en SDD-disk i den för att kunna köra program och uppstart snabbare.

Någon som har denna datorn och vet om det finns plats för ytterliggare en hårddisk?

Behöver mycket utrymme så jag vill inte endast köra SDD-disk då detta skulle bli väldigt dyrt!

Permalänk

Jag tog bort massa VAIO-program i början, men sedan ville jag behålla möjligheten att ladda batteriet till en viss mängd. Dock så har jag installerat alla program jag tror kan ha och göra med detta, men funktionen dyker inte upp! i övrigt är det en massa andra funktioner borta. nån som vet varför?

jag har installerat från VAIOs supportsite

Permalänk

Någon som har köpt nytt batteri till sin EB1a? Tycker att 1.700:- är lite i överkant så ge gärna tips på andra siter än sony.se.

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

För er som har problem med trådlöst internet: köp en usb-adapter. jag köpte denna för 150 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304217
funkar klockrent.
det verkar som att det interna nätverkskortet har en dålig antenn...

Jag får konstig upplösning när jag kör hdmi till TV. det går att få 1080p, men allt ser kantigt och glänsigt ut. nån som har en aning?

Permalänk

Tänkte sätta liv i denna tråd efter en lång tid och hoppas på att någon fortfarande använder sin VPCEB1M1E?

Själv har jag haft en del problem efter ca: 4 år tror jag det är.

1. För två år sedan om inte mer så började fläkten låta som fan. Nu blir den riktigt varm och det låter som en dammsugare.

2. Jag hade stora problem med att gå in på outlook via chromes webbläsare. Den bara frös, hela datorn! Det gick inte göra något.
Lösning: Använder firefox och det funkar fint med den delen.

Någon mer som vill dela med sig lite?

Permalänk
Skrivet av farhan-87:

Tänkte sätta liv i denna tråd efter en lång tid och hoppas på att någon fortfarande använder sin VPCEB1M1E?

Själv har jag haft en del problem efter ca: 4 år tror jag det är.

1. För två år sedan om inte mer så började fläkten låta som fan. Nu blir den riktigt varm och det låter som en dammsugare.

2. Jag hade stora problem med att gå in på outlook via chromes webbläsare. Den bara frös, hela datorn! Det gick inte göra något.
Lösning: Använder firefox och det funkar fint med den delen.

Någon mer som vill dela med sig lite?

Jag använder fortf min, men jag kör eget windows, då OEM-skiten hade för mycket bloatware.

Har du öppnat datorn och gjort rent fläkten nån gång? Jag har t o m satt ny kylpasta på min och den fungerar fortfarande (köpt juli 2009). Kör även en minecraft server på den via MineOS (linux distro).

Har du formaterat den nån gång? Jag skulle köra en clean windows-install ist. för att köra det som följer med, då det är så sjukt mycket bloat på datorn.

Permalänk
Skrivet av martinboson:

Jag använder fortf min, men jag kör eget windows, då OEM-skiten hade för mycket bloatware.

Har du öppnat datorn och gjort rent fläkten nån gång? Jag har t o m satt ny kylpasta på min och den fungerar fortfarande (köpt juli 2009). Kör även en minecraft server på den via MineOS (linux distro).

Har du formaterat den nån gång? Jag skulle köra en clean windows-install ist. för att köra det som följer med, då det är så sjukt mycket bloat på datorn.

Vilken kylpasta använde du? Får gärna länka här. Jag har inte heller öppnat och gjort rent. Tänkte göra det snart.

Tyvärr har jag ingen windows 7 skiva att installera med annat än den som medföljer datorn. Kör annars dualboot med ubuntu numera. Men problemet med fläkten skedde långt före ubuntu.

Permalänk
Skrivet av farhan-87:

Vilken kylpasta använde du? Får gärna länka här. Jag har inte heller öppnat och gjort rent. Tänkte göra det snart.

Tyvärr har jag ingen windows 7 skiva att installera med annat än den som medföljer datorn. Kör annars dualboot med ubuntu numera. Men problemet med fläkten skedde långt före ubuntu.

Arctic MX-2.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner

Skrivet av martinboson:

Hej,

Jag funderar också på att göra en ny installation av windows. Går det att installera nya garfikkortsdrivrutiner från ati:s hemsida efter installationen? Det funkar nämligen inte för mig nu.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej,

Jag funderar också på att göra en ny installation av windows. Går det att installera nya garfikkortsdrivrutiner från ati:s hemsida efter installationen? Det funkar nämligen inte för mig nu.

Nope. Du måste köra Sonys egna från deras hemsida. Typ inte uppdaterat sen 2010. Total bullcrap.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man fixar så VAIO Update och VAIO Care inte Autostartar?

Har provat nästan allt.

Edit: Jag löste det. Schemanläggaren.