SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående fläkten:
För mig drar den på och låter när jag spelar, annars hörs den bara dovt. För mig är det inget störningsmoment.

Nu kanske jag är paranoid men nu upplever jag att fläkten låter mer. Just nu sitter jag bara och surfar men kan ändå höra fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pysen
Jo, det får men jag vill inte ha så hög upplösning i cs 1280*720, utan lirar med 640*480 eller 800*600 så därför undrar jag om man kan ställa in det i Catalyst control center.

Varför gör du det? Det går att ställa in så att 4:3-bilden dras ut till 16:9, men det kommer såklart att se ut som en påse bajs, speciellt om du redan har jättelåg upplösning.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindholm
Nu kanske jag är paranoid men nu upplever jag att fläkten låter mer. Just nu sitter jag bara och surfar men kan ändå höra fläkten.

Aa, jobbigt :/

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk

har köpt i3an från on off.. åkte först till farsta efter ha lagt undan en i3a åt mig.. kmr fram och dom säger att någon lyckats lura dom att denne person lagt undan den!! hursomhelst ringde dom och la undan en för mig i länna och det löste sig! Så kan säga att datorn e huuur tyst som helst,, lagom varm.. mkt imponerad!!! men skärmupplösningen är en fet besvikelse.. sjukt jobbigt med allt så stort.. msn fönstret täcker allt i längden! (standard storlek på msn fönstret) men ja kan nog vänja mig..

Permalänk
Medlem

Hej

Har också köpt denna dator och retar mig som många andra på all bloatware.
Har plockat bort en del som jag tror mig vetat va det var till och som jag inte behövde. Men vad behöver jag behålla av allt på bilden jag bifogar?
Vad är det till? Vågar inte ta bort det jag inte vet vad det är.

Någon som orkar lägga lite tid och kolla igenom listan?
Hade vart mycket tacksam!

Mvh // Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Jag har en 22" extern skärm som jag använder för det mesta... 15" är ärligt talat ganska litet att ha som enda skärm. Du kan inte köpa en ny, billig extern?

Njae, saken är ju den att mina föräldrar ska skiljas, och då vill jag inte köpa till ytterligare en skärm när jag tänkte sälja den jag redan har. ^.^

Planen var att försöka sälja både skärmen och datorn, och använda dom pengarna till en ny bärbar (och även lite projsning från föräldrarna, det är ju trots allt deras fel! x). )

Men det kanske är något att fundera över.. tackar

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk

Fasen, slut på både Netonnet och Onoff :/

Finns det något mer ställe som tar 7200kr~ för i3;an?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Ingen som på något sätt har lyckats skapa någon snabbknapp/genväg eller något liknande för på/av slagning av touchpaden. Ruskigt irriterande att dom inte har gjort det på tangentbordet. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Vaio istället för en MBP. Kortare batteritid, ja, men det är något som jag kanske får leva med i och med att jag spara mer än 50% av priset.

Har vaion LED belysning? Är skärmen bra i övrigt? Om vi jämför med MBP. Är det någon som vet exakta specifikationer på Sonys Vaio och MBP?

Permalänk
Medlem

Roronoa, skärmen på vaion håller inte samma klass som de skärmarna som MBP använder sig av. Men jag tycker inte att den är kass, bara de att MBP skärmar är grymma! Vad ska du använda datorn till? spel, jobba med bilder?

Min slutsats är: ska du inte spela och har pengarna till en MBP så hade jag tagit den för att skärmen är grym och att batteritiden är mycket bättre.

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pysen
Roronoa, skärmen på vaion håller inte samma klass som de skärmarna som MBP använder sig av. Men jag tycker inte att den är kass, bara de att MBP skärmar är grymma! Vad ska du använda datorn till? spel, jobba med bilder?

Min slutsats är: ska du inte spela och har pengarna till en MBP så hade jag tagit den för att skärmen är grym och att batteritiden är mycket bättre.

Att spela har jag inte planerat. Photoshop/illutrator är det som gäller. Ja, visst, jag har varit inne på en MBP i och med att dem har så bra skärm och batteritid men.. 20.000 Kronor är mycket.

Får fundera en vända till.

Edit: Finns det några laptops som kan jämföra sig med MBP när det kommer till skärmar?

Permalänk
Medlem

ska ha en 15" så finns det för 17000kr.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/So... har bra skärm, dock 16,4"

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/So... likvärdig den ovan, lite bättre prestanda.

Vad jag har förstått så ligger sony lite finare modeller närmast mac datorerna skärmmässigt. Rätta mig om jag har fel..:P

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
Att spela har jag inte planerat. Photoshop/illutrator är det som gäller. Ja, visst, jag har varit inne på en MBP i och med att dem har så bra skärm och batteritid men.. 20.000 Kronor är mycket.

Edit: Finns det några laptops som kan jämföra sig med MBP när det kommer till skärmar?

Ja, dyrare Vaio-modeller. Bra skärm är dyyyyrt!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Fick min med i3 i tisdags Är väldigt nöjd, tycker skärmen faktiskt inte är något att klaga på. Kan spela de spel jag vill på max också.

Lite jobbigt med så liten upplösning ibland.

Annars jättenöjd !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa

Sitter själv och väntar på min Dell studio 15 med i7, HD5470 och Full HD-skärm. Har bara hört bra om skärmen men eftersom jag inte fått den än kan jag inte uttrycka mig än. Den kommer förmodligen i slutet av veckan, och jag tänkte försöka slänga upp en kort recension när jag provat den lite. Att ha i åtanke är ju dock att den kostar hälften så mycket som MBP=)

Permalänk
Medlem

Bra skärm är viktigaste för mig, hade tidigare en HP och klagade aldrig på skärmen fast den hade samma upplösning (lekte med en Vajo nyss och blev också besviken).

Vilka bra alternativet finns till VPCEB1M1E om man tycker att skärmen ska vara bra? Var lite inne på
http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-pc/HPG62110EO/hp...
http://www.dustinhome.se/pd_5010374054.aspx?csref=Prisjakt_Ba...

Har ni erfarenheter/tips?

Permalänk

Är det någon som vet hur enkelt det skulle gå att trycka i en Intel SSD? Får man plats med den vanliga disken också eller bara SSD?

Permalänk
Medlem

bara ssd:n.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Perper,

Mycket nyfiken på Studio 15" - Betraktningsvinkel och kontrast på skärmen, skriv gärna några rader.

Batteritid, klarar den mer än 3h?

// Tea42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Är det någon som vet hur enkelt det skulle gå att trycka i en Intel SSD? Får man plats med den vanliga disken också eller bara SSD?

alla 2,5" hdd får plats men inte 3,5" som på stationära

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

Nu verkar den vara slut på de flesta ställen och ingen kan ge leveransdatum :S

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Nu verkar den vara slut på de flesta ställen och ingen kan ge leveransdatum :S

Antar att du menar hos onoff för 7265:- ? Annars finns den ju hos inet för 7749:-

Visa signatur

Permalänk

Ni vet dom här snabbknapparna på datorn, min web och vaio funkar. Men inte assist, vad ska det vara där? Har för mig att det kom upp nå tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min flickvän köpte denna dator och fick hem den idag. Problemet är att touchpaden inte fungerar. Har startat om datorn och försökt slå på/av touchpaden i egenskaper men den fungerar fortfarande inte. Har någon tips?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laterus
Min flickvän köpte denna dator och fick hem den idag. Problemet är att touchpaden inte fungerar. Har startat om datorn och försökt slå på/av touchpaden i egenskaper men den fungerar fortfarande inte. Har någon tips?

Konstigt :s. Kollat i VAIO control center - Keyboard & Mouse - Pointing Device och sen att den är ibockad på enable?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Konstigt :s. Kollat i VAIO control center - Keyboard & Mouse - Pointing Device och sen att den är ibockad på enable?

Testat det. Kanske bara är att returnera?

Permalänk

Kan vara så, tyvärr. Jag kommer iallafall inte på någon inställning elr. liknande som skulle kunna vara fel.

Visa signatur

Permalänk

löst

Permalänk
Medlem

Nåntigt är sjukt knasigt med min dator, har testat flera olika spel som dragon age, sims 3 och diablo2, och jag får konstiga frys lag med jämna mellarum...

Nånting verkar vara knas med hårdisken eller någonting... någon som har liknande problem?
Händer inte när jag kollar på filmer tex.

Permalänk

HP ProBook 4520s WD842EA - 2,26GHz DC 3GB 320GB DVD±RW 15"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=576608

VS

Sony Vaio VPC-EB1M1E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Det som skiljer mest är ju grafikprestandan, men hur är skillnaden i kvalité?
Vad är bäst som studentdator? Om man inte behöver grafikprestadan, dvs?