Sony Ericsson Vivaz - Tråden

Permalänk

Var tusan kan man hitta Garmin mobile XT s60v5?? Hittar den inte på Garmins hemsida o hittar den inte när ja googlar. Har fått för mej att det är enda versionen som funkar på Vivaz?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Hejsan
Jag har precis fått ut en vivaz som arbetstelefon, nu har jag stött på mitt första problem redan vid första insats av simkortet.
Någon som vet hur man importerar kontakter direkt från sim-kortet?
Är tacksam för alla förslag på lösningar!
,
andreas

Permalänk

telefonboken -->alternativ-->inställningar. Där kan du välja vilka kontaker som ska visas.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett par stora skillnader:
X6 128MB RAM ------------------------- Vivaz 256MB RAM
X6 Inget grafikchip -------------------- Vivaz PowerVR SGX grafik
X6 VGA@30fps insplening ----------- Vivaz 720p@24fps med Autofocus aktiv
X6 vikt 122g ---------------------------- Vivaz 97g
X6 434MHz CPU ------------------------ Vivaz 720 MHz
X6 HSDPA, 3.6 Mbps------------------------Vivaz HSDPA, 10.2 Mbps

Vivaz har 30fps, medans Vivaz pro har 24fps

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

bara ja som tycker batteritiden e riktigt dålig? Min räcker 2-3 dar bara. Då anänder ja wifin några minuter om dan, förutom att ringa p smsa emellanåt. Normal användning alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2-3 dagar är relativt bra för en avnacerad pekskärms mobil. De flesta andra mobiler med 1GHz processor och en stor skärm klarar inte mer en 1 dag.

Permalänk
Medlem

Mini-USB my ass

Hej,

Är det jag som inte fattar eller kör SE en egen variant av mini USB på denna lur?

Glad i hågen skulle jag gräva fram en mini-USB-kabel för att ladda upp den lite hemma (laddaren kvar på jobbet). Till min förvåning så passade den inte. Snarlik verkligen, men inte precis lika. Förbannade mig lite på det hela och lyckades tillslut hitta SE mini-USB-laddare hos handlaren. Packar upp och märker att skiten inte passar. Den jag har köpt verkar vara det som jag alltid har trott är just mini-USB.

Va fan...

Permalänk
Avstängd

Är ju oftast micro usb på nya smartamobiler, är det inte det på SE'n då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Är ju oftast micro usb på nya smartamobiler, är det inte det på SE'n då ?

Jo, självklart är det micro-usb ser jag nu när jag googlar (visste inte ens att det fanns). Går direkt till skampålen och köper rätt nästa gång.

Permalänk
Medlem

Sådär.. då är man lite inne på Vivaz då Halebop hade rätt bra pris på den .. Den har visserligen inte Android men känns som att jag klarar mig ändå.. då den är så fet i övrigt..

Vad kan ni säga om telefonen ? dåligt, bra? .. har försökt läsa lite recensioner

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
Vivaz har 30fps, medans Vivaz pro har 24fps

Jag tror knappast det är något skillnad. Vivaz pro och Vivaz har väl båda 30fps i sådana fall.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Nån som vet om denna telefon har "SMS-konversation" .. dvs man får som en lista på meddelanden mellan varandra? om ni förstår mvh

Visa signatur

Permalänk

Japp det har den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Japp det har den.

Tack för svar

Har du luren? rekommenderar du den? eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ja tjockleken är nog en faktor med, Satio fick ju sin puckel på ryggen, likaså C905 och egentligen alla mobiler med riktig blixt när jag tänker efter. k800i hade ju även den en ganska fet puckel.

Det är själva elektroniken som laddar och "skjuter av" blixten som tar plats tror jag. Jag meckade sönder en vattenskadad k800 för ett par år sedan och själva blixmodulen var en stor bit i den telefonen har jag för mej.

C901 är jäkligt slimmad och den har blixt, så nog går det.

Hur som helst så har jag en Vivaz nu, blev lite ogenomtänkt.. Men riktigt fin skärm och filmerna blir riktigt bra!

Fundering, går det få så att man får upp konversationer direkt istället för att bara få upp det sms man just fått? detta går på C901..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fixar man fram genvägar till startsidan, är det ett speciellt läge där man gör det... Nu är det ju kontakter, twitter och två till alternativ men jag vil ha dit facebook och gmailen

Visa signatur

DATOR: MacBook Pro 13" - Hårddisk: OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5″ SSD 60GB - OP: MacOS X 10.6.7 - 2.3GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - Intel HD Grapichs 3000 (348mb).
MOBIL: Iphone4 16Gb Svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PCGuiden
Hur fixar man fram genvägar till startsidan, är det ett speciellt läge där man gör det... Nu är det ju kontakter, twitter och två till alternativ men jag vil ha dit facebook och gmailen

Du gör ett långt tryck på genvägen du vill ändra, vet inte om det går ändra till facebook dock..

Sen har jag hittat en bugg tror jag om det inte bara är min telefon som är lite mongo.. Om den tappar WLAN .. sen går man in i menyn o klickar på "kommunikation" så hänger sig menyn.. man måste stänga av menyn... Provar igen.. samma sak.. stänger av.. provar igen.. då kommer man in, fast då är WLAN borta från listan!!

Nån som har samma bugg eller är det min som är kajK?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb fråga angående GPS program till Vivaz (S60v5).

Var kan man hitta såna & hur mycket kostar dessa?

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobo1987
Snabb fråga angående GPS program till Vivaz (S60v5).

Var kan man hitta såna & hur mycket kostar dessa?

http://www.dustinhome.se/pd_5010124813.aspx

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493671

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pillade på den för någon dag sedan. Grymt seg maskin!

SE är verkligen på väg åt helvete med sin parad av failmobiler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Förstår inte det roliga i att ojja sig över hur väderlösa produkter SE göra.
Du vet väl att Vivaz är en av de bättre mobilerna SE gjorts enligt testare?

Vivaz är enligt seriösa källa (mobil.se) den snabbaste symbian pekskärms mobil som gjorts inklusive Nokia modeller.....Så jag vet inte om det är SE eller själva symbian som är felet om den nu är så grymt seg som du påstår.

Permalänk
Medlem

@RobinCC:

Ett problem bara. Symbian gör sig bäst med pekpinne. Jag har haft Vivaz (jobbar hos mobilåterförsäljare) i 1 vecka, visserligen var det en prototyp, lite coolt att ha det på cebit (;)), men det är mindre coolt att den är seg och att skärmen verkligen känns gjord för en pekpinne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Förstår inte det roliga i att ojja sig över hur väderlösa produkter SE göra.
Du vet väl att Vivaz är en av de bättre mobilerna SE gjorts enligt testare?

Vivaz är enligt seriösa källa (mobil.se) den snabbaste symbian pekskärms mobil som gjorts inklusive Nokia modeller.....Så jag vet inte om det är SE eller själva symbian som är felet om den nu är så grymt seg som du påstår.

SE (läs: ericsson) är verkligen på nedsidan igen som de var för tio år sedan. Var är motsvarigheterna till de bra mobilerna som sony ericsson tillverkade mellan 2003-2008? T610? W810? T68? P900? K750? W880?

Visst kan möjligheten vara att symbian är felet till segheten. Men hur detta kan vara en ursäkt vet jag inte. Det är ju ändå symbian som SE valt att slänga in i den färdiga produkten. Även om Vivaz nu är den snabbaste symbianluren har det liten betydelse när Desire med android 2.1, eller vilken android öht som inte är SE, springer flera varv runt den.

SE verkar för övrigt inte kunna göra en hygglig mobil vilket oprativsystem de än tar, symbian, sitt egna java kraffs, winmo eller symbian. Allt faller pladask när mobilen är grymt seg.

Och jag tycker inte det är roligt att konstatera SEs läge eftersom de faktiskt har varit en mycket bra tillverkare. Dessutom är det halvt svenskt och troligen finns det en och annan som blir berörd om SE läggs ned. För någon ljusare framtid har nog knappast det företaget om det fortsätter med skräpet.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons. Men tyvärr fungerar inte detta ex av Tomtom med S60v5 mobiler. Utan endast med android, windows & iphone system.

Vad gällande Garmin så vet jag inte då jag inte ser nån lista över kompatibla mobiler, men jag ska kolla upp det.

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Den är verkligen inte grymt seg, isf var den defekt eller 1a versionen av mjukvara kanske eller installerat nåt skitprogram som ligger i bakgrunden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobo1987
Tack för snabb respons. Men tyvärr fungerar inte detta ex av Tomtom med S60v5 mobiler. Utan endast med android, windows & iphone system.

Vad gällande Garmin så vet jag inte då jag inte ser nån lista över kompatibla mobiler, men jag ska kolla upp det.

På min var det redan installerat ett GPS-program som heter Wisepilot. Vet inte hur det står sig mot andra alternativ - men fungerar för mig de få gånger jag använt den. Min är köpt olåst från Dustin.

Jag har en fråga till er andra med mobilen, hur ändrar man filmstorlek så att det går att skicka som MMS? Jag får bara meddelandet att filmen är för stor för MMS...

I övrigt så håller jag inte med om att den är särskilt seg. Däremot så är den anpassad för pekpinne som vissa säger. Det finns någon temainställning för pekfingernavigering - men ibland saknar man en pinne i varje fall. Har verkligen inte vant mig med pekskärm ännu (efter ett par veckor med telefonen) vilket kanske betyder att jag inte gillar pekskärm generellt, eller att skärmen/ui i sig är dålig (pekpinnen igen).

Bilderna och filmerna blir faktiskt ganska bra - även om jag själv bara använder den till nöds, alltså när man inte har en riktig kamera med sig.

Permalänk
Medlem

Ska skicka min på service idag, då WLAN tappar uppkopplingen o sen hänger sig hela menyn o shit.. blir tur nog DOA .. Ska sedan skicka tillbaka den till Halebop o få pengarna tillbaka.. dom gick med på det som tur var..

Är inte nöjd med telefonen.. Fyller på med lite av mina personliga uppfattningar om telefonen nedan.

Betyg 4/10 ( Blir lågt, eftersom det känns som en ivägstressad mobil )

+ Batteritiden är faktiskt bra!
+ Kameran (Framförallt film)
+ Snygg
+ Bra storlek

- Det är en Nokia i Sony Ericsson skal.
- Symbian (se ovan)
- Inget linsskydd, linsen lär bli repig med tiden
- Ingen blixt, inte ens LED-Blixt.. bara en LED man måste gå in i en krånglig meny för att slå på/av manuellt! kasst!
- Buggig.. Varje gång jag tar upp den ur fickan och håller den helt upprätt så trycker jag på "onoff" knappen för att låsa upp.. så visar den först skärmen i "liggande" trots att jag har den stående,.. sen slocknar den 1 sek o efter 1sek till så blir den rätt håll.. fattar inte varför.. Finns mycket mer buggar, men har inte alla i huvudet just nu
- Man är väldigt låst känns det som
- på Startsidan där man kan välja 5 olika genvägar (Favoritkontakter, Twitter, Flow, Galleri) o.s..v .. finns bara dom alternativen typ, går även lägga in "BILD" istället för nån av dom.. känns lite B.. facebook går inte lägga in istället för Twitter?
- Ljudkvalitén vid samtal, jag hör även det där ljudet som när man står nära en högtalare med en mobil.. sjukt störande :S
- Krångliga menyer, Tråkiga menyer & kontaktlista. Känns som en gammal Nokia, (vilket det iofs är.)
- Går inte få upp SMSen direkt i "konversationer" som på t.ex C901 Sony Ericsson.. Man måste gå in under konversationer manuellt för att få upp dom.. Annars får man bara läsa ett sms åt gången.
- Slocknar skärmen när den gör något o du vill tända belysningen.. "tappa" inte på skärmen då, eftersom den registrerar även det trycket trots att den är släckt.. (Inte livsviktigt men störande) Så man kan råka trycka på något dumt.
- Värdelös webläsare, dock fixar man det genom Opera Mobile! det är fina grejjer
- Vibratorn är väldigt svag, känner den inte alls om den är i fickan :S
- Resistiv skärm, Den är visserligen rätt bra, men känns ändå som att en kapacitiv hade gjort sig bättre på en sån här telefon, pennan har jag aldrig använt och känns inte som att den behövs.

Känns helt enkelt som en "stressmobil" som Sony Ericsson skyndat iväg med för att rädda sina kunder.. men med motsatt effekt..

Android alt maemo, Blixt + Linsskydd + Kapacitiv skärm så hade detta varit bästa telefonen på evigheter

Fyller på med mer upplevelser då detta bara är det jag kom på just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElFeo
På min var det redan installerat ett GPS-program som heter Wisepilot. Vet inte hur det står sig mot andra alternativ - men fungerar för mig de få gånger jag använt den. Min är köpt olåst från Dustin.

Jag har en fråga till er andra med mobilen, hur ändrar man filmstorlek så att det går att skicka som MMS? Jag får bara meddelandet att filmen är för stor för MMS...

I övrigt så håller jag inte med om att den är särskilt seg. Däremot så är den anpassad för pekpinne som vissa säger. Det finns någon temainställning för pekfingernavigering - men ibland saknar man en pinne i varje fall. Har verkligen inte vant mig med pekskärm ännu (efter ett par veckor med telefonen) vilket kanske betyder att jag inte gillar pekskärm generellt, eller att skärmen/ui i sig är dålig (pekpinnen igen).

Bilderna och filmerna blir faktiskt ganska bra - även om jag själv bara använder den till nöds, alltså när man inte har en riktig kamera med sig.

Vad gällande Wizepilot så fungerar det bara 30 dagar (1 månad) & sen kostar det 700:-/år för licensen. Så därför kollar jag alternativen för nåt bättre ifall jag ändå måste betala licensen.

Ang. kamera/videoinställningar så går du in i kameran och väljer upplösning i inställningar tror nåt heter MMS eller så är det lägsta kvalitén.

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Skrivet av Yobo1987:

Vad gällande Wizepilot så fungerar det bara 30 dagar (1 månad) & sen kostar det 700:-/år för licensen. Så därför kollar jag alternativen för nåt bättre ifall jag ändå måste betala licensen.

Ang. kamera/videoinställningar så går du in i kameran och väljer upplösning i inställningar tror nåt heter MMS eller så är det lägsta kvalitén.

Jag har lagt in Garmin på min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag har lagt in Garmin på min.

Är det Garmin XT?
Var fick du tag i det & för hur mycket?

Vad jag har hört så måste man använda det medföljande Minneskortet på 1 GB för att få det att funka. Samt att det inte går att kopiera till ett större minneskort. Stämmer det? (Jag har nämligen ett 16 GB Minneskort).

Visa signatur

/Yobo1987