Mus problem vid överföring/nerladdning

Permalänk
Medlem

Mus problem vid överföring/nerladdning

Hej!

Har skapat en post angående detta innan men har inte lyckats å lösa problemet.

Problemet är detta:
När jag laddar ner något i hög hastighet eller överför filer via nätverket blir min dator lika snabb som en snigel (det mesta fungerar men den blir slö). Musen tappar anslutning titt som tätt och hackar så in i *******. Detta håller på tills filen är färdig, sedan är allt normalt igen.

Jag kör via överföring via WIFI (anslutningen är stark), har trådlös mus (Logitech MX Revolution) och en DLINK DIR-655.

Har postat detta innan på andra ställen och fått tips om att ändra frekvens på routern för att musen och det trådlös kanske krockar men jag har ändrat varenda frekvens som finns på routern och de har inte blivit någon skillnad, jag har även flyttat mottagaren till musen men de gör ingen skillnad. Frekvensen på musen går inte ändra via Setpoint.

Är det någon som vad man kan göra för att lösa detta irriterande problem?

Permalänk
Medlem

Hur är processorbelastningen och vad har du för HD ? Mer info om burken tack.
Är datorn varm? kolla med coretemp

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Är du helt säker på att det är signalerna till musen som störs? Du säger ju att hela datorn blir slö, så jag tänker att det är något som går snett som gör så att processorn belastas till 100%. Kolla processoranvändningen under överföring, och testa även med en trådad mus.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP nw8440 med Windows 7. Jag tror hårddisken är Hitachi Travelstar 7K100 HTS721080G9SA00 8MB 80GB
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12449_div/12449...

Processorn pendlar mellan 20-60% vid nerladdning. Under testet jag gjorde nu laddades filen ner i max hastighet (1MB/s WIFI) ... musen hackar ibland och tappar anslutning...

Kan tilläggas att datorn inte är slö för tillfället utan bara musen..

Jag vet inte vilken temperatur jag ska följa så jag tog en bild på allt

http://pici.se/575710

Permalänk
Medlem

är det inte så att så att hdd inte klarar av att ta emot all data så snabbt, du får en hög cpu användning, där för blir mus slö?Hur uppför sig datorn med kabel anslutning?

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen med CoreTemp, speedfan är ett av de mer värdelösa programmen för en sådan där sak. Låter som du har en laptop och deras hårddiskar är generellt långsammare än stationära.

Sedan så undrar jag om du kan kolla CPU-z och hålla koll på din CPU hastighet när du belastar datorn.
För en laptop om den blir för varm klockar ner sig. kanske är den tät av damm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har samma problem med min laptop; när jag tankar mycket så störs signalerna till mitt trådlösa tangetbord/mus ut nästan helt. Det blir krockar i luften helt enkelt. Ska jag ladda över nåt (t.ex. en film) till laptopen får jag kör trådat nätverk så slipper jag hack.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem här, min Logitech g7 trådlös mus blir näst intill obrukbar när jag använder mitt trådlösa nätverk (även där en dir-655 router). Både routern och mus delar på 2.4Ghz bandet så antar att det blir någon konflikt där. Ibland kan det hjälpa något om man specificerar en kanal i routern som den alltid ska använda, istället för att låta den välja fritt själv, då olika kanaler verkar ge olika mycket störningar. Däremot har jag inga problem att datorn blir seg (mer att den kanske upplevs seg när musmarkören hackar fram).

/M

Permalänk
Medlem

era burkar blir överbelastade, av allt ni laddar ner

Permalänk
Medlem

Jag tog den enkla vägen och kopplade in nätverkssladden till laptopen, nu kan jag tanka i 10MB/s och musen fungerar klockrent!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndr
Jag tog den enkla vägen och kopplade inte nätverkssladden till laptopen, nu kan jag tanka i 10MB/s och musen fungerar klockrent!

Men för att klargöra har det ju förklarats i tråden att det beror på att din trådlösa utrustning får dela på 2,4ghz-bandet. Det blir samma effekt om du slår på mikrovågsugnen hemma, då droppar hastigheterna markant. Jag bottar på 190kb/s om jag krämar en billys på 750watt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Men för att klargöra har det ju förklarats i tråden att det beror på att din trådlösa utrustning får dela på 2,4ghz-bandet. Det blir samma effekt om du slår på mikrovågsugnen hemma, då droppar hastigheterna markant. Jag bottar på 190kb/s om jag krämar en billys på 750watt

Frekvensen var jag redan medveten om men jag trodde de fanns någon lösning för detta, har redan testat olika frekvenser på routern men det har inte hjälpt och den trådlösa musen går de inte ändra frekvens på

Permalänk
Medlem

För att dra upp en gammal tråd. Det är ingen som har hittat en lösning på det här? När jag belastar wifi med antingen filöverföring eller genom att spela så brukar musen scrolla av sig själv rätt mycket. Sjukt störande! För att lyckas skriva det här inlägget var jag tvungen att koppla ur musen då den tryckte på "back" innan jag hann klart säkert 3 ggr. Att koppla in sladden känns inte aktuellt. Hela poängen med wifi är ju att slippa sladdar och jag vill inte dra en sladd genom halva lägenheten bara för att kunna använda musen. Snälla, säg att nån vet hur man löser det?!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?