Permalänk
Medlem

Ny platt skärm för spel !

Hallå alla SweC members !

Jag är inne på att köpa mig en ny skärm eller 3 lättare sagt för Eyefinity, men börjar med 1. Som sagt jag kommer spela för det mesta. Jag hörde att IPS ska vara aningen bättre än TN paneler.
Så tänkte kolla om den skärmen nedan är något att ha för mig som spelar eller är det bara gjort för video och bildredigeringar ?

Vad jag läst så är MS:en inte lika viktig som input-lag osv därför jag blir lite osäker.

Just nu sitter jag på min trogna CRT 21.5" och finns ingen plattis vad jag vet som slår den känslan i spel men det kanske är dags att släppa taget och byta upp sig ?

Här är den skärmen jag kollat på:
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?csref=Prisjamfore...

Ifall ni har andra förslag på skärmar eller åsikter om IPS så säg till !

min budget är 2800:- max!

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Min bror köpte denna för 2 v sen. Kommer köpa en sån oxå hur skön som helst!

Permalänk
Medlem

Beror alltid på hur känslig du är som användare.
TN ses fortfarande som bäst för spel pga input-lag och responstid.
IPS ger bättre färger och har bättre betraktningsvinkel.

Utdrag från anandtechs LCD-tråd:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=39226

TN
Good response time
Very good dynamic range (400:1 with older generation, 700 - 1000:1 with newer gen TNs)
Poor vertical viewing angle (especially from below)
Poor screen uniformity and stability (white can look "dirty"), which can reduce perceived contrast
Lateral viewing angle is not great (darker/lighter details can appear and disappear depending on the angle)
8-bit gradient (16.7M colors) through dithering and FRC
Lack of true 8-bit DAC causes color tinting, fringing, and burning in gradients and poor reproduction of darker tones
Very unlikely to get image persistence
Low input lag (lower latency in screen update)
Economical, but more prone to backlight bleeding and QC (quality control) problems than other panel types, too

Target Audience:
Gamers, general use (Word/Excel) who don't mind a poorer viewing angle. Less suitable for movies and poor for photo editing.

VA
Decent response time (varies)
Great dynamic range (1000:1 - 1500:1)
Horizontal color shift (certain gray tones rapidly shift at just a few degrees, worse than TNs in many cases)
Image details absent at perpendicular angle
Good vertical viewing angle
Good screen uniformity (white is uniform and does not shift at angles, contrast is decent)
8-bit gradient (16.7M colors) through true 8-bit DAC (although dithering is possible with certain models)
True 8-bit DAC allows better reproduction of gradients and sometimes better dark tones than TN panels
Unlikely to get image persistence
High input lag (high latency in screen update)
Good value, and the least QC problems of all panels

Target Audience:
Gamers, general use (Word/Excel) who want a more stable viewing angle. OK for photo editing, although beware of color shifting. Not bad for movies, but not always great due to color shift.

IPS
Decent response time
Medium dynamic range (400:1) or higher for AS-IPS/H-IPS/A-TW-IPS (700:1)
Minimal color shift at any viewing angle (only slight brightness reduction, and very little gamma/tint shift)
Image details present across entire screen
Good screen uniformity (white is uniform and does not shift at angles, contrast is amazing)
8-bit gradient (16.7M colors) through true 8-bit DAC (although dithering is possible with certain models)
True 8-bit DAC allows better reproduction of gradients and sometimes better dark tones than TN panels
More neutral grayscale reproduction and warmer, less harsh image (most like a CRT) than S-PVA panels
Medium input lag (low or high depending on model)
More susceptible to image persistence
Tends to be very expensive although benefits can be visible to normal users
Prone to quality control problems: read reviews

Target Audience:
Photo editors will crave this type of panel. IPS-type panels are suitable and generally better for anything else too, including gaming and general use. Some people may prefer an S-PVA for higher dynamic range but an IPS panel, due to its viewing angle characteristics, probably has a higher contrast (ability of the LCD to reliably reproduce tones and nuances).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en just nu 22 tums samsung TN

på min vägg hänger en 42 tums S-ips kan se från nästan vilket håll jag vill

upp&ner vänster&höger så mkt så att jag nästan är bakom väggfan.

men min 22 tums börjar jag vrida lite så bam nya "gråa" färger kommer.

ska du ha din skärm som film skärm på natten ta en ips.

om du ska spela seriöst cs på nätet ta en tn och 130 hz ^^

Permalänk
Medlem

Själv så är jag en seriös cs spelare och film fantast så det korsar lite för mig :/ dock gillar jag inte färger på TN och CRT känslan vill man ha

jag glömde skriva att jag inte vill ha större än 22" för jag tycker det blir för mkt rörande på huvudet och obekväm spelkänsla.
svårt val :/

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/2203092/samsung-tft-22-2233rz-svar...

lite över budget.... okej... men ska tydligen vara en gudomlig skärm och känner 2 stycken som tycker att den va bra mkt bättre än deras gamla CRT men fortfarande samma känsla i "flytet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GufuX-
http://www.inet.se/artikel/2203092/samsung-tft-22-2233rz-svar...

lite över budget.... okej... men ska tydligen vara en gudomlig skärm och känner 2 stycken som tycker att den va bra mkt bättre än deras gamla CRT men fortfarande samma känsla i "flytet"

en kompis har den , men jag tyckte inte alls den var som alla säger, kanske viewsonicen är bättre, eller så får man vänta på Acers 120hz :/ men sen vet jag inte riktigt hur det är att köra dom i Eyefinity liksom 3 120hz hmm känns lite mysko

känns som jag nekar allas förslag men jag är kräsen kan inte hjälpa det , jag kommer välja någon av dem ni sagt eller det som folk kommer säga, så bara tipsa på

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
en kompis har den , men jag tyckte inte alls den var som alla säger, kanske viewsonicen är bättre, eller så får man vänta på Acers 120hz :/ men sen vet jag inte riktigt hur det är att köra dom i Eyefinity liksom 3 120hz hmm känns lite mysko

känns som jag nekar allas förslag men jag är kräsen kan inte hjälpa det , jag kommer välja någon av dem ni sagt eller det som folk kommer säga, så bara tipsa på

åk in till en butik å se lite skärmar in actioin om du nu är kräsen? det lär ju vara the best way to do it...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GufuX-
åk in till en butik å se lite skärmar in actioin om du nu är kräsen? det lär ju vara the best way to do it...

jo men hur många butiker har ips skärmar och visa? Den bästa data butiken nära mig är inet och dom säljer inga så antingen beställa en ips skärm och få en överraskning på hur den är eller så går man o köper en tn panel och låtsas som ingenting hmmmmmm.....?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
jo men hur många butiker har ips skärmar och visa? Den bästa data butiken nära mig är inet och dom säljer inga så antingen beställa en ips skärm och få en överraskning på hur den är eller så går man o köper en tn panel och låtsas som ingenting hmmmmmm.....?

Jag har en dell 2209 och har gameat Cs seriöst på den! Fungerar ypperligt

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem

Nu står det mellan dessa skärmar !

Förslag 1:http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?csref=Prisjamfore...

och

förslag 2: http://www.inet.se/artikel/2203673/lg-22-tft-w2220p-bf

vilken tycker ni ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NYYankee:

Tycker helt klart dell skärmen. Har själv den och jag kollade på väldigt många skärmar innan jag till sist slog till på den. Färgerna är fantastiska och man ser verkligen skillnad om man jämför med en TN skärm. Har inte märkt av någon direkt input lag när jag suttit o lirat CS heller.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Sry A.P, men jag vill ha skrikande kvalité och en skön känsla, vilket jag inte tror jag får med den skärmen om jag inte kan få det med en 120hz samsung TN

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Med lite funderingar så har jag lite funderingar på 2 skärmar :/

http://www.inet.se/artikel/2305134/viewsonic-22-tft-vx2268wm-...

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?csref=Prisjamfore...

det är dom 2 det står mellan, men då går vi till det här , jag har ju ATi kort och hört att det ska vara lite krångel med 100+hz
+ att jag inte kan köra 3D med Viewsonicen. därför lutar det mer åt IPS skärmen, men jag vet inte blir nojjig nu innan pengarna kommer :7 någon som vill ge förslag på vilken av dessa 2 jag ska valja ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk

jag har läst att viewsonicen har dålig kontrast, plus att den och samsung 22" lider av konstiga buggar? dessutom har den ju inte 1080p plus att du inte har ett nvidia-grafikkort och 3dglasögon kostar ju ytterligare 1300 kronor så kör på ips-panelen tycker jag. annars finns det ju nån viewsonic 1080p med ips-panel för inte så mkt mer än 3k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517104 har inte läst några seriösa tester på den dock.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av NYYankee:

Med lite funderingar så har jag lite funderingar på 2 skärmar :/

http://www.inet.se/artikel/2305134/viewsonic-22-tft-vx2268wm-...

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?csref=Prisjamfore...

det är dom 2 det står mellan, men då går vi till det här , jag har ju ATi kort och hört att det ska vara lite krångel med 100+hz
+ att jag inte kan köra 3D med Viewsonicen. därför lutar det mer åt IPS skärmen, men jag vet inte blir nojjig nu innan pengarna kommer :7 någon som vill ge förslag på vilken av dessa 2 jag ska valja ?

120hz med dagens drivrutiner är PnP i höstas inte så mycket, har själv viewsonicen och är nöjd

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

hmm det blir nog IPS , då Nvidia är något jag inte kommer köpa igen på några år....

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]