Första bärbara. Bra speldator?

Permalänk
Medlem

Första bärbara. Bra speldator?

Har ledsnat på att släpa på stationära varje gång man bor hos flickvännen och bestämt mig för att göra mig av med den och satsa på en bärbar istället.
Saken är den att trots jag har byggt ihop en massa stationära under mina dagar har jag aldrig varit i närheten av en bärbar så vet inte alls vad som gäller.

De krav jag har är minst 17" skärm och Numpad, helst DX11 kompatibel med och får kosta max 17 000 kr. En annan fördel är om den är relativt tyst och sval, vilket jag vet inte är det lättaste i en prestandadator. Jag har kikat lite på Acer Aspire 8943G som jag tycker är både snygg och har bra specifikationer men tar gärna emot alla råd ni kan ge mig.

Permalänk

1: Tänker du lägga upp 17,000kr direkt eller på en betalningsplan?

2: Om inte betalningsplan så föreslår jag du beställer en Asus G73jh-a2 ca 16,000kr med frakt,tull,moms

3: Om inte betalningsplan och kanske vill ha lite extra pengar till högtalare/ny mus/musmatta och andra grejer föreslår jag du beställer en MSI GX740 - med Blu-ray och en i7 720QM(Quadcore) ca 13k inkl tull,frakt och moms avgift

4: vill du ha extra pengar över men vill ej beställa från utlandet och vilja ha möjligheten att köpa extra grejer (som nr3 eller 2x 4gb RAM, i7 processor, SSD dock inte allt för 17k) så föreslår jag MSI GX740 (med i5 430m(Dualcore) Sverige modellen)

Orsaken jag frågar om du ska lägga upp det på betalningsplan är pga från USA kan du ej göra det. (iaf inte ang dessa varorna på dom sidorna jag har hittat)

Xoticpc - Dyrare frakt och lång väntelista (1-2 månader lär du få vänta om du har tur/otur)
http://www.xoticpc.com/asus-g73jha2-order-p-2761.html

Excaliberpc - billig frakt och vet ej om dom har en väntelista men lär ta minst några veckor
http://www.excaliberpc.com/595464/asus-g73jh-a2-17.3-notebook...

Xoticpc - vet ej om du måste vänta eller om dom skickar den direkt.
http://www.xoticpc.com/gx740079us-order-p-2765.html

Webhallen - lite dyrare än clickok men bättre support
http://www.webhallen.com/hardvara/109431-msi_gx740-065ne-core...

ClickOk - Billigare men sämre Support än Webhallen
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2914292

G73an och GX740 är spel laptopsen som ligger på top atm för priset i år (väldigt prisvärda)

G73an har precis träffat marknaden både i USA och Sverige
MSI GX740 har inte kommit till Svergie än, tror den har landat i USA

G73an (Sverige Modellen) kostar 22-24,000kr, då har den dock bättre processor och RAM om jag kommer ihåg rätt.

OBS: Om du nu köper MSI GX740 (Usa eller Sverige och ska använda datorn till avancerade saker som spela, filmredigering osv..) så är det nästan ett måste att köpa en Kylplatta, och kylplattan jag rekommenderar är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256181

G73 har 2 fläktar, en för CPU och en för GPU medan
MSI GX740 har 1 fläkt för både CPU och GPU

Cheers

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Köp inte Aspire 8942g, GPUn har DDR3 minne vilket drar ner prestandan väldigt mycket.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aenarian
Köp inte Aspire 8942g, GPUn har DDR3 minne vilket drar ner prestandan väldigt mycket.

+1
Håller med Aenarian

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem

Så man måste alltså upp till ett 5870 för att få GDDR5 eller? Förresten vart hittar ni att det bara är DDR3?

Beställning från utlandet är varken intressant eller aktuellt även om jag kan fixa utan frakt och moms. Det är Sverige som gäller. Att behöva skaffa kylplatta är inte heller aktuellt, det blir ju bara mer onödiga prylar att släpa på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Så man måste alltså upp till ett 5870 för att få GDDR5 eller? Förresten vart hittar ni att det bara är GDDR3?

Beställning från utlandet är varken intressant eller aktuellt även om jag kan fixa utan frakt och moms. Det är Sverige som gäller. Att behöva skaffa kylplatta är inte heller aktuellt, det blir ju bara mer onödiga prylar att släpa på.

Kylplattan är för hålla ner temperaturen i datorn nere så du ej överhettar ngt (tänk på du går från stationär till laptop), och om du nu ska spela eller göra något avancerat på datorn så är det ett nästan ett måste beroende på hur avancerade program du kör på datorn, Finns en stor chans du behöver köpa ny dator eller nya grejer till den om du ej gör det.

Nu när jag kollar in Acern så hittar jag inte på sidan att det står "GDDR3"

kollade upp grafikkortet på notebookcheck
The memory interface of the Mobility 5850 is composed out of two 64 bit wide controllers leading to a 128 bit memory bus that can access up to 1024 MB of DDR3 or GDDR5 memory (512 MB GDDR3). If (G)DDR3 is used by the laptop vendor the performance clearly suffers noticable.

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5850.2306...

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowfatmilk
Kylplattan är för hålla ner temperaturen i datorn nere så du ej överhettar ngt (tänk på du går från stationär till laptop), och om du nu ska spela eller göra något avancerat på datorn så är det ett nästan ett måste beroende på hur avancerade program du kör på datorn, Finns en stor chans du behöver köpa ny dator eller nya grejer till den om du ej gör det.

Nej, jag får ju en ny på garantin om den överhettar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowfatmilk
Nu när jag kollar in Acern så hittar jag inte på sidan att det står "GDDR3"

kollade upp grafikkortet på notebookcheck
The memory interface of the Mobility 5850 is composed out of two 64 bit wide controllers leading to a 128 bit memory bus that can access up to 1024 MB of DDR3 or GDDR5 memory (512 MB GDDR3). If (G)DDR3 is used by the laptop vendor the performance clearly suffers noticable.

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5850.2306...

Hittade den på Acers hemsida och det är tydligen DDR3.

Permalänk
Citat:

Nej, jag får ju en ny på garantin om den överhettar.

Hittade den på Acers hemsida och det är tydligen GDDR3.

Sant, men du har fått mina råd.

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem

Jaha, då är ju den helt utesluten när det inte inte ens är GDDR minne på grafikkortet. Skickligt sätt att lura folk på dock...

Det är någonting med MSI:n som inte lockar, kan inte sätta fingret på exakt vad och Asusen är helt enkelt för dyr så tillbaka till ruta ett då antar jag.

EDIT: Kom på vad det är med MSI:n och det är att det bara är en i5 processor i den men min budget kanske är för liten för en i7 och ett bra DX11 kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, då är ju den helt utesluten när det inte inte ens är GDDR minne på grafikkortet. Skickligt sätt att lura folk på dock...

Det är någonting med MSI:n som inte lockar, kan inte sätta fingret på exakt vad och Asusen är helt enkelt för dyr så tillbaka till ruta ett då antar jag.

EDIT: Kom på vad det är med MSI:n och det är att det bara är en i5 processor i den men min budget kanske är för liten för en i7 och ett bra DX11 kort?

Nej då, jag har ungefär en budget på 14k, och jag har bestämt mig för att beställa en MSI GX740 från Xotopic.com, konfigurerad med i7 720QM (samma som Asus G73).

Inklusive moms, tull och frakt går det slutgilitga priset på dryga 13.000kr.
Då får du detta:

17" 1650x1050
i7 720QM
4GB 1066mhz RAM
Blu-Ray
500GB 7200RPM HDD

Om du har råd att lägga 16.000kr får du en G73 från USA med detta:

17" 1920x1080
i7 720QM
8GB 1066mhz RAM
Blu-ray
500GB 7200RPM HDD (1TB kanske det var, inte säker...)

Jag skulle säga att det är värt att lägga till typ 2.5k för att få Full HD och 8GB ram (g73), om man har pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av att beställa något från USA som jag skrev tidigare.

Hmm, det är en 16:10 skärm och inte 16:9 då blev den ju genast mer intressant men däremot verkar minnet begränsat till max 4GB. Men man får den ju för runt 12k i sverige och då kan man ju köpa intels X25-M 160GB och sätta i den och fortfarande klara budgeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte intresserad av att beställa något från USA som jag skrev tidigare.

Hmm, det är en 16:10 skärm och inte 16:9 då blev den ju genast mer intressant men däremot verkar minnet begränsat till max 4GB. Men man får den ju för runt 12k i sverige och då kan man ju köpa intels X25-M 160GB och sätta i den och fortfarande klara budgeten.

Sorry, missade det.

Det är inga problem att sätta i 8GB ram. Så man kan konfigurera den med 8GB.

Annars kan du stoppa i en i7 720QM, finns att köpa i Sverige för drya 3000kr. Då är du uppe mot 15-16k. Håller budgeten där med.
Jag skulle tycka det var mer värt att byta till en Quad än en SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Sorry, missade det.

Det är inga problem att sätta i 8GB ram. Så man kan konfigurera den med 8GB.

Annars kan du stoppa i en i7 720QM, finns att köpa i Sverige för drya 3000kr. Då är du uppe mot 15-16k. Håller budgeten där med.
Jag skulle tycka det var mer värt att byta till en Quad än en SSD.

Men MSI:s hemsida säger ju max 4GB?

Jo men samtidigt är ju en i5 lite svalare och jag har aldrig varit med om en sådan prestandaboost som jag fick när jag gick från en mekanisk hårddisk till en SSD. Och en SSD borde ju hålla tempen nere ytterligare lite. Vill som tidigare nämnt inte behöva släpa på en kylplatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men MSI:s hemsida säger ju max 4GB?

Jo men samtidigt är ju en i5 lite svalare och jag har aldrig varit med om en sådan prestandaboost som jag fick när jag gick från en mekanisk hårddisk till en SSD. Och en SSD borde ju hålla tempen nere ytterligare lite. Vill som tidigare nämnt inte behöva släpa på en kylplatta.

Visst gör det de, men den går att få med 8GB. Tillverkarna skriver ofta mindre än vad som verkligen går, så att dom inte ska få massa "skäll" för att det kan bli fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Inklusive moms, tull och frakt går det slutgilitga priset på dryga 13.000kr.
Då får du detta:

17" 1650x1050
i7 720QM
4GB 1066mhz RAM
Blu-Ray
500GB 7200RPM HDD

Hur får du den till 13 000? Jag får den till 15000 kr då frakten är på 240 $.Vad blir Importdeklarationsavgift*?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Hur får du den till 13 000? Jag får den till 15000 kr då frakten är på 240 $.Vad blir Importdeklarationsavgift*?

Hm, jag använde tullverkets avgiftsräknare. Ingen aning om importdeklarationsavgift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den beror väl på vem som deklarerar importen åt den som importerar. Posten tar väl t.ex. 100kr från USA?

Edit: Har däremot hört om upp till 1,2k, men det är ett extremfall och inget du behöver borde behöva betala, och det är med privata bolag.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Inet kommer få upp MSI GX740 på hemsidan vilken dag som helst, dock är det ovisst leveransdatum. Dessutom kommer avbetalning komma innan månadsskiftet så nu är det klart med vilken dator det blir för mig i alla fall.