räcker telenor surfa bas för mobil surfande?

Permalänk

räcker telenor surfa bas för mobil surfande?

Tjena!
Sitter och kollar på nya mobiler, tanken är att beställa en iphone eller liknade(htc desire kanske) men upptäckte sen att valet av abonnemang ju var ännu jobbigare än att välja telefon.

ringer väldigt lite och sms oxå väldigt sällan, däremot kan jag tänka mig att man kommer att använda surfdelen en hel del även om säkert mycket av det sker på wlan, den viktigaste punkten är egentligen priset då jag helst vill hålla mig under 250kr/månaden max 300

ett sett är ju då telenors surfa bas, så min fråga är helt enkelt, räcker 1,01 Mbit
till normal användning eller är tex youtube och/eller gps etc kört på den hastigheten. (Kommer inte ens fundera på att ha den som modem)

alternativet är ju tex telia men med 500mb tak känns det som att det möjligtvis skulle vara ett större hinder än hastigheten eller tänker jag galet

/Crille

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Jag satt inför exakt samma val. Köpte ny telefon i Söndags och har idag Telia men gillade inte deras 500Mb som du även skriver. Att de begränsar hastigheten så kraftigt gillas EJ!... Så jag tittade på Halebop och det är reko!

Du får 3Gb att leka med i turbo-3g, och det tror jag inte man kommer upp med vanligt surfande direkt och det var billigt. Jag körde på Hallå paketet och betalade 149kr i månaden, gratis sms oxå (3k) och ett sånt paket(sms) hos andra operatörer kostar runt 100lappen. Så ta o titta på det iaf

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk

jag har telia med tak på 500MB (iphone) och de fungerar för mig (använder internet rätt ofta) har hastigheter upp till 4Mbit/s ibland

men vet inte om du använder de mer (om du nu använder de mer så ska du nog ha sån som inte är ngt tågt "tak" på

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Jag satt inför exakt samma val. Köpte ny telefon i Söndags och har idag Telia men gillade inte deras 500Mb som du även skriver. Att de begränsar hastigheten så kraftigt gillas EJ!... Så jag tittade på Halebop och det är reko!

Du får 3Gb att leka med i turbo-3g, och det tror jag inte man kommer upp med vanligt surfande direkt och det var billigt. Jag körde på Hallå paketet och betalade 149kr i månaden, gratis sms oxå (3k) och ett sånt paket(sms) hos andra operatörer kostar runt 100lappen. Så ta o titta på det iaf

Har själv Halebop riktig bra leverantör, snabb support om man vill något. Och riktigt billiga, Halebop är samma sak som telia fast deras lågpris bolag. Har själv 500 mb och jag kan ju säga som så att det är inte lätt att komma upp i det på en månad. och surfar dagligen. Haft den 1,5 månader nu och är uppe i 414mb.

Mvh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 399kr/mån på Tre och då ingår det 5gig surf vid 7.2mbit :D. Det surfpaketet går att köpa till för 149kr tror jag det är ifall man kör på 299kr abonnemanget.

Satt i fjällen och kollade på red vs blue på youtube, behövde buffra lite ibland men inte mer än så(full mottagning). Jag var sjuk där uppe så jag satt klistrad vid telefonen i 3 dygn (ingen tv där uppe, päronen ville inte ha med den denna gång) och surfade för den månaden 286mb, då var säkert mer en hälften av den surfen från de tre sista dagarna i fjällen :P.

Om man kollar på youtube på 3g nätet så är kvaliten på youtube "normal" dvs 360p. När jag kollade på red vs blue för första gången på wifi så blev jag helt paff, alla med iphone borde testa för att se ;).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Har alldrig kommit upp i 500mb med telias abb fast man kör surf msn facebook mm mm.

Typ som mest stax under 300mb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker också du ska ta en titt på Halebop.

Halebop Hallå Surf Bas/Plus borde passa dig bra när du vill ha det billigt..

Permalänk
Medlem

Jag förlängde mitt 99 kr/mån-abonnemang (som jag får ringa för) i 24 månader hos Telenor igår och kunde då köpa en Desire för 3100. Tycker jag är en rätt bra deal. Till det tänkte jag köra surftjänsten på 1 Mbit för 69 kr/mån och jag har svårt att tänka mig att det inte skulle räcka till surf, youtube, mail och annat. Min pappa hade standard 3G (0,384 Mbit om jag inte minns fel) till sin dator sist jag besökte honom och det räckte gott och väl till vanlig surf. Att Telenor dessutom inte har något tak på data gör att man har sina 1 Mbit oavsett hur mycket man nyttjar telefonen. Klart värt mer om du frågar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Jag förlängde mitt 99 kr/mån-abonnemang (som jag får ringa för) i 24 månader hos Telenor igår och kunde då köpa en Desire för 3100. Tycker jag är en rätt bra deal. Till det tänkte jag köra surftjänsten på 1 Mbit för 69 kr/mån och jag har svårt att tänka mig att det inte skulle räcka till surf, youtube, mail och annat. Min pappa hade standard 3G (0,384 Mbit om jag inte minns fel) till sin dator sist jag besökte honom och det räckte gott och väl till vanlig surf. Att Telenor dessutom inte har något tak på data gör att man har sina 1 Mbit oavsett hur mycket man nyttjar telefonen. Klart värt mer om du frågar mig.

Telenors surftjänst för 69kr/mån räcker om du bara ska surfa via mobilen. Jag skulle nog mer säga att det är telefonens webbläsare som begränsar laddningstiderna av stora hemsidor och inte uppkopplingen. Den enda gången du önskar att du hade HSUPA är när du kopplar mobilen till datorn. Hade själv deras 69kr tjänst i början, men sen uppgraderade jag till fast pris och betalar nu 525kr månaden.

Permalänk
Medlem

Jag lira 3gs med Turbo 3g ett tag till. Ska sälja min iphone.

Jag har provat båda. Att streama från SVT play eller TV4 play blir riktigt drygt med BAS abonnemang.
Jag kör mycke wifi å sänkte till BAS från turbo och en dag senare beställde jag turbo igen.

Ska man bara surfa å kolla mejl så kan de funka bra med BAS. Särskilt med Opera mini.

Men jag klarade inte mig på Bas alls

Åhh ja. Jag kolla på en del videos via Airvideo. Den streama video från datorn till din mobil via 3g nätet. Smidigt om man inte orka konventera å hålla på. Detta kräver dok Turbo 3g om kvaliteten inte ska bli oduglig. Streama 1meg i sek till min telefon med super bra kvalite när jag e ute å kör i bilen =P

Permalänk

tackar för alla svar, blev köp igårkväll, tog telenor/bas tillslut dels pga av att man ju alltid kan öka hastigheten om det skulle behövas men samtidigt slippa fundera över hur många mb man förbrukat, sen kom jag ju även på att man hade uppsägningstid på nuvarande telenor abb vilket ju då skulle vara en extra 600kr om man bytt operatör.
luren blev tillslut en HTC Legend då jag tyckte att den var mycket snyggare än tex Desire(och utseendet är ju viktigt^^) men oxå eftersom det är min första "smartphone" så tror jag inte att jag kommer att sakna de fördelar andra telefoner kanske har eftersom jag inte har koll på vilka de är

men återigen tack för alla snabba svar

/Crille

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900