Zalman NC 1500 kylplatta - Recension

Permalänk
Medlem

Zalman NC 1500 kylplatta - Recension

Hej! Jag fick hem lite grejer från Inet idag och tänkte berätta lite för er om notebook-kylaren Zalman NC-1500. Det blev en hel del text, så jag börjar med att sammanfatta.

http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/Foto0107....

http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/Foto0108.... 20 cm linjal som referens

Helt klart en prisvärd pryl. Jag hade hoppats på ett par tre grader bättre kylning, men är nöjd ändå.
Vid spelande sänks temperaturen med mellan sex och åtta grader. I mer normala temperaturer runt 50-60, kan skillnaden bli större – upp mot tio grader.
Framförallt är jag imponerad över den ”generella” prestandan då undersidan och tangentbordet verkligen känns svalt vilket även gäller batteriet – som ju inte skadar att kylas!
Ljudnivån är helt ok, det blir ett bättre ljud än notebookens. Tack vare kylaren sänks notebookens interna fläkt. Själv gillar jag att man får mer lutning på notebooken. Detta är väl dock inte en fördel för alla.
Fläktstyrningen är steglös, men det blir mer eller mindre tre streg. Minimum, liiite mer än minimum och max.

Jag rekommenderar max 15” notebooks till på denna modell. Enligt bruksanvisningen funkar upp till 17” men perforeringen för luften sitter ganska långt ner på kylaren. Då de flesta notebooks blir varmast ovanför tangentbordet(?) bör den placeras så långt ner på kylaren som möjligt.

Fördelar
• Priset
• Helt ok kylning
• Robust byggd av aluminium och nån hårdplast

Nackdelar
• Inga direkta. Men större area perforerad aluminium och större fläktar hade inte skadat prestandan

Värt att notera är att kylaren nog passar bäst för notebooks som har luftintagen på undersidan.

IDLE

(idle – speedfan, everest, rmclock, afterburner)

Utan fläkt:
Cpu: 54 GPU:61-62 (notebookfläkt 3800rpm)

Fläkt på low:
CPU: 53 GPU: 60-61 (notebookfläkt 3800rpm)

Fläkt på ”medium”: Höjer lite grann över minimum. Precis så man börjar höra fläktarna.
CPU: 52 GPU: 59-60 (notebookfläkt 3400rpm)

Fläkt på ”lite högre” än ”medium”: Justerar så jag hör fläktarna något mer.
CPU: 51-52 GPU: 59-60 (notebookfläkt 3400rpm)

Vrider man nu upp det som är kvar av den steglösa justeringen så märker man att fläktarna inte ökar – åtminstone inte i ljudnivå – och man kan dra den slutsatsen att fläkten inte är så värst steglös och att det mer eller mindre finns tre lägen. Men man kan pilla lite och hitta den där optimala punkten mellan lägsta och att fläkten på kylaren precis hörs. Eller inte hörs, hur man nu vill uttrycka det. Detta är inte så konstigt då spannet ligger mellan 1100-1500rpm.

Så för att sammanfatta om notebook-kylaren när datorn idlar, kan man konstatera att det är fördelaktigast att köra på låg nivå vilket sänker cpu och gpu med några få grader samtidigt som fläkten i datorn snurrar långsammare. Det finns alltså möjlighet att få ett behagligare ljud.

Kylaren medför naturligtvis också att notebooken i helhet blir kallare. Mycket imponerad blir jag av kylningen av batteriet, som känns som den kallaste delen på hela datorn. Känner man på undersidan av notebooken är den ta mig fan sval! Detta märks överallt och även på tangentbordet.
Ytterligare ett plus är att man får en behagligare position på laptopen tack vare kylarens lutning. Men detta är väl högst personligt och väldigt mycket en vanesak.

Därför rekommenderar jag alla som har en laptop att investera de ungefär 350 kr produkten kostar och dra nytta av en svalare laptop och kanske framförallt förlänga livslängden på batteriet. Ni som köper en ny laptop tycker jag definitivt skall lägga till en Zalman NC 1500 eller passande modell i kundvagnen.

Men försvinn nu inte iväg riktigt än. Vi skall ju också testa kylningen när den behövs som mest, i spel! Fast jag kommer använda ati-tool och orthos för att simulera detta ändamål.

ORTHOS STRESS TEST OCH ATI-TOOL ”ARTIFACT CHECKER”

Då kör vi. Jag börjar med att stänga av notebook-kylaren. Nu har den gått på batteriet ett tag, vilket fortfarande är svalt och fint, även om temperaturen har höjts någon grad. Så i med strömsladden igen!

Så här ser det ut innan vi drar igång:
http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/temperatu...

Vi börjar med att dra upp GPU till original 3D-hastighet, 500/400 MHz. Efter en stund kan det konstateras att temperaturerna har ökat till: CPU 66, GPU 75. Fläkten i notebooken körs nu dessutom nu i 4100rpm. Hårddisken ligger på 40 grader.

Då så. Igång med Orthos (small ffts) och Ati-tool!

Ojoj. Det blir svettigt värre för vår lilla Core 2 Duo… För att sammanfatta sticker temperaturen på cpu iväg till 90 grader och GPU 95!!! Pust, det är ju nästan så det börjar tränga fram svettpärlor på pannan… Det är så att man inte kan göra annat än tycka synd om lilla Bettan. Tittar man på Speedfan och de individuella kärnorna blir det ytterligare något varmare. Fläkten i notebooken jobbar nu övertid – 5500rpm.

http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/full_load...

Då skall vi se då. Jag trycker på knappen till kylaren och vrider upp på max.
Nu har kylaren varit på i en kvart ungefär. CPU visar nu 84 grader medan GPU står på 87 grader.

Ska jag vara ärlig hade jag hoppats på ytterligare några graders minskning, men 6 respektive 8 graders minskning i sammanhanget är i alla fall viktiga minskningar för att helt enkelt komma så långt från 100-strecket som möjligt. Sedan får man ta i beräkningarna att Orthos och ati-tool kanske inte representerar alla de spel som kommer spelas på denna notebooken. Därför skall vi även strax testa med Company of Heroes Tales of Valor!

Med ortos och ati-tool avstängt är vi tillbaka och idlar. Då har temperaturerna krypet tillbaka till CPU 58 och GPU 67. Dessutom snurrar bara netbookfläkten i 3800rpm.

STRESS PÅ ENBART GPU SAMT LITE ÖVERKLOCKNING

Det skall även nämnas att när endast ati-tool artifact scanner kördes och orthos alltså avstängt, sjönk temperaturerna till 68 på CPU och 77 på GPU.

Detta kan vara värt att veta exempelvis när GPU används för hårdvaruavkodning etc. Mycket hänger väl dock på hur respektive notebooks kylning är designad. Utan kylplattan lägger sig temperaturen i detta sammanhang på CPU 77, GPU 87. Då ligger det små vikter under och höjer upp notebooken en halv centimeter eller så.

Så kylaren har faktiskt kapaciteten att - på min dator - minska värmen med nästan 10 grader, även om det vanligaste resultatet i mina olika tester då datorn belastas på olika sätt, visar på en temperatursänkning runt 6-7 grader.

Återigen hänger det lite på hur notebooken är designad och det finns lite utrymme att fippla med hur man placerar notebooken på kylaren. Användarmanualen påstår att kylningen ökar proportionellt med höjden på avståndet mellan kylaren och notebooken… Jag hittar då inga belägg för det påståeendet iaf!

TEMPERATUR I SPEL – COMPANY OF HEROES 1680x1050, high textures, high shaders, high models, Benchmark: avg:35 max:60 min:16

Testet är gjort in-game och i det första uppdraget i den sista kampanjen av tales of valor. Jag släppte massa bomber etc för att få en spik i kravet på prestanda samtidigt som jag alt-tabbade och körde print scrn.

GPU/MEM @ 615/515 Laptop på bordet, upphöjd 1cm.
GPU: 91
CPU: 83.5

http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/utan_zalm...

GPU/MEM @ 615/515 Laptop på Zalman NC 1500 @max
GPU: 84
CPU: 77

http://i769.photobucket.com/albums/xx339/h_holmberg/kylarep_v...

Som sagt, jag hade hoppats på ytterligare några graders minskning, men tack vare det totala intrycket är jag ändå nöjd med kylaren. Lägger man där till överklockning och hyfsad grafik i CoH får man vara nöjd med 84 och 77 grader.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jag har en NC2000 och det är väl typ samma grej, är supernöjd med min. Har det kämpigt att få CPU över 50grader numera, ett ganska angenämt "problem". Endast när jag spelar så får jag upp cpu på 54 som max. För närvarande ligger den på 35grader, kör opera med några flikar bara normalt slösurf.

GPU är också mkt svalare och jag kan klocka runt 30mhz högre helt stabilt.

På lägsta fläkthastighet så får man verkligen anstränga sig för att höra kylplattan öht. Ändå kyler den väldigt bra på lägsta, drar upp hastigheten endast om jag spelar.

Förut kunde översidan av laptopen bli lite varm när jag spelade, lite störande då man typ fick handvett av det. Den är mkt svalare numera.

[edit]

Bra och mkt utförlig recension för övrigt, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Jag har också Zalman NC2000 (silver såklart!) och jag älskar den! Framförallt får den mig att känna att jag kan göra det svalt och skönt för min snälla laptop som jobbar på med processorkrävande applikationer.

Permalänk

Jag har nu haft min nc2000 i någon månad, och är ännu mera nöjd än förut. Har gjort några små förändringar som gjort kylningen ännu mera effektiv. Eftersom min dator suger in all luft från undersidan så har jag satt tätningslist under datorn så att all luft som kommer från kylplattan tvingas in i datorn.

Har ändrat i bios så datorns fläkt bara går igång om det behövs, och med kylplattan på lägsta hastighet så går datorns fläkt aldrig igång förutom vid spel. Det enda jag hör är hårddisken(om det är tyst fö. i rummet), och den är inte speciellt högljudd Temp är ungefär samma som tidigare, runt 35 grader vid vanlig windows användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Jag har nu haft min nc2000 i någon månad, och är ännu mera nöjd än förut. Har gjort några små förändringar som gjort kylningen ännu mera effektiv. Eftersom min dator suger in all luft från undersidan så har jag satt tätningslist under datorn så att all luft som kommer från kylplattan tvingas in i datorn.

Har ändrat i bios så datorns fläkt bara går igång om det behövs, och med kylplattan på lägsta hastighet så går datorns fläkt aldrig igång förutom vid spel. Det enda jag hör är hårddisken(om det är tyst fö. i rummet), och den är inte speciellt högljudd Temp är ungefär samma som tidigare, runt 35 grader vid vanlig windows användning.

Det var inte helt tokigt tänkt. Ska se om jag kan prova något liknande

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Ibland har jag tur när jag tänker Nä men faktiskt så är det oerhört effektivt, tex när jag lirar BF:BC2 så går fläkten igång ibland(kör då kylplattan på max fart). Så det jag hör är hårddisken helt enkelt, om jag har helt tyst fö. dvs. tv avstängd och inga andra ljud. Med SSD skulle den nog bli bokstavligen knäpptyst.

Rapportera gärna om du testar nåt i stil med det jag gjort.