Dags för ett nytt ljudkort

Permalänk
Medlem

Dags för ett nytt ljudkort

Hej, har installerat Win7 idag och nu funkar inte mitt Creative X-Fi Extreme Music och som jag förstår det kommer det inte att bli nån driver till Win7 heller så då byter jag ljudkort!

Har ett Sennhiser PC-350 head set, och nu undrar jag vilket kort kan jag köpa som är i klass med extreme music, samma eller högre klass, har tyckt ljudet varit bra å inget att klaga på förutom att creative är skit så tänker inte köpa nå mer saker från dom.

vill kunna använda front panelen och det kommer mest att bara spelas å se på film, lyssnar inte på så mycket musik och är inte så petig när jag väl gör det, hittade Asus Xonar D1 på Inet som värkar ok å inte så dyrt, men efter att läst Bästa ljudkortet till headset (max 1000kr) tråden så är jag lite osäker på om dom duger eftersom jag inte har någon aning om mitt nuvarande kort har inbyggd förstärkare, vill inte få kortet å tycka att ljudet är lägre/sämre än det jag haft. Som jag sa så vill jag bara ha ett ljudkort som är i ungefär samma klass som mitt Extreme Music och det ska fungera i Win7 å inte vara creative/sound blaster

Permalänk
Hedersmedlem

Creative Xtrememusic funkar utmärkt i W7 (har själv ett sånt kort och W7). Drivrutinen finns att ladda ner här.

Permalänk
Medlem

men det gör det inte, inte ifall du har 3+gig ram och 64-bit, fick kortet att funka i 32-bit men inte 64.

Edit* har också ett nvidiea chipset på mitt mobo villket värkar också vara en anledning till varför EM inte funkar i Win7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NooiTz:

men det gör det inte, inte ifall du har 3+gig ram och 64-bit, fick kortet att funka i 32-bit men inte 64.

Edit* har också ett nvidiea chipset på mitt mobo villket värkar också vara en anledning till varför EM inte funkar i Win7

Nu när du säger det så minns jag att jag läste nånstans att det var problem med mycket RAM och Creative... Testat PAX drivers?

Permalänk

Asus Xonar är ju ett par sköna kort Kolla in D1 t.ex ^^

http://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1

Permalänk
Skrivet av NooiTz:

Prova kX drivers, http://kxproject.lugosoft.com/ . De borde vara kompatibla.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 64 bit , 4gb minne och ett Creative X-Fi Extreme Music. Funkade utan det minsta problem direkt från början.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Nu när du säger det så minns jag att jag läste nånstans att det var problem med mycket RAM och Creative... Testat PAX drivers?

Kortet fungerar för mig med dessa drivrutiner =
PID_W7PCAPP_US_2_11_01

SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013

Jag har haft mycket strul med kortet, men när jag bara installerade dessa 2 drivrutiner så fungerade det. Creative är usla på drivrutiner, kommer ej att köpa hårdvara från dom något mer. Drivrutinerna hittar du på Creatives hemsida.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Realgunsmoke:

Kortet fungerar för mig med dessa drivrutiner =
PID_W7PCAPP_US_2_11_01

SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013

Jag har haft mycket strul med kortet, men när jag bara installerade dessa 2 drivrutiner så fungerade det. Creative är usla på drivrutiner, kommer ej att köpa hårdvara från dom något mer. Drivrutinerna hittar du på Creatives hemsida.

tror det va med hjälp av dom jag fick liv i kortet en stund igår, avinstallerade allt startade om datorn då hittade datorn kortet gjorde en install av drivers å helt plötsligt funkade det, kunde vara på mumble å prata å allt, senare blev det lite statiskt i ljudet, startade om datorn å jag var tillbaka till no sound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Prova kX drivers, http://kxproject.lugosoft.com/ . De borde vara kompatibla.

var ikke kompatibelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Asus Xonar är ju ett par sköna kort Kolla in D1 t.ex ^^

http://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1

och du är säkert på att det kortet fungerar i win7 64-bit?

Permalänk
Skrivet av NooiTz:

och du är säkert på att det kortet fungerar i win7 64-bit?

Det är jag tyvärr inte 100% säker på. Det enda jag vet är att Creative är sämst när det gäller drivrutiner, har själv ett Creative ljudkort och win7 64-bit. Så Asus är nog bättre på drivrutiner än Creative iaf

Permalänk
Medlem

beställde ett kort idag, tittade på asus drivers å det fanns drivers till w7 så förhoppningsiv funkar dom

Permalänk
Skrivet av NooiTz:

beställde ett kort idag, tittade på asus drivers å det fanns drivers till w7 så förhoppningsiv funkar dom

Drivers för DX/D1 fungerar alldeles utmärkt i windows 7

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Håll i åtanke att varken DX / D1 har någon hörlursförstärkare, D2X har en hörlursförstärkare men ingen kraftigare sådan.

Vill du ha riktig inbyggd hörlursförstärkare är det ett ST / STX du behöver, men vill du komma undan billigare så kan du köpa en extern hörlursförstärkare för en mindre penning ( typ Pocket Amp 2 v2 ).

Permalänk

Hör gärna av dig när ditt kort har kommit och beskriv om det blev något bättre

Permalänk
Medlem

Wow! fick kortet idag å fy villken skillnad på ljud det blev! spelade lite BF:BC2 idag å villket ljud asså, när en ATV kom swoshande förbi så kändes det värkligen som att den körde förbi en, blev så mycke roligare att spel, tack för hjälpen

//NooiT

Permalänk
Skrivet av NooiTz:

Wow! fick kortet idag å fy villken skillnad på ljud det blev! spelade lite BF:BC2 idag å villket ljud asså, när en ATV kom swoshande förbi så kändes det värkligen som att den körde förbi en, blev så mycke roligare att spel, tack för hjälpen

//NooiT

Va härligt! Låter riktigt coolt Nu blir man köpsugen själv, haha

Permalänk
Medlem

Synd att kasta pengar i sjön då x-fi korten funkar utmärkt i windows 7

PAX drivers säger jag bara, Bättre än normala och funkar perfekt i win 7