Ska köpa Sony Vaio F11 -erfarenheter?

Permalänk

Ska köpa Sony Vaio F11 -erfarenheter?

Har nu bestämt mig för den billigaste F11:an, det skiljer 3000kr från cw2:an, men man får ju mycket bättre processor (i5), bättre kvalitetsskärm, bättre tangentbord, och bättre byggkvalité. Jag är ett knappklick borta från beställning, men det är ett par saker som avskräcker mig grymt:

1) FLÄKTEN! En del av köparna, verkar få en felaktigt fläkt som väsnas oerhört. Och vad värre är verkar bytet av fläkt via Sony inte går smärtfritt heller. Är det någon här som upplevt detta?

2) Skärmen full hd, många klagar på att det är svårt att se på den??? "dim", "narrow angles" osv. Åsikter?? Andra säger det är en kanon skärm. Ska påpekas det är amerikanska köpare som klagar och det sägs i europa att det finns en bättre skärm. Vad vet jag.

Måste ju finnas folk här som köpt den och har åsikter?

Snälla någon?

Linda

Permalänk
Medlem

Har storebror till den du planerar att köpa och är jättenöjd med min dator. Skärmen är en av de bästa jag har sett till en bärbar och byggkvaliteten känns solid . Fläkten kan man manuellt justera och den låter inget nämnvärt , den finns där ibland om man gör något krävande men inget man reagerar på .
Skärmen har riktigt bra färger och bra betraktningsvinklar , grym skärpa... ja finns inte mycket att klaga på annat än att den gärna kunde bli lite mörkare vid energisparläge .... men det är småsaker bara.
Säger bara en sak... köp

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk

Nja, jag vet, men har tagit reda på att Fw faktiskt har bättre skörmar än nya f-serien, de har alltså försämrats och det är något specifikt fläkt-problem med just den nya F-serien också. Får en att fundera på om man skulle ta en Fw istället, fast det känns lite galet när nyare finns ute.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avalancher
Nja, jag vet, men har tagit reda på att Fw faktiskt har bättre skörmar än nya f-serien, de har alltså försämrats och det är något specifikt fläkt-problem med just den nya F-serien också. Får en att fundera på om man skulle ta en Fw istället, fast det känns lite galet när nyare finns ute.

Har inte upplevt dessa problem på min F11S1E alls utan är supernöjd med datorn. Jättebra bild vid blurayuppspelning och filmtittande , vad gäller fläkten så är den oftast helt tyst och bara i undantagsfall går den igång , men det är inget störande ljud alls . Vad gäller hårddisken så är det busenkelt att byta , bara att skruva upp luckan på undersidan , lossa försiktigt på hårddisken och stoppa in den nya , skruva fast luckan.... done

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk

Ja jag pratade med Sonycenter idag, han sa det inte finns någon försegling så det går utmärkt att byta! : ) Film ja, men 90% av tiden kommer datorn användas som mitt lilla hemmakontor, är den avkopplande och bra för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avalancher
Ja jag pratade med Sonycenter idag, han sa det inte finns någon försegling så det går utmärkt att byta! : ) Film ja, men 90% av tiden kommer datorn användas som mitt lilla hemmakontor, är den avkopplande och bra för det?

Ja det är den med allra största sannolikhet , tangentbordet är riktigt riktigt bra och helt i klass med reguljära varianter. Plus för att den har separat numpad och bra mellanrum mellan tangenterna. 16.4" anser jag vara " sweetspot " lite lite större än 15 " men mindre än 17 som är ganska stort . Precis lagom alltså , nu vet jag inte mer exakt vad som skiljer min och den du köper annat än CPU /RAM men då det är samma serie så bör de hålla likvärdig kvalitet .

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Köpte en F11 av "billigare" modell i helgen o nöjd än så länge, kommer troligen åka i en Kingston SSD V+ 128Gb inom nån vecka.

Fläkten är skapligt tyst o hör inte så mycket av den...dock varierar vartalet en del..dvs helt tyst-lite varv-mer varv sen tyst igen.

Skärmen va ovant dom första tim, gick från 17" med 1440x900 till denna så allt blev ganska smått dock väldigt tydligt...
Ljusstyrkan är lite klen, kör på max eller snäppet under max...går hur bra som helst på dagen men känns lite ljussvag på kvällen konstigt nog, kanske justerar automatist efter ljuset i rummet men har inte hunnit kolla så mycket än.