Vinn nätagg från Seasonic

Video: Olika metoder att applicera kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

men om man smetar ut den med tex ett busskort. vad händer med luftbubblorna när det blir varmt?

de expanderar, luft får större volym när det bli varmare.

Permalänk
Medlem

Har prövat först "utsmetsmetoden", hade väl ca 35grader idle, bytte till "riskornsmetoden" hamnade på 33 grader, nu kör jag X-metoden och ligger på 30grader.

Kylpastan från Noctua SP12.

i7 860 @ 4ghz HT - On Turbo - On

Permalänk
Musikälskare

Sett detta för länge sedan ^^

Lärorikt, monterade om min kylare efter detta och fick nån graders skillnad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Klicka pastan på fingret och smeta ut, har alltid lett till bättre temp för mig! Har smetat ut med kreditkort och bara genom att klicka en ärta och sätta kylaren på. Men bättre save then sorry!.

Vet inte om du var seriös, men fingret är bland de sämre man kan använda eftersom fingrarna har fett på sig.. och sätter det sig på kylaren (vilket de gör när du blandar fettet med kylpasta) isolerar det värmen. :/

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

~$ man thermodynamics

Varför är så många övertygade om att man inte ska täcka hela? Finns det inget bra sätt att applicera kylpastan över hela utan att få luftbubblor eller vadå? På kylaren är det viktigt att ha så många heatpipes och kylflänsar som möjligt för att effektivt fördela ut värmen på en större yta. Men man ska bara utnyttja halva kontaktytan mot processorn därför att... Vadå? Visst det är varmast i mitten, men det är inte direkt rumstemperatur i hörnerna heller.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Skrivet av flashen:

Sett detta för länge sedan ^^

Lärorikt, monterade om min kylare efter detta och fick nån graders skillnad

Mjo men pastan har inte blivit "inkörd", så var gång du lägger på nypasta(och om du haft pastan ett tag) så kommer det bli ett par grader kallare. Men kommer att öka i grader efter ett tag!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det blev bäst med X-metoden och ska prova det nästa gång!

Jag använder alltid Arctic Silver, då jag har bäst erfarenhet av det. Och en sak som jag har undrat
är om det finns någon "bäst före datum" för det står inte något på tuben. Förvarar man tuben i rumstempratur så borde den hålla i flera år.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av helikoptermacka:

Varför är så många övertygade om att man inte ska täcka hela? Finns det inget bra sätt att applicera kylpastan över hela utan att få luftbubblor eller vadå? På kylaren är det viktigt att ha så många heatpipes och kylflänsar som möjligt för att effektivt fördela ut värmen på en större yta. Men man ska bara utnyttja halva kontaktytan mot processorn därför att... Vadå? Visst det är varmast i mitten, men det är inte direkt rumstemperatur i hörnerna heller.

Luftbubblor gör att kontatken blir avsevärt mycket sämre men det är klart att man ska sprida ut det så mycket som möjligt men inte så mycket att det går utanför processorn. Summa sumarum: så stort område som möjligt men låt kylaren breda ut klicken så slipper du luftbubblor, och inte för mkt Detta är iaf min teori.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man skulle göra båda metoderna, först ett riktigt riktigt tunt lager som man smetar ut med ett kort och sen en litet riskorn i mitten som man trycker ner. Risknornet borde ta bort alla luftbubblor (pastan pressar bort dem) och om riskornet inte når hela vägen så har man lite pasta på kanterna ändå (iof kanske med lite luftbubblor men det måste väl vara bättre än ingen alls). Vad tror ni, skulle det kunna ge ett bra resultat?

Permalänk
Skrivet av Päronfestis:

Mjo men pastan har inte blivit "inkörd", så var gång du lägger på nypasta(och om du haft pastan ett tag) så kommer det bli ett par grader kallare. Men kommer att öka i grader efter ett tag!

Eller så kommer han att ha några grader kallare i framtiden med. Nu är pastan kanske mer utspridd över hela processorn ärn förut. Många är för försiktiga och tar för lite pasta, det gör inget om man tar lite extra pasta.

Permalänk
Skrivet av CTH:

Om man skulle göra båda metoderna, först ett riktigt riktigt tunt lager som man smetar ut med ett kort och sen en litet riskorn i mitten som man trycker ner. Risknornet borde ta bort alla luftbubblor (pastan pressar bort dem) och om riskornet inte når hela vägen så har man lite pasta på kanterna ändå (iof kanske med lite luftbubblor men det måste väl vara bättre än ingen alls). Vad tror ni, skulle det kunna ge ett bra resultat?

Då skulle du för mycket pasta. Pastan är inte till för att leda värme, typ, utan mest för att få bort luft. Luft leder värme extremt dåligt. Kylpasta leder oxå värme dåligt om man jämför med metaller som koppar, men inte alls lika dåligt som luft. Dvs, så lite pasta som möjligt för att inte minska ledningsförmågan, men inte för lite för då får du inte bort luften.

Själv tycker jag bäst om pea-metoden.

Btw, det var jag som postade videorna :D:D:D

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Jag tycker han använder för mycket pasta.
Pastan leder värme SKITDÅLIGT jämfört med koppar och aluminium.
Man ska lägga på så tunt att CPUn har metallisk kontakt där det naturligt blir det och där det inte är metallisk kontakt ska det ligga någon micrometer pasta. Inte typ 1/10 mm eller mer som i dessa videos.

Permalänk
Medlem

mx-3 är det som gäller.

Jag lägger en linje och pressar på kylaren. Mina temps är under bara för att köra på 1.4v på en i5.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag gör 4 pricka ty 1 cm från alla 4 hörn och jag har fått relativt bra spridning. fast jag har ju planslipad kylare och Cpu. det är mycket sällan det har läckt ut på sidorna.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av johej:

Man ska lägga på så tunt att CPUn har metallisk kontakt där det naturligt blir det och där det inte är metallisk kontakt ska det ligga någon micrometer pasta. Inte typ 1/10 mm eller mer som i dessa videos.

Jag kan tänka mig att han använder så mycket bara för att visa hur det sprider sig, men jag kan ha fel.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Brukar köra en klick i mitten sen pressa dit kylaren.. har funkat bäst för mig och är absolut enklast tycker jag

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd

intressant tråd! har alltid skrapat ut min kylpasta men sist nu jag greja om i burkarna lite så gjorde en av varianterna på filmen 1 klick i mitten och 4 runt om som en 5:a på en tärning! fast mycket mindre mängd! tycker det är väl mycket pasta han använder!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Tycker detsamma, har alltid lagt på minimalt lager och fått fina temps och när man monterat isär har man ju alltid pasta över hela ytan ändå.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk

Finns det någon som provat att klämma ut hela tuben så det blir ett helt berg, montera kylaren och torka bort resterna som hamnar runt på moderkortet? Det låter dumt, men har någon provat?

Visa signatur

Permalänk

Tycker också han använder för mycket pasta men det är väl för att visa. Jag kör alltid ett riskorn AS5 i mitten och det sprider sig alltid över hela IHSen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Keeper of Traditions

Finns det någon som provat att klämma ut hela tuben så det blir ett helt berg, montera kylaren och torka bort resterna som hamnar runt på moderkortet? Det låter dumt, men har någon provat?

Varför ska man pröva det..?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som inte förstod hur man SKA kleta på för att få bra med lite mer kletig kylpasta som mx2 t ex? Såg ju ut att bli luftbubblor på alla försök. Iofs kommer jag aldrig få en bra montering av min TRUE, inte direkt superlätt att få rakt tryck på den när man ska börja få i skruvarna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

vad gör det egentligen om man har på en stor klutt i mitten så det pressas ut utanför när man spänner? borde väl få bort luften allra bäst

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Varför ska man pröva det..?

Det finns väl en anledning till att man får så mycket, ja tror knappast att tillverkarna räknar med att alla ska kasta 2/3-delar av tuben. Både silver och diamant har bättre termisk konduktivitet än koppar så pasta borde egentligen inte vara sååå dåligt att smeta på i större mängder. Sålänge man inte får luftbubblor då dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns väl en anledning till att man får så mycket, ja tror knappast att tillverkarna räknar med att alla ska kasta 2/3-delar av tuben. Både silver och diamant har bättre termisk konduktivitet än koppar så pasta borde egentligen inte vara sååå dåligt att smeta på i större mängder. Sålänge man inte får luftbubblor då dvs.

Det låter som du utgår från att kylpasta säljs för enbart en montering, vilket är vansinne. Både den lilla skvätt du får med vissa processorkylare samt de större volymerna du köper löst är tänkta för flera monteringar. Sedan är för mycket kylpasta ingen höjdare - för du vill ju att värmen leds så effektivt som möjligt, och i min värld är ett tjockt lager kylpasta inte det effektivaste sättet. Sedan påverkar ju prestandan av pastan under vissa förutsättningar, men jag kan inte tekniken bakom väl nog för att förklara något utan risk att ha fel.

Permalänk
Keeper of Traditions

Du får så mycket för att inte behöva köpa ny varje gång du monterar om kylaren, inte för att du ska smeta ut hela tuben på en gång. och om du smetar ut 1/3 av tuben så har du tagit aaaalldeles för mycket. Det ska som sagt fylla ut de mikroskopiska ojämnheter som finns i metallen, det ska inte vara som ett lager mellan metallskikten.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant video.
Kommer snart behöva montera om min kylare där hemma.
Den har suttit lite väl länge nu så pastan måste bytas ut.

Vad jag förstod av detta så skall man byta pastan på en kylare som kommer med denna färdigaplicerad då det blir bubblor lätt när det är utspritt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant att se hur pass bra MX kyler också eller om det blir en isolering i stället.
Övriga kylpastor brukar inte bli så bra om det kommer på för mycket.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst högen av kommentarer om att det är för mycket kylpasta i filmen så började jag skratta rätt bra när jag läste din kommentar!
Hoppas det var menat som ett skämt för det var j*vligt roligt xD (eller så behöver jag sömn, det ena eller det andra)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Efter att ha läst högen av kommentarer om att det är för mycket kylpasta i filmen så började jag skratta rätt bra när jag läste din kommentar!
Hoppas det var menat som ett skämt för det var j*vligt roligt xD (eller så behöver jag sömn, det ena eller det andra)

låter som min gamla vapo-chill där man skulle använda 2 tuber med kylpasta..=D.