Nostalgisk återblick...

Permalänk
Medlem

Nostalgisk återblick...

Lite sentimental så här på eftermiddagen. Jag satt och skrev ett svar i en annan tråd, och kom på mig själv med att skriva något som egentligen inte alls hade där att göra, och eftersom jag i alla fall hade skrivit det mesta, och kände för att se om det är någon annan som har liknande minnen att dela med sig av, så släppte jag in det här. Ber om ursäkt för att inledningen till texten nedan blir lite... märklig.

Standar Pentium var roligast att köra dual på. Jag fick tag i ett moderkort med 2x60Mhz Pentium (P5) som med tiden kom att bli uppgraderat till 75, och sedan 120Mhz (P54C). Sen stod utvecklingen stilla tills Asus tekniker gjorde ett litet inhopp på deras forum, och erbjöd en "fix" för hur man skulle locka fram korrekta vcore spänningar till en Pentium MMX. (P55C) De CPU'erna har jag kvar än, någonstans, men de satt inte i moderkortet längre än att jag fick tag i ett par PL-ProMMX adaptrar och kunde stocka i ett par K6-2 400Mhz. Vid det här laget hade jag kvar burken bara för att den var rolig, dess användbarhet var egentligen begränsad då den var pinsamt begränsad med bandbredd till minnena. 6st 72 pins minnen, för totalt 192Mb minne var det som gällde...

PCI/E-P54NP4 hette moderkortet, Asus var som man kanske listat ut av texten ovan ansvarig för att det existerade. Man fick byta ut en 4-bent låda, 1x1,5cm ungefär för att välja FSB. 32 bitar isa kortplatser, (e-isa)

Shit' vad gammal man känner sig NU då ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Shit' vad gammal man känner sig NU då ;- )
B!

jag bodde i fittja när det fortfarande bodde svenska där. det du
OT men saksamma

kul läsning föv, höll på lite med s462 duals en gång i tiden. visste inte att dual P60:or fanns ens.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Dual P50 var så långt ner i listan det gick att komma. Men P50'orna blev aldrig vanliga. Tittar man på Wikipedia så är endast 60 & 66Mhz versionerna listade, men 50, 60 & 66 Mhz fanns till Socket 4. P50 fanns i minst 2 versioner, Q0315 & Q0399. Moderkort & cpu'er för socket 4 var lite av en återvändsgränd, Intel gick över till 3.3v (från 5v) för att kunna fortsätta öka hastigheten, och bytta samtidigt sockel, till socket 5. Socket 6 är en i stort sett ignorerad socket till 486, och socket 7 är en socket 5, med ett ben extra i. Det var tack vara den mycket ringa skillnaden i mellan socket 5 & 7 som moderkortet ovan gav mig så mycket nöje. Det extra benet var inte anslutet någonstans, utan var helt enkelt till för att skilja socklarna åt. Med mycket små medel gick det därför att modifiera en del socket 5 moderkort till att stödja socket 7 cpu'er, och det gjorde många entusiaster lyckliga... Ett rent förbiseende från Intels sida, skulle jag tro.
Det är inte utan att jag saknar den tiden, när det inte bara var fråga om att ändra en inställning i bios för att kunna överklocka. I dag ändrar man inställningen och går det så går det, annars "nehepp". Då var det mer av en fråga om trial n' error, där man fick plocka fram kristaller, rent av bygga egna kristallkretsar, och hårdvaru hacka sig igenom och runt moderkortets begränsningar.
Det är billigare, och enklare i dag, men inte lika kul.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hmm... P50 har aldrig funnits som CPU, däremot finns legenden om den. Det pratas om P50 som en tidig utvecklingsmodell hos Intel men någon CPU med den märkningen har ännu inte hittas i CPU-samlarkretsar. De modeller du nämner Q0315 & Q0399 är så kallade engineering samples, utvecklingsexemplar ämnade för internt bruk hos Intel och för deras kunder i framtagning av nya system. (Alla s-specs från Intel som börjar på Qxxxx är utvecklingsexemplar. Detta gäller än idag.)

Som samlare, med lite forskning kring Pentium som inriktning har jag ännu bara sett ett fåtal av dessa utvecklingsexemplar. Exemelvis finns Q0315 bara i ett känt exemplar hos en kinesisk samlare och hittades så sent som i februari i år. Se bild här.

Äldsta kända Pentiumprocessor är Q0280 som har produktionsdatum nästan 10 månader innan Pentiumprocessorn lanserades.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardgood:

Hmm... P50 har aldrig funnits som CPU, däremot finns legenden om den. Det pratas om P50 som en tidig utvecklingsmodell hos Intel men någon CPU med den märkningen har ännu inte hittas i CPU-samlarkretsar. De modeller du nämner Q0315 & Q0399 är så kallade engineering samples, utvecklingsexemplar ämnade för internt bruk hos Intel och för deras kunder i framtagning av nya system.

Eh... Bestäm dig? Finns inte, finns, finns inte, finns... Dra ett nummer ur hatten eller välj? ;- p
Precis som jag skriver så fanns Pentium i 50Mhz utförande, men blev aldrig vanlig. Varför Intel valde att inte släppa den parallellt med 60 & 66Mhz versionerna... Fan vet.
Trist man inte visste att det fanns folk som fortfarande ville ha de gamla P50 cpu'erna, jag hade iofs bara en, men jag har haft en fram tills för bara några år sedan. Den hamnade i grovsoprummet, tillsammans med en massa annan hårdvara som jag bestämt mig för att jag skulle klara mig utan... (Och kom om jag inte minns fel från en lokal elektronik skrot när jag fick tag i den.)
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ehh vad är oklart... Intel har aldrig sålt någon produkt med namnet P50, Pentium 50 eller någon Pentium med hastigheten 50 MHz. Det är inte så att du blandar ihop P50 med processorarkitekturen/kodnamnet P5 som var för Pentium 60 och 66 MHz?

Om du mot förmodan ägt/köpt en Q-specad 50 MHz Pentium så har du blivit blåst. Dessa är som jag skrev interna utvecklingsexemplar fulla med buggar. Intel ger bort dessa till utvecklare och partners och får inte säljas, varken lösa eller i färdiga system.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardgood:

Ehh vad är oklart... Intel har aldrig sålt någon produkt med namnet P50, Pentium 50 eller någon Pentium med hastigheten 50 MHz.

Och har man inte sålt det, finns det inte... Okaj, jag förstår hur du resonerar. Jag har inte sålt dig, så alltså finns du inte. Fungerar inte det? Attans.

Skrivet av Hardgood:

Det är inte så att du blandar ihop P50 med processorarkitekturen/kodnamnet P5 som var för Pentium 60 och 66 MHz?

Nä, knappast. Titta i första inlägget så ser du ganska tydligt att jag vet skillnaden mellan arkitekturen, och klockhastigheten.

Skrivet av Hardgood:

Om du mot förmodan ägt/köpt en Q-specad 50 MHz Pentium så har du blivit blåst.

Jävlar. Jag som trodde jag hade en fungerande dator under de åren. Vilken tur att du kunde rätta till min världsbild, och förklara för mig att det var en dyr brevvikt jag hade under skrivbordet hela den tiden. En jäkla tur jag inte köpte den, utan det var en återvunnen produkt från lokala elektronikskroten. (Nå, det är troligast att det var därifrån den kom. Jag köpte min första dator under P4'a eran, innan dess har det varit arvegods, hittegods, och återvunnet skrot. Elektronikskroten har under de tidiga åren bistått med mycket kul.)

Skrivet av Hardgood:

Dessa är som jag skrev interna utvecklingsexemplar fulla med buggar. Intel ger bort dessa till utvecklare och partners och får inte säljas, varken lösa eller i färdiga system.

Eftersom jag inte har den kvar är det ju lite svårt att svära på, men den enda buggen jag vet var befintlig var Fdiv'en. Föga förvånande då jag minns att det var en B1'a, vilket vid en snabb koll, verkar vara en populär stepping för både 60 & 66 Mhz versionerna med. Och vi vet ju av erfarenhet att alla ES CPU'er är skräp. Anledningen till att man i dag lånar ut dem till tidningar, webreview'ers och överklockare, är ju för att man har för mycket god reklam, och inte hänger med i produktionen så man försöker bromsa försäljningen...

Seriöst, vad är det du bråkar om egentligen? Är du sur för att du inte har en P50 i din samling? Ledsen, hade jag vetat någon ville ha den hade jag skänkt bort den istället för att ställa den i grovsoprummet. Skänkt, eftersom man tydligen inte hade fått sälja den...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En massa text...

He he... snacka om att vilja bråka.

Tror inte vi kommer längre här... Du säger att Pentium 50 fanns och du har ägt en sådan.

Jag, Intel och övriga kunniga på området säger att Pentium 50 som produkt aldrig existerat.

Lämnar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fanns ett par engineeringsamples av Pentium på 50mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Det fanns ett par engineeringsamples av Pentium på 50mhz.

Han bara tramsar, han har själv länkat till en av många olika, så att de finns vet han. Jag erkänner villigt att jag hade ingen aning om att den jag hade var en ES, men jag ser inte heller vad det spelar för roll. Den hade inte det tjusiga guldfärgade locket, vilket jag har för mig var introducerat först med C1 steppings. (Min var som sagt om jag inte minns helt åt helvete en B1.)
Såvitt jag vet, eftersom jag aldrig märkte någon skillnad, precis lika tillförlitlig som retail versionerna. På gott och ont då alltså, med tanke på buggar...

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Och har man inte sålt det, finns det inte... Okaj, jag förstår hur du resonerar. Jag har inte sålt dig, så alltså finns du inte. Fungerar inte det? Attans.

Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du inser att han själv har länkat till en, men fortfarande hävdar att de inte finns?
B!

Visa signatur