Permalänk
Medlem

PowerMac G5 Mod - PC inside

Vissa (kanske även jag själv...) tycker väldigt mycket om designen av det gamla PowerMac G5 chassit, men hårdvaran i dem är förstås hopplöst föråldrad. Jag tänker nu bygga in ett Gigabyte EP-43-DS3 moderkort i ett G5 chassi - men försöka att behålla så mycket som möjligt av originalutseendet på chassit. Det ska helst inte gå att se någon förändring alls från utsidan.

På nätet finns det en hel del beskrivningar av liknande projekt, se t ex dessa länkar för att få lite inspiration:

How to fit PC in a G5 PowerMac enclosure :> - InsanelyMac Forum
PowerMac G5 Case: The Purist Approach - InsanelyMac Forum
Asus Z8NA-D6 watercooled hotswapable in a G5 case - InsanelyMac Forum (den här liknar mest det jag har tänkt göra - fast utan vattenkylning etc)
Case Mod Project Bad Apple - My G5 Casemod - bit-tech.net Forums

För att behålla baksidan av chassit i originalskick har jag bestämt mig för att montera moderkortet en bit in i lådan, och av den anledningen behövs en hel del kablar från moderkortet till bakpanelen.

På Kjell& Co hittade jag en DVI-adapter som borde passa perfekt från grafikkortet till bakpanelen:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Bilder på projektet kan senare läggas upp i Galleriet, men jag tänker inte dokumentera varje steg.

I dagsläget är datorn i gång och kan köra både Windows och Mac OSX Snow Leopard 10.6.2, men det fattas en del av anslutningarna till bakpanelen och frampanelen är heller inte fullt funktionell (bara powerknapp samt lysdiod - USB och Firewire samt högtalaruttag återstår att koppla in).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Några bilder på originalet:

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Kul, G5:an är byggd som en stridsvagn. Har funderat på liknande projekt, men det blir nog en iMac 27" istället för min del.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

I ett försök att "hålla stilen" så gott det går har jag skaffat ett kraftaggregat med design som liknar chassit till bygget.
Hiper Type-R 580W

Givetvis blir det också ett Apple tangentbord (USB) samt Apple Magic Mouse (USB), men jag nöjer mig med en "vanlig" bildskärm.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Detta skall följas. Personligen älskar jag G5:ans design. Delvis därför jag köpt ett Lian Li V1000, då de liknar varandra.

Permalänk
Avstängd

Låter som ett väldigt intressant projekt, ser verkligen framemåt att se logg för detta Får hålla med Agemman om chassit V1000, kommer antagligen köpa ett eller bygga om ett MacPro/G5 chassi någon gång i framtiden, gillar den stilrena looken starkt.

Permalänk
Medlem

För de som undrar så köpte jag chassit via SweClockers Marknads-sidor. Den tidigare ägaren hade köpt chassit helt nytt på Ebay och det hade fortfarande kvar skyddsplasten. En lite fraktskada (buckla av en enkronas storlek) fanns på ovansidan, men den gick hyfsat att hamra ut från insidan.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

För de som undrar så köpte jag chassit via SweClockers Marknads-sidor. Den tidigare ägaren hade köpt chassit helt nytt på Ebay och det hade fortfarande kvar skyddsplasten. En lite fraktskada (buckla av en enkronas storlek) fanns på ovansidan, men den gick hyfsat att hamra ut från insidan.

Jag kommer ihåg annonsen. Jag satt själv och debatterade om jag skulle köpa eller inte. Skall bli kul att följa!

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Hiper nätaggen.

De är ökända för att förstöra flera delar samtidigt. De flesta förstår inte att Hiper agget gått sönder så de flyttar agget till en ny datorn och förstör den nya datorn också.

Permalänk
Medlem

Hur går arbetet? Jag har också en G5-chassi som ska konverteras till ATX-standarden.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Hur går arbetet? Jag har också en G5-chassi som ska konverteras till ATX-standarden.

Hej - jo tack, datorn används för fullt och kör Mac OSX Snow Leopard 10.6.3 med fullt fungerande ljud, grafik och så vidare. Jag har än så länge ett annat kraftaggregat i den och blev ju varnad för att använda Hiper, så jag har inte bytt ut det än. Bakpanelen är inte söndersågad på något vis utan helt original och det arbete som återstår blir att försöka hitta kontakter som passar i (original)bakpanelen så att datorn ser så äkta ut som möjligt (dvs så nära en Mac som möjligt). Tills vidare går en del sladdar rakt igenom bakpanelen och ansluts direkt i PC-moderkortet därinne... Framifrån ser man inget som skiljer från en "äkta" Mac.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Här kommer ett litet kretsschema över hur man kopplar in de enklaste funktionerna i frontpanelen på G5 chassit:

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Mer detaljerat kretsschema för själva kontakten som ska anslutas till frontpanelen:

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Lite mer information om hur man kopplar in originalkontakterna i G5 chassit för den som är intresserad:

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Ytterligare information från en annan källa:

This is what I got so far:

01 02 03 04 05 05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 15 16 17 18 19 20 21 22

Audio
USB
Firewire
Button/LED
unknown

01: Audio Left
02: Audio GND
03: Audio Right
04: ???
05: FIREWIRE GND (double)
06: USB VCC (+5V)
07: GND
08: GND
09: FIREWIRE TPB-
10: FIREWIRE TPB+
11: LED
12: Firewire FW802C IC VDDA (+3.3V)
13: ???
14: GND
15: FIREWIRE VCC (double) (+12V)
16: GND
17: USB D-
18: USB D+
19: GND
20: FIREWIRE TPA-
21: FIREWIRE TPA+
22: BUTTON

My numbering might seem a little odd, but 5 and 15 are actually double width contact pads.
Firewire signal isn't connected directly to the pins but to an Agere FW802C IC.
Soldering wires to this thing was insane!

-- Apple Mac Powermac G5 late 2005 model frontpanel front panel connector pino

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Kan ha användning av dessa scheman i framtiden, tack! Ser fram emot till att påbörja arbetet med mitt chassi.

Hur löste du "problemet" med moderkortet? Använde du en ny moderkortsplåt eller?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Kommer följa detta bygge med spänning
G5 är ett extremt snyggt chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Kan ha användning av dessa scheman i framtiden, tack! Ser fram emot till att påbörja arbetet med mitt chassi.

Hur löste du "problemet" med moderkortet? Använde du en ny moderkortsplåt eller?

Jag använde en moderkortsplåt från Lian Li och skruvade fast den med hjälp av de distanser som sitter i lådan från början (några av distanserna var jag tvungen av ta bort - enkelt : bara vicka lite på dem med en tång så lossnar de utan att lämna någon synlig skada utifrån).

Här är en länk till moderkortsplåten:
Lian Li moderkortsplåt, med fläkt | Indomo Online AB

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har använt mig av dessa diagram nu och försökt koppla in enbart USB från frontpanelen till moderkortet.

Men när jag pluggar i den och ansluter ett USB-minne så kommer det bara upp att enheten inte känns igen.. Har dubbelkollat kontakterna nu och det ska bannemig vara rätt. Går det inte att enbart ansluta USBn utan behövs alla andra med för att det ska fungera?

Hjälp

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay