Önskar råd om gaminglaptop för ~9000

Permalänk
Medlem

Önskar råd om gaminglaptop för ~9000

Först och främst, vet att det finns flera gaminglaptop-trådar, varav en startades redan idag, men den som startades idag har inte det innehållet jag vill ha, och de tidigare avhandlar bara till viss del det jag vill fråga om.

Jag spelar, och rör mig en del till olika kompisar och städer där kompisar bor, så jag vill ha en bra speldator efter att min gamla laptop gick och hängde sig. Jag använder också datorn till att surfa och skola, men en speldator klarar det mesta så det kommer ju på köpet.

Min plan för tillfället är att köpa en ny dator som jag kan spela nya spel på (inte på maxgrafik, utan bara spela de relativt smärtfritt) under de närmaste två åren, och även ha med på LAN. Efter det tänker jag nedgradera den till LAN-dator på heltid och äntligen införskaffa en ordentlig stationär.

Alltså värdesätter jag spelprestanda framför allt annat. Tangentbord skiter jag, skärmen får gärna vara 15" och laptopen får gärna vara otymplig eftersom jag inte rör på den varje dag, utan max en gång i veckan. Utseende ger jag också blanka fan i.

Min bugdet ligger på cirka 9000 kronor och är någorlunda flexibel (som ni kommer se på de datorerna jag funderar på).

Jag har läst på under några dagar och har fått mig en relativt bra bild tack vare Sweclockers, men känner fortfarande att jag har långt kvar innan jag har allt under kontroll. Därför vill jag nu rådfråga er vilken dator ni tror funkar till det jag är ute efter.
Dessa är de jag funderar på för tillfället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=503061,556018,489444,558227,513272

1.MSI GX640-086NE. Mitt största frågetecken här är hur stor roll grafikminnet spelar, eftersom det är oklart om man får GDDR3 eller inte med denna.
2. MSI GT628-635NE. Och om GDDR3 spelar stor roll kan jag lika gärna spara lite pengar och hoppa ner en prisklass, och kanske köpa en stationär tidigare än jag tänkt mig. GT628an har ju fortfarande ett starkt grafikkort och overall stabil prestanda.
3. MSI GT628-482NE. Mellantinget mellan 1an och 2an, säkerställt starkt grafikkort med GDDR3 men med sämre processor.
4. Asus G60VX-JX136V. Eller så går jag över till en Asus och får GDDR3 och ett riktigt bra grafikkort fast med en krass processor. Vet inte hur stor skillnad processorn gör.
5. HP Pavilion DV6-2090eo. Fet processor gentemot Asusens feta grafikkort. Vet inte vilken som är bäst, men tror inte att jag köper HPn, hade dåligt grafikkort på min gamla och vore roligt med något rejält.

Det jag framför allt vill ha råd om är vilka flaskhalsar det finns på datorerna. Hur mycket sämre blir GX640 om det råkar vara DDR3? Hur stor skillnad gör det om processorn inte är på samma nivå som grafikkortet? Finns det någon annan flaskhals jag missat så att jag kan jag lika gärna kan köra på en GT628-63 och få samma prestanda för lägre pengar? Har jag missat någon annan dator helt?

Har redan lärt mig mycket tack vare Sweclockers, men hoppas att ni kan hjälpa mig ytterliggare. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du har läst GX640 tråden det står tydligt att den har GDDR5 minne det bästa köpet hur man än vänder det.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Om du har läst GX640 tråden det står tydligt att den har GDDR5 minne det bästa köpet hur man än vänder det.

Min läsförståelse var väl inte up till par, men jag fick vad jag var ute efter, lite input på datorköpet. Det blir en GX640, tack för hjälpen att bestämma mig!

Permalänk

Grattis till ett bra val, och en riktigt vass gaminglaptop