Köpråd av Ljudsystem i bil.

Permalänk

Köpråd av Ljudsystem i bil.

Tja. en kompis vill ha hjälp med att välja ljudsystem i bilen.

Stereo
4 dörrhögtalare 6,5" tror jag det fick platts annars en storlek mindre
Slutsteg
Baslåda 1 st 10"?

Något mer man bör köpa?
Kablage till evt slutsteg och låda i bagaget är draget.

Prisklass ja du..
6K tot kanske?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Plockade ihop två system nu i den prisklassen du trodde.
Ett ifrån MDS och ett från BRL.

MDS:

MDS X-ite X650 x2 (6,5" Koaxial) 1098 kr
Rainbow Cyclone ESW 12" (Baslåda) 1399 kr
MDS Torque - T1 (slutsteg) 1495 kr
Pioneer DEH-2200UB (Huvudenhet) 1295 kr

Totalt: 5167.00 kr

BRL:

DLS BB110 10 tum (Baslåda) 1 995 kr
GAS ALPHA X250.1 (Slutsteg) 1 998 kr
GAS ALPHA625X (6,5" koaxial) x2 996 kr
JVC KD-R311 (Huvudenhet) 1 099 kr
Totalt: 6 088 kr

Det är inga supersystem men helt ok. Hjälpte en polare att bygga ihop ett liknande i somras och de funkar prima. Skulle nog kunna säga att din polare kör allt förutom baslådan från MDS, och tar istället baslådan från BRL.
Alternativt köpa saker från blocket, men det är alltid kul att köpa nytt.

//mojo

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Ring och hör med dom på Nårdik.
www.nardik.se
Har praoat där och dom kan verkligen sin sak! Du borde kunna hitta något sjyst där.

//Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Lät som fina paket! dock så tycker jag 1000kr på huvudenheten låter lite. få höra lite mer exakt vad han vill ge och kanske köpa till steg o bas senare då en ny huvudenhet och högtalare är lite mer av intresse då han inte har högtalare i bakdörrarna

Tack blir säkert några delar där ifrån eller om man kommer över något bra och billigt på kampanj någonstans.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha bra ljud i bilen tycker jag i första hand att man ska satsa på ett par bra koaxial eller tvåvägs högtalare och att bygga ordentliga lådor till dem, absolut inga MDS för 500kr med plast membran som man bara skruvar fast i dörren. Vet inte hur det är i nyare bilar men i vissa äldre finns inga högtalarlådor orginal och det låter inte bra. Men det beror på vad han e ute efter, mycket dunka dunka eller "balanserat ljud" (lagom mycket diskant, mellanregister och bas). Jag tycker ok mellanregister går före bas.

Jag kan inte så mycket om bil-ljud men det är min åsikt, gl.

Permalänk
Medlem

För att kunna bygga vettigt ljudsystem i en bil måste man först och främst veta vad det är för bil! :S

Ett ljudsystem som spelar gött i en 740 spelar inte lika gött i en 9-3...

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk

Jag ska ha en huvudenhet men min kompis ska i första hand ha en huvudenhet och 4 par högtalare. i senare skede bas o steg.. han har förövrigt en 740

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

De sakerna jag plockade ihop är liknande de jag och min kompis byggde i hans 740.
Visst, det är inget superljud, men helt ok för pengen.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Hedersmedlem

som flera är inne på 6k komplett med steg är inte jättemycket för nya grejer: tror dock mer på BRL systemet än MDS (mds är överlag rätt sunk enligt min ytterst subjektiva mening)

Mitt tips är att go begat Det finns massa billjuds nördar som har det gemensamt, att det aldrig riktigt duger därför köper dem nytt stup i kvarten och säljer sina gamla grejer till ofta riktigt bra priser. Det gäller att pruta lite och åk ALLTID och få det visat på plats så ni vet att allt är helt och funkar

Sedan så är det ju som Pylver säger att när man ger sig på den lite högre skolan så spelar det även större roll vilket system till vilken bil. Men så här i startgroparna tror jag man får prioritera att försöka få mest för pengarna. Det som jag tycker man skall prioritera först (och kanske skall se som en investering att ha lägre utan att uppgradera) är slutsteg. Att börja med en hyfsad huvudenhet är också viktigt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming