Bärbar till photoshop, autocad m.m 7000-9000

Permalänk
Medlem

Bärbar till photoshop, autocad m.m 7000-9000

Funderar på att införskaffa en bärbar dator i prisklassen 7000kr - 9000kr.
Datorn ska vara utrustad med en fyrkärnig AMD prossesor och ett grafikkort från ATi(helst i 5xxx serien).
Datorn ska användas främst till fotoredigering och autocad.
Då datorn ska användas till rätt krävande applicationer, så ska det minst vara 4GB internminne.
Datorn ska även ha stöd för USB 3.0 och Sata 6Gb/s.
Skärmen ska vara 15" stor, och den ska vara LED. Mjukvara behöver ej medföljas.

Om det finns datorer som ligger lite högre i pris, men som troligtvis kommer att sjunka i pris till juli månad så kan ni posta de också.

Ev synpunkter på mina krav mottages gärna, är inte jätteinsatt i laptop branschen.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av abb313j:

Funderar på att införskaffa en bärbar dator i prisklassen 7000kr - 9000kr.
Datorn ska vara utrustad med en fyrkärnig AMD prossesor och ett grafikkort från ATi(helst i 5xxx serien).
Datorn ska användas främst till fotoredigering och autocad.
Skärmen ska vara 15" stor, och den ska vara LED. Mjukvara behöver ej medföljas.

Om det finns datorer som ligger lite högre i pris, men som troligtvis kommer att sjunka i pris till juli månad så kan ni posta de också.

Ev synpunkter på mina krav mottages gärna, är inte jätteinsatt i laptop branschen.

Tack på förhand!

Varför just en AMD processor och inte en ny fräsh Intel I-serie processor?
Hur mycket RAM ska datorn ha? Ska du hålla på med photoshop och autocad är det 4 GB och uppåt som gäller iaf.
Har dock tyvärr inga förslag på datorer i just den prisklassen

Permalänk
Medlem

Missade att skriva hur mycket ram, men det är minst 4GB som gäller.
AMD prossesorer är billigare till stationära datorer, men är det samma på laptop sidan(inga fanboy svar, tack)?

Datorn ska även ha stöd för USB 3.0 och Sata 6Gb/s.

Permalänk
Medlem

Det är inte lite du ber om haha. Med dendär budgeten får du svårt att få ihop en stationär med de prylarna. För övrigt, varför måste det vara en bärbar? Nyfiken bara

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

Varför just en AMD processor och inte en ny fräsh Intel I-serie processor?
Hur mycket RAM ska datorn ha? Ska du hålla på med photoshop och autocad är det 4 GB och uppåt som gäller iaf.
Har dock tyvärr inga förslag på datorer i just den prisklassen

Det finns inga AMD quadcore till bärbara såvitt jag vet. När det gäller laptops så finns det tyvärr ingen anledning alls till att välja något annat än intel i nuläget. Så det som finns att välja på är intels i7 720qm när det gäller quads(jo det finns fler modeller men till helt hutlösa priser).

Din budget är ganska så snäv till det du vill ha, USB3 finns bara på ett fåtal laptops än så länge. Sata 6Gbps finns ej i laptop såvitt jag vet. Det enda som kommer i närheten av 9k med i7 är dells datorer, där kan du själv konfigurera med i7 med vill minnas att dom har 5470 som gpu i sina studio 15. Kolla själv på dell.se och använd rabattkod från rabattkod.se det ger 10% på datorn.

Permalänk

Att få alla de saker du nämnde är knepigt men jag hittade några kandidater om du bortser från usb 3.0.

En acer med i7 quadcore och nvidia 330
Egenskaper för Acer Aspire 5745G-724G50Mn (LX.PU302.097)

En msi med i5 dualcore och ati 5850 (mkt kraftigare grafikkort)
Egenskaper för MSI GX640-086NE

Dessa stretchar din budget då de ligger runt 10,5k

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Acern där är ju riktigt prisvärd.

På dell.se kan du konfigurera en studio 15 med i7 720qm och ati 5470 för drygt 9k. Sen finns fullHD panel som tillval där vilket väl kan va trevligt till cad.

Vad behövs det för grafikkort till den typen av cad du skall ha datorn till?