Datorn låser sig när jag kopplar upp mig?

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig när jag kopplar upp mig?

Hej!

Jag har ett problem med en dator. Problemet är att varje gång jag kopplar upp mig mot nätet (har mobilt bredband från 3 till denna) så dröjer det någon eller några minuter innan datorn låser sig. Det går att röra muspekaren men det går inte att klicka på någonting eller att få upp aktivitetshanteraren och efter en stund så börjar datorn tjuta (inte från högtalarna utan från själva datorn), och det enda som man kan göra då är att dra ur strömsladden (att hålla in knappen på datorn några sekunder funkar inte heller).

Jag har Windows XP med SP3, använder Norton Internet Security, och problemet uppstod bara för något dygn sedan. Datorn hade någon form av McAfee-application installerad, så jag misstänker att det kan ha att göra med uppdateringsbuggen som det varit om på nyheterna den senaste tiden, men jag är inte helt säker.

Jag har testat att använda McAfee:s removal kit och det gick bra men problemet med att datorn låser sig kvarstår dock.

Har gjort scanning både med Norton och även Anti-Malware och enligt dessa finns inte (längre) några fel.

Så länge man inte är uppkopplad fungerar datorn utan problem (det är inte jag som använder datorn).

Någon som har en aning om vad det kan vara frågan om och vad man kan göra åt det? Känns som att jag testat det jag kan komma på. Problemet har alltså uppstått nyligen, innan dess har det fungerat utan problem.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Norton har inte så mycket bättre rykte än McAfee.
Många av oss undviker Norton som pesten.

Svårt för oss att veta vad du har installerat för skräp.
Du kan alltid snabb formatera och installera om allt om.

Permalänk
Medlem

När jag kollat i loggen hittar jag följande fel:

Tjänsten Audio Service kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta sökvägen.

Tjänsten Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework Reflector kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen.

Tjänsten Microsoft Kernel GS Wavetable Synthesizer kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten IDT High Definition Audio CODEC kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten Secdrv kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten IPX Traffic Forwarder Driver kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten IPX Traffic Filter Driver är beroende av tjänsten IPX Traffic Forwarder Driver. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel:

Tjänsten Kvalitetshanteringsproxy för Microsoft-direktuppspelning kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten Klockproxy för Microsoft-direktuppspelning kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten CTSBLFX.DLL kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten COH_Mon kunde inte startas på grund av följande fel:

Alltihop under kategorin system. Kan tilläggas att jag idag testade att köra msconfig, gick in på fliken tjänster och avmarkerade allt utom microsoft-tjänsterna. Sedan startade jag om datorn, startade upp internet, och testade att surfa en stund (Aftonbladet, Expressen mm). Den här gången tog det cirka 20-25 minuter, sedan låste sig datorn igen och jag var tvungen att starta om den.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC