Överbevakningssytem till dator

Permalänk
Avstängd

Överbevakningssytem till dator

Hej, jag tänkte kolla ifall det finns någon möjlighet att få ett överbevakningssytem till en dator rätt så enkelt - med det menar jag något instickskort in i min homeserver, som kan ta emot kamerasändningar - samt då mjukvara till detta som gör att jag enkelt kan kolla från kamerorna live i min iphone och på laptopen/speldatorn, samt då spela in när jag vill göra detta. Är det någon som vet vilken sida som kan tänkas ha produkter som jag söker? Tanken är att sätta en kamera ute i korridoren (mindre lagligt, men det skiter jag i.) samt en kamera som vakar över serverdatorn och en i min lägenhet. Är det enklaste sättet att köpa nätverkskamror eller analoga/digitala genom nåt annat sätt? Jag är lite osäker. Lösning får ju helst vara någerlunda billig.

Jag är väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har monterat upp nätverkskameror och de fungerar bra och är lätta att installera. Då har du fördelen att du kan sitta vart du vill och övervaka bara du har nog snabb hastighet ut på internet.

De här var det jag satte upp och de har en hyfsat bra bild och har ganska bra funktioner bara man kommer underfund med hur de fungerar
Kjell & Company - 98373 - Nätverkskamera trådbunden

edit: Ska du övervaka flera kameror samtidigt är det lätt hänt att nätverket blir lite överbelastat så jag rekommenderar gigabit och en snabb dator för övervakningen

Permalänk
Medlem

Jag kör helt vanliga webbkameror, dock klarar de inte mörker bra alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Haft ett par kameror med instickskort ett tag rullande. lite halvkorkat program men bara man lär sig programmet så är det inte konstigheter. kom ihåg att ha stor disk bara! lite jobbigt om de fyller 500GB på en helg och sen börjar ta bort det äldre för att gör aplats åt nyare som vissa funktioner fungerar.

Som sagt bra kameror ute. IR är ett måste + evt extra ir-hus för att lysa upp bättre.
Allt för snabba rörelser klarar de inte av men beror på var man lägger sin budget.

Dock ska jag väl sätta upp ett system nu igen då jag haft skadegörelse på bilarna och mycket inbrott i området.

för att förklara så är det helt lagligt med ett system inomhus och utomhus. Dock finns några små regler
filmar du inomhus så måste alla i hushållet/lokalerna veta om att det övervakas. i affärer tror jag tillstånd behövs ej säker men utmärknings behövs iaf. sätter du upp kameror utomhus så SKA de finnas märkning som talar om att tomten är övervakad. dock inget som anger hur mycket märkning som behövs dock får du inte övervaka vägar eller grannens tomt mm

Dock 'Får' man övervaka delar av vägen om man ställer in i programmet att 'dö ytor' så som vägen inte spelas in om något rör sig där. dock är det någon person inne på din tomt att ränner och sen man har delay på typ 20sec efter så kommer ju vägen filmas men det är inget problem. sen snuten bryr sig inte de uppskattar det mer isf.

Har ni tips på kameror och kort så är även jag intresserad. behöver inte vara spec starka datorer en Pa 2,4Ghz 512Mb räcker bra. dock stor hårddisk är ett måste!! ( beroende kvalitet).

ett gäng lampor med rörelsedäckare gör mycket dessutom! vaknar när mina går i gång på natten. springer allt ifrån luffare, katter till grävlingar utanför.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fullmoon gud vad du svamlar på... Lagen säger att på allmän plats måste du ha tillstånd och märka upp med skyltar, tydligt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Fullmoon gud vad du svamlar på... Lagen säger att på allmän plats måste du ha tillstånd och märka upp med skyltar, tydligt.

inte i Ditt egna hus!?. sen skrev jag att är det utomhus så måste märkning finnas men det är en gråzon vad exakt märkning innebär. ett 3x3cm stort märke på ett par fönster eller en 30x30stom skylt med en kamera o texten övervakat. Nu var det visserligen ett par år sen jag lärde mig en hel del om ämnet. men jag harstarkt för mig att det inte behöver märkas så länge det är i vissa lokaler / utrymmen som endast hars tillträda av ett fåtal personer. kanske finns någon flik under skalskydd 3-4 som kanske behandlar ämnet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av -=FULLMOON=-:

inte i Ditt egna hus!?. sen skrev jag att är det utomhus så måste märkning finnas men det är en gråzon vad exakt märkning innebär. ett 3x3cm stort märke på ett par fönster eller en 30x30stom skylt med en kamera o texten övervakat. Nu var det visserligen ett par år sen jag lärde mig en hel del om ämnet. men jag harstarkt för mig att det inte behöver märkas så länge det är i vissa lokaler / utrymmen som endast hars tillträda av ett fåtal personer. kanske finns någon flik under skalskydd 3-4 som kanske behandlar ämnet

Nej jag sa inget om mitt egna hus. Där får jag kameraövervaka bäst jag vill utan att skylta med det, det är inte en allmän plats

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag säger som Printscreen, på icke-allmän plats får du spela in utan att märka. Du får ha kamera uppsatt för övervakning av allmän plats under 30 dagar, sedan måste du söka tillstånd av länsstyrelsen, det är inte så lätt att få tillstånd av de anledningar vanligt folk har.
1998:150
5 § Tillstånd till allmän kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera skall få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Tillstånd behövs dock inte i fall som avses i 7-10 §§.
Under de förutsättningar som anges i 11 och 12 §§ är allmän kameraövervakning tillåten efter enbart anmälan.

10 § Allmän kameraövervakning enligt 8 eller 9 § får ske under högst en månad utan att ansökan om tillstånd givits in till länsstyrelsen. Om ansökan gjorts inom en månad får övervakningen bedrivas utan tillstånd även till dess att länsstyrelsen har prövat ansökningen.

Visa signatur

Permalänk

Det absolut billigaste är att köra med webbkamera och ett litet fiffigt program som heter yawcam.

Fångade en jävel på bild förra veckan tack vare detta och det kostade mig inte ett öre. En webbkamera hade jag redan
och programmet är gratis. Det kan streama online, köra motion sensor, timestamps osv. Dock tror jag inte det kan köra
fler än 1 kamera åt gången.

Tänkte jag bara skulle ge ett billigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Det absolut billigaste är att köra med webbkamera och ett litet fiffigt program som heter yawcam.

Fångade en jävel på bild förra veckan tack vare detta och det kostade mig inte ett öre. En webbkamera hade jag redan
och programmet är gratis. Det kan streama online, köra motion sensor, timestamps osv. Dock tror jag inte det kan köra

Även securecam finns, det kan du köra flera instanser av för att köra flera kameror parallellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte för att leka ordpolis, men jag skrattade åt rubriken.

Du skall alltså bevaka för mycket? ;D

Antingen övervakning eller bevakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Jag kör yawcam med två kameror.
Startar två instanser. Finns beskrivet i yawcam's forum om hur man gör. Får man problem eller hittar buggar så kan man maila utvecklaren. Han råkar vara svensk så det blir enkelt.