Permalänk
Medlem

Brädspel med karta

Jag vill utveckla ett (virtuellt) brädspel som utgår från en karta. Varje territorium på kartan ska representera en plats där spelaren kan gå.

Det jag har svårt för är att komma på logiken bakom det hela. Hur på bäst sätt tar du en karta i te x. PNG-format och lära programmet vilka områden som ska vara territorium (och områdena är ju inte fyrkanter, utan irreguljära som bara den)? Hur lagrar man denna datan?

Om vi säger att man får själv markera området som ska vara ett territorium. Ska programmet lagra alla pixlar innanför området då eller gränserna och själv räkna ut om ett klick är innanför territoriet?

Som ni ser är jag ute på djupt vatten men all hjälp, alla idéer och all diskussion skulle uppskattas.

Har tidigare gjort ett brädspel i Java med ett rutnät så det är ju inte alls samma sak.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Måste man klicka i själva kartan eller räcker det med "länkar" typ på sidan och så markeras området på kartan? (typ som blocket, Blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad). I så fall borde det väl bara vara att ha en vanlig bakgrundsbild och sedan när man kör musen över läggs det på ytterligare en bild fast med rätt område markerat? Jag har aldrig gjort den här typen av spel men om du bara vill ha variant enklare borde det väl gå att lösa med jquery/ajax men ska du ha mycket grafiskt kanske java-applet är ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av imagemaps och skapa regler därefter för någonting som ska röra sig inom dem. Att endast göra det med javascript och html kan dock bli en riktigt svettig uppgift, men det är lite beroende på vilka kriterier spelet kommer ha.

Kolla in denna för inspiration: Using Image Maps in Javascript – A Demo Application | Abhi's Weblog

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era svar!

Blockets karta var ett väldigt bra tips! Har kollat närmare på källkoden och kommer nog hitta mycket att hämta idéer från. En Blocket-liknande implementation av kartsystem skulle definitivt fungera för det jag vill göra, till och med väldigt bra.

Det jag gör då är att jag har en bakgrundsbild men att alla områden på bilden är definierade i html:en:
<area shape="poly" title="territorium" coords="178,83,196,87,203,87,218,95,227,93,243,101,255,94,280,93,282,86,293,78,292,72,326,62,324,58,316,53,310,48,314,41,312,33,304,32,305,21,299,20,299,16,302,13,295,8,288,9,284,7,273,7,253,0,247,2,248,8,244,18,221,21,218,35,203,37,190,55,193,62,178,83">

Vilket ger mig svaret på hur jag ska lagra varje territoriums område.

Hur skapar jag från en karta i PNG på smidigast sätt varje enskilt territoriums områdes koordinater? Ska jag göra ett slags "brädskapar"-interface där man får rita ut varje enskilt territorium kanske?

Save: Din länk är bl a. precis vad jag behövde, tackar!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjulll:

Hur skapar jag från en karta i PNG på smidigast sätt varje enskilt territoriums områdes koordinater? Ska jag göra ett slags "brädskapar"-interface där man får rita ut varje enskilt territorium kanske?

Save: Din länk är bl a. precis vad jag behövde, tackar!

Du kan använda Abhis lösning för att "mustracea" Alternativt klicka ut dem med hjälp av polygon hotspots i Dreamweaver. Du kanske kommer få använda dig av något serversidesspråk som tar hand om data från användarna då javascript kan bli lite rörigt, men det ser du antagligen när du sätter igång.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Shysst!

Tänkt redan från början att använda PHP som grunden för allt detta och själva koden som klienterna kör är bara ett resultat av PHP-koden, alltså görs så lite som möjligt hos klienten

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.