Bärbar dator enbart för studier, köptips är välkomna

Permalänk

Bärbar dator enbart för studier, köptips är välkomna

Hej! Jag har beslutsångest och vill bara höra med er om ni DIREKT har en dator för en studerande ni absolut skulle rekommendera efter att ha läst mina kriterier nedan.
Jag vill alltså inte ha massa köpråd utan snarare ett direkt köptips.

Jag hade tänkt använda datorn som sagt enbart till studier, men att kunna se film på den med lagom kvalité vore inte så dumt vid långa buss- och tågresor. När jag säger "till studier" vill jag att datorn ska klara av att hantera åtskilliga Webbläsarfönster, Word, Adobe Photoshop, Adobe Dreamweaver och ett par andra tunga program, gärna samtidigt.
För det, antar jag krävs en ganska kraftig processor. Det som värdesätts är alltså en ordentligt processor och tillräckligt med arbetsminne för att hantera åtskilliga program samtidigt. Allt som har med spel att göra värderas minst, d.v.s grafikkort och ljudkort värderas extremt lågt.

Budgeten är så snål som går, studenter har ingen stor plånbok!
Men eftersom jag bad om ett köptips och inga köpråd vill jag inte förlora värdefulla tips genom att fylla i en för liten budget. En Mac dator är helt uteslutet, det är Windows som gäller. Jag har kikat på: HP PAVILION DV6-2157 så ni får gärna säga vad ni tycker om den datorn alternativt ge ett tips på någon annan dator värd att titta på. Datorn får gärna se lite fräsigare ut än en metall-liknande pizzakartong.

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Medlem

Din omröstning saknar obligatoriska alternativ. Var bara tvungen att leka statistik-polis ;p
Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

En UL30JT Egenskaper för Asus UL30JT-RX008V om du prioriterar portabilitet och batteritid. Den du länkade är 1,18kg (69,4%) tyngre, och 17,5mm (70,7%) tjockare, det gör enorm skillnad kan jag säga.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Din omröstning saknar obligatoriska alternativ. Var bara tvungen att leka statistik-polis ;p
Gör om, gör rätt!

Då får du gärna säga hur jag kan ändra en postad omröstning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ul30vt eller ul30jt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Tack för alla tips, skriv gärna med länkar. (Y)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

En fin dator med rejäl prestanda samtidigt som den har en batteritid på otroliga 12 timmar!

Permalänk
Medlem

Asus UL30VT skulle jag rekommendera! Liten lätt bra batteritid bra prestanda bra pris. Mycket lagring! Kostar 6800-7000kr har själv skaffat mig en eftersom jag också ska bli student!

Permalänk

Men tycker inte ni en 13,3'' skärm är lite för liten? För jag är van att sitta på 17'' och uppåt, känns som om det blir jätte stor skillnad, speciellt om man i skolan ska sitta på en 13,3'' och sedan när man kommer hem sitta på en 19'',.. vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasteflow:

Men tycker inte ni en 13,3'' skärm är lite för liten? För jag är van att sitta på 17'' och uppåt, känns som om det blir jätte stor skillnad, speciellt om man i skolan ska sitta på en 13,3'' och sedan när man kommer hem sitta på en 19'',.. vad tror ni?

Nu kommer vi ju in på andra diskussioner än direkta "köptips", men smaken är ju olika. Jag upplever definitivt inte en 13,3" som liten, och då sitter jag vid en 22" hemma. Ska du upp på 15,6" blir det genast mycket jobbigare att bära med sig. Jag äger själv en 14" på 2,45kg och tycker den är jobbig att bära till skolan varje dag.

Tänk också på att det oftast är samma upplösning på 13,3" och 15,6", dvs 1366x768, vilket gör att du får plats med lika mycket på skärmen men att allt blir lite mindre.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Jag har två laptops en 15,4" hp och en 13,3" asus tycker verkligen inte 13,3" är för litet istället mer behagligt! Mycket skönare att bära med sig då den inte väger alls lika mycket. Är ju smaksak men jag skulle iallafall inte köpa en 15,4" igen!

Permalänk
Medlem

Kanske en dell med 4kärnig cpu Dells onlinebutik: Bygg ditt system med 10 % rabattkod får du billigare.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Permalänk

Tacksam för alla tips

Tack för alla tips, nu är jag lite mer övertygad om att 13,3'' inte borde vara för litet, det ligger nog något i det ni säger, jag ska trots allt bära den med mig till skolan fram och tillbaka dagligen. Blir nog lite väl bökigt med en 15''

Visa signatur