Permalänk

Alienware m15x i3

Hej!

Vet att det finns x antal trådar som handlar om den här datorn men jag har inte fått koll på om det är någon större skillnad mellan processorerna.

Funderar på att köpa en Alienware m15x med i3 processorn, 4 gig ram, och ati radeon hd 5850. Klarar denna datorn av spelen som kommer några år framöver?

Vet att det finns betydligt billigare och bättre datorer men jag väljer alienware för designen. ska föresten ha orginalskärmen på 1600x900 om det spelar någon roll.

Permalänk

Vilken i3 CPU är det?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Intel® Core™ i3 Processor 330M(2.13GHz,3MB cache)

Permalänk

kan du länka till den? vad kostar den? att lägga ut pengar på en laptop för att den är snygg känns väldigt dumt, du kommer INTE långt med en i3a och 5850 grafikkort...

Permalänk
Skrivet av Crazy Cracker:

Intel® Core™ i3 Processor 330M(2.13GHz,3MB cache)

Den CPUn har bara 2 kärnor så den kan ha svårt att klara av framtidens spel som utnyttjar fler kärnor.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

kan du länka till den? vad kostar den? att lägga ut pengar på en laptop för att den är snygg känns väldigt dumt, du kommer INTE långt med en i3a och 5850 grafikkort...

Köper man en Alienware-dator så betalar man ENBART för designen och vill man ha bra spelprestanda måste man lägga ut bra mycket extra pengar.

Visa signatur

Permalänk

Nej det går nog inte att länka, man får gå via dells hemsida och modda den.

Permalänk

kostar för övrigt lite under 16000 med de specifikationerna, vill inte direkt lägga ut mer pengar så om inte den duger till att spela så skrotar jag nog ideen med alienware

Permalänk

kostar för övrigt lite under 16000 med de specifikationerna, vill inte direkt lägga ut mer pengar så om inte den duger till att spela så skrotar jag nog ideen med alienware

Bra sagt!
Finns x antal trådar här om bra bärbara speldatorer!

Visa signatur

Permalänk

tack ska du ha för hjälpen i alla fall!

Permalänk

tack ska du ha för hjälpen i alla fall!

kan ju alltid rekommendera dig MSI Gx740, 11.500 kronor och väldigt mycket bättre än den alienware du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewlpopsicle:

kan ju alltid rekommendera dig MSI Gx740, 11.500 kronor och väldigt mycket bättre än den alienware du länkade.

Beror väl på vad OP är intresserad av? Skillnaden mellan 5850 och 5870 är inte så stor och både Core i3 och i5 är dual-core med samma mängd L3 cache.
Alienware-maskinen är mycket kraftigare konstruktion och bättre kylning än MSI:n och har bättre tangentbord dessutom, MSI:n är bäst om prestanda är det enda intressanta men annars kan M15x vara bättre.

Permalänk
Skrivet av Megol0:

Beror väl på vad OP är intresserad av? Skillnaden mellan 5850 och 5870 är inte så stor och både Core i3 och i5 är dual-core med samma mängd L3 cache.
Alienware-maskinen är mycket kraftigare konstruktion och bättre kylning än MSI:n och har bättre tangentbord dessutom, MSI:n är bäst om prestanda är det enda intressanta men annars kan M15x vara bättre.

Ingen stor skillnad mellan 5850 och 5870? det är ett väldigt kliv mellan dom
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/5650_vs_5870_mobility-24.JP...
sen så är ju klockfrekvensen något högre också i i5an ....

Jo visst kanske något bättre kylning, men vad fan ska man ha en något liite bättre kylning till om hårdvarukomponteterna är sämre.

Som en post ovan sa, man köper alienware för designen inget annat. Med tanke på att TS ångrade sig så drog jag slutsatsen att han kanske är ute efter en dator som har prestanda istället för en som har lite fint lysande tagentbord och en något snyggare chassi

Permalänk

Alltså jag är beredd att lägga ut några tusen extra på en Alienware bara jag vet att det går att spela på den ett tag så att den inte är helt värdelös om 1 år. Men summan av kardemumman är alltså att om jag vill slösa pengar på en Alienware så är den ungefär lika bra som en msi GX740 men med mindre skärm, och den klarar av spelen som kommer de närmsta åren?

Är det för övrigt lika lätt att uppgradera en laptop i efterhand som det är med en stationär?

Permalänk

Alltså jag är beredd att lägga ut några tusen extra på en Alienware bara jag vet att det går att spela på den ett tag så att den inte är helt värdelös om 1 år. Men summan av kardemumman är alltså att om jag vill slösa pengar på en Alienware så är den ungefär lika bra som en msi GX740 men med mindre skärm, och den klarar av spelen som kommer de närmsta åren?

Är det för övrigt lika lätt att uppgradera en laptop i efterhand som det är med en stationär?

Grafikkortet i Alienware + processorn kommer inte klara av spelen de kommande åren bra (dvs på hög grafik.) ja du kan uppgradera en laptop men det är ofta svårt att uppgradera ett grafikkort. Processor och minne är det man brukar lätt kunna uppgradera.