Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Låter bra!

ska du sätta vinkeljärn i kanterna eller?

Jag funderar på det... tror du det behövs? man behöver ju inte slänga den utöver stup å så

i övrigt är det en himla massa att tänka på när det gäller att bygga eget chassi, det borde ju du veta. Den ska vara så liten som möjligt, men allt ska ändå få plats.
Jag behöver inte förklara, jag pratar ju med en sakkunnig

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

mm hur hade du tänkt fästa det?

man skulle kunna limma i hopa det me lister på insidan. borde hålla..

jag ritade upp alla delarna och hela burken i datorn innan jag började bygga så jag skulle vara säker på att allt fick plats

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
mm hur hade du tänkt fästa det?

man skulle kunna limma i hopa det me lister på insidan. borde hålla..

jag ritade upp alla delarna och hela burken i datorn innan jag började bygga så jag skulle vara säker på att allt fick plats

Jag vet inte riktigt vad det finns för tjucklekar på plywood (mer än 19mm, standar för högtalare ), men 10mm plywood stabiliserar väl sig själv om man bygger en (halv) låda. Hela sidan hade jag tänkt skulle vara avtagbar.

...annars har jag ett antal meter 1,5mm L-alu-list liggande i garaget

Vilket program ritade du i? CAD?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Jag vet inte riktigt vad det finns för tjucklekar på plywood (mer än 19mm, standar för högtalare ), men 10mm plywood stabiliserar väl sig själv om man bygger en (halv) låda. Hela sidan hade jag tänkt skulle vara avtagbar.

...annars har jag ett antal meter 1,5mm L-alu-list liggande i garaget

Vilket program ritade du i? CAD?

har för mig att att det finns 5 mm playwood oxå..
men det är kanske lite tunnt.

Jag ritade i både cad och 3d studio max..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på detta.. såhär vill jag ha det i min bil http://ayb.hypermart.net/videos

finns mer bilder på http://leif.cx/car/index.htm ..

den kille e driftig nånga bra idér..

Visa signatur

Bear//Bäär//Bear133
http://www.SuperBear.Net
xp1800 @ 1619 MHz || EPoX 3KHA+ || 512 DDR Ram || 360 GB HD || GeForce3 Ti 200 128 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bear133
Ta en titt på detta.. såhär vill jag ha det i min bil http://ayb.hypermart.net/videos

finns mer bilder på http://leif.cx/car/index.htm ..

den kille e driftig nånga bra idér..

Gulligt!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt i tråden så jag vet inte om nån annan har skrivit detta men men. Jag har ett ccfl rör i chassiet som ligger i botten och där e ventilations hål (lätt att borra) som röret lyser igenom så att om ni vill ha belysning under datorn och har ett ccfl rör så är det en ganska billig idé att få ljus under datorn. sen kan man ju råka göra "fötter" på datorn så att det lyser lite till.... hoppas att ni kan använda mitt förslag

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att bygga en dator i en plåtring så man kan rulla den när man ska på LAN ?... man får nog sätta alla kontakter, cd-läsare, brännare, floppy mot den platta sidan... kan bli lite svårt att få dem ända ut i kanten annars..

.. man får akta sig för backar bara.. så datorn inte rullar ifrån en.. hehe.. kan ju sluta illa..

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
Vad tror ni om att bygga en dator i en plåtring så man kan rulla den när man ska på LAN ?... man får nog sätta alla kontakter, cd-läsare, brännare, floppy mot den platta sidan... kan bli lite svårt att få dem ända ut i kanten annars..

.. man får akta sig för backar bara.. så datorn inte rullar ifrån en.. hehe.. kan ju sluta illa..

kanske i ett gammalt bildäck så man inte riskerar någon kortslutning

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BountY

kanske i ett gammalt bildäck så man inte riskerar någon kortslutning

Kan ju vara bättre med metall också så man får en bra jordning, vanliga chassien är gjorda av metall också vet du väl!
Men lite gummi längst ut som kan ta stryket när man rullar är nog inte fel det heller!

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk

Hoppas ni inte tar detta som spam nu, men en idé är att göra som jag; bygga l LEGO®!
Fördelar: Billigt om man har massa lego liggandes, man kan göra det till alla datorer, mycket stor frihet i form och färg.
Nackdeler: Dyrt om man inte har ett ton lego på vinden redan, tar mycket lång tid, kan vara mycket svårt att bygga om man är ovan, jag har redan gjort det, så ni blir inte först!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rwetteholm
Hoppas ni inte tar detta som spam nu, men en idé är att göra som jag; bygga l LEGO®!
Fördelar: Billigt om man har massa lego liggandes, man kan göra det till alla datorer, mycket stor frihet i form och färg.
Nackdeler: Dyrt om man inte har ett ton lego på vinden redan, tar mycket lång tid, kan vara mycket svårt att bygga om man är ovan, jag har redan gjort det, så ni blir inte först!

Jag har ett ton lego "på vinden". Men jag skulle nog aldrig kunna behärska mig om jag skulle bygga ett datorchassi av lego. Jag är nämligen så petnoga med färger och sånt så det hade väl blivit katastrof om allt inte varit symetriskt!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Jag har ett ton lego "på vinden". Men jag skulle nog aldrig kunna behärska mig om jag skulle bygga ett datorchassi av lego. Jag är nämligen så petnoga med färger och sånt så det hade väl blivit katastrof om allt inte varit symetriskt!

Samma här, plus att jag inte har ett ton lego, bara ca 2-3kg

Permalänk
Medlem

Rätt chassi?

Jag funderar på att modda lite men vill hitta det rätta chassit. kan ni hjälpa mig och ge mig lite förslag.
det ska vara platt och många 5.25" utag. typ 5 6 st

Permalänk
Medlem

En Kylnings ide

TJo.. har en ide på gång. det borde ju vara mäcktigare att ta luft utifrån lådan till cpu:n ju. den här iden kan inte vara så falikt jobbig eller kostar extremt mycket.
jag funderar på att fixa ett fästa på cpu fläckten så man kan sätta fast en slang på den och dra den ner under lådan där det är kallast och göra ett hål och sätta en 120 mm fläckt där. sen så nåt fäste så man kan dra på slangen. så den inte läncker luft eller så.

vad säger ni om den här iden då?
hjälp mig att hitta delat till att utföra denna konstruktion.

Permalänk

Re: En Kylnings ide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullcom
TJo.. har en ide på gång. det borde ju vara mäcktigare att ta luft utifrån lådan till cpu:n ju. den här iden kan inte vara så falikt jobbig eller kostar extremt mycket.
jag funderar på att fixa ett fästa på cpu fläckten så man kan sätta fast en slang på den och dra den ner under lådan där det är kallast och göra ett hål och sätta en 120 mm fläckt där. sen så nåt fäste så man kan dra på slangen. så den inte läncker luft eller så.

vad säger ni om den här iden då?
hjälp mig att hitta delat till att utföra denna konstruktion.

Nått sånt här då: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=132&session=87e1c6...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

Var ska du få 230v från?

Visa signatur

[size="-2"]Hemsida[/size]
[size="-2"]UIN: 131002083[/size] "det kostar att ligga på topp -Kalle 2000"

Permalänk
Medlem

Re: En Kylnings ide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullcom
TJo.. har en ide på gång. det borde ju vara mäcktigare att ta luft utifrån lådan till cpu:n ju. den här iden kan inte vara så falikt jobbig eller kostar extremt mycket.
jag funderar på att fixa ett fästa på cpu fläckten så man kan sätta fast en slang på den och dra den ner under lådan där det är kallast och göra ett hål och sätta en 120 mm fläckt där. sen så nåt fäste så man kan dra på slangen. så den inte läncker luft eller så.

vad säger ni om den här iden då?
hjälp mig att hitta delat till att utföra denna konstruktion.

Bra idé, därför har redan många verkställt den
En slang till en 120mm fläkt är lämpligen runt 120mm i diameter och då blir den för det första svår att få tag på (att köpa...) och för det andra väldrigt svår att hantera inne i burken. Det bästa är nog att bygga en fast tunnel. Det gjorde jag, men det blev "lite" ghetto. Fungerar jättebra! mer info på min hemsida (sign):

Tråd om den här på SweC

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Re: Re: En Kylnings ide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Bra idé, därför har redan många verkställt den
En slang till en 120mm fläkt är lämpligen runt 120mm i diameter och då blir den för det första svår att få tag på (att köpa...) och för det andra väldrigt svår att hantera inne i burken. Det bästa är nog att bygga en fast tunnel. Det gjorde jag, men det blev "lite" ghetto. Fungerar jättebra! mer info på min hemsida (sign):

Tråd om den här på SweC

Jag tänkte inte ha en 120 mm rör hela vägen jag tänkte få säta nån minsnings sats i börgan som kopplar ihop ett 120 mm rör och ett 80 mm rör på det viset kommer det inte ta så mycket utrymme som en hel 120 mm gör. sen kommer jag nog ha min fläck nere i botten av lådan. blir för dumt att ha den på sidan. om det fins utrymme förstoss. ska tänka lite mer på det.
Tack för din insperation.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En Kylnings ide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullcom

Jag tänkte inte ha en 120 mm rör hela vägen jag tänkte få säta nån minsnings sats i börgan som kopplar ihop ett 120 mm rör och ett 80 mm rör på det viset kommer det inte ta så mycket utrymme som en hel 120 mm gör. sen kommer jag nog ha min fläck nere i botten av lådan. blir för dumt att ha den på sidan. om det fins utrymme förstoss. ska tänka lite mer på det.
Tack för din insperation.

Om du ska ha en 80mm släng till en 120mm fläkt... det kan bli lite klabbigt, eftersom luftströmmen från fläkten "vill" vara 120mm i diameter. Om man tvingar in luftströmmen i mindre utrymmen, går fläkten troligtvis tyngre och för mer oljud än normalt. Detta kan dock ha minimal betydelse, har inte provat själv.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Zapy: Turboknappen hade olika funktion beroende på moderkort den kopplades in till. "Riktig" turbo funktion var att när knappen inte var intryck så minskades hastigheten på moderkortet (FSB i nutida terminologi), exempelvis på en pentium med 66MHz på moderkort blev 60 eller 50MHz. Men denna funktion började försvinna med pentium. En annan teknik var att Cacheminnet kopplades bort.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Här får ni nåt att knapra på... =]
Gå in på http://www.64bits.se/guider/natagg/index.php ...
där har ni en guide som hjälper er att göra en bättre kylning i lådan... jag kallar det för "rundgång"...
alla tillbehör går på endast 200 kr... det räcker för att göra så att datorn går kallare.. ;]

MVH DoHnUtz

Visa signatur

QualiN!

Permalänk
Medlem

ide till ett plexi bygge

ide till ett plexi bygge

detta kan vara en bra ide till ett eget bygge i plexiglas.

länk: http://bit-tech.net/article/63/1

värt att kolla in jag lovar .

Permalänk
Medlem

Eftersom vi är många som har Chieftec Dragon, så tänke jag framföra en tanke. Jag har funderingar på ett fönster i min låda, så man kan se min fina 92mm Enermax på CPU-flänsen och min runda IDE-kablar. Dock sitter handtaget för att öppna lådan lite i vägen. Det skymmer sikten så att säga.

Nu har jag tittat efter lite noggrannare och insett att om man är jävligt händig och flink med en figursåg, så borde det gå att flytta handtaget i höjdled. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
jag funderar mkt på att firra in en liten ccd som funkar som hdd-tänkarlampa. men jag vet int hur man ska få ccd.n å fatta när den ska blinka.. den går väl på mer v än den som sitter i ? har ett chieftech dragon da-o1bd lr vad dom heter..

Hur man ska få ccd:n att fatta när den ska blinka... Det e "bara" att koppla lite ström från pinne 39 på ide-kontakten... Det e den som styr diåden... Det e iaf vad jag har hört... Har inte haft nån anledning att kolla saken själv, men det e iaf från någotsånär säkra källor

Permalänk
Medlem

MEN FATTA det heter inte CCD det heter CCFL!!!

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
En till idé:

Såga ett hål i toppen på burken... Typ 2-3dm(beror på) och sätt en spisplatta där...
Nu har du nåt att värma burkar på LAN med

Annan idé: Måla burken i en udda färg... Tyrkos, beige, neon-grön... Varför inte självlysande färg?

den sista idén var dålig, för då härmar man mig =D.... turkos klarlack, metallic

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Jo för den som har lite för mycket cash å inte vet vad han ska göra av med allt kan jue göra ett shysst liten pc utav denna.... lär jue inte bli stor iaf....

vore jue perfekt å ha som mp3spelare.... men givetvis finns det billigare varianter....men för den late så....

http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=94

Visa signatur

Ett tips om hur du "moddar" om din diskmaskin te en snöslunga... släng te kärringen en snöskyffel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
jag funderar mkt på att firra in en liten ccd som funkar som hdd-tänkarlampa. men jag vet int hur man ska få ccd.n å fatta när den ska blinka.. den går väl på mer v än den som sitter i ? har ett chieftech dragon da-o1bd lr vad dom heter..

Puckoooo!!!

Visa signatur

Var Glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGizmo
Jo för den som har lite för mycket cash å inte vet vad han ska göra av med allt kan jue göra ett shysst liten pc utav denna.... lär jue inte bli stor iaf....

vore jue perfekt å ha som mp3spelare.... men givetvis finns det billigare varianter....men för den late så....

http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=94

mjo varför inte som server eller DivX/MP3...det e juh onödigt att ha en 300mhz bara för MP3... det räcker juh fan typ med 10mhz

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW