Löda ledare på HD?

Permalänk

Löda ledare på HD?

En av ledarna på min hårddisk har gått av.
Efter det fungerar inte min hårddisk (eller rättare sagt, efter att min hårddisk helt plötsligt lagt av, så såg jag att det fattades en ledare).

Är det nån som har en bra lösning på problemet?
Kan man skruva upp hårddisken och sätta dit en nya
IDE-ledare med nåt specialverktyg, eller bör man försöka
sig på att löda dit någon ersättning?

//Staffan

Permalänk
Medlem

Jag begrep inte riktigt vad du menade.. En bild på det hela kunde underlätta en hel del

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

hmm ide ledaren lär va rätt knepig på nya hdds, på dom gamla kunde man ju iaf byta kretskortet.. själv pajade jag pinnarna till elen på en av mina hdds, lödde tebax dom o den funkar fint nu, låter iof lite konstigt ibland men den har hållt i iaf 1år efter ingreppet

men nu va de ju ide, vettefan om man vågar skruva upp skiten, de lär ju komma rätt mkt damm o skräp i den o då lär den ju crash n burna som satan :/ du har ingen garanti kvar på den da?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag begrep inte riktigt vad du menade.. En bild på det hela kunde underlätta en hel del

En av 'piggarna' på hårddisken (dit IDE-kabeln kopplas) har gått av. Undrar om det går att få HDn att fungera igen...
tyvärr gäller inte garantin, å så finns det lite känsligt material på den...

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn

Du kan vara lugn. Alla hårddiskar saknar en pinne, det skall vara så.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

det är en ledar i mitten på den undre raden som är "av" va?

i så fall är det ingen fara

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kollar på kabeln så ser du att en av öppningarna dit pinnarna ska in är igensatt, och så ska det vara

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future