Permalänk
Medlem

DXVA motsvarighet i ubuntu?

Finns det någon DXVA motsvarighet i ubuntu? Då jag har en AMD 4400+ x2 (2.3Ghz) som inte orkar driva 1080p fullt ut och jag har ett 8600gt som funkar prima att koda av filmerna i MPC-HC. Finns inte detta så har jag svårt att se att jag skulle kunna gå över utan måste stanna kvar i windows tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

VDPAU Heter motsvarigheten, funkar utmärkt med 8600gt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

VDPAU Heter motsvarigheten, funkar utmärkt med 8600gt.

Är det enkelt att använda? är i princip helt novis på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Är det enkelt att använda? är i princip helt novis på linux.

Ja, om du kör en spelare som stöder det. Till exempel XBMC och mplayer (kör smplayer som frontend). Se till att du har VDPAU installerat innan, tror paketet heter "libvdpau1". (om du kör Ubuntu, kör "sudo aptitude install libvdpau1" bara)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

om du kör Ubuntu, kör "sudo aptitude install libvdpau1"

Yup, funkar alldeles utmärkt

Paketinfo:
Ubuntu -- Details of package libvdpau1 in lucid

Sen måste man komma ihåg att kolla inställningarna i Smplayer så att VDPAU är valt som videomotor.

Kombinationen Smplayer och mplayer är superb, mplayer är ju kungen bland alla spelare.

.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

jag kör en ATOM med nvidia ion gfx som HTPC med xbmci. Med hjälp av VDPAU så tar den ca 10% CPU när man kollar på 1080p.

Permalänk
Medlem

Går det inte använda VDPAU med VLC?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Permalänk

Finns VDPAU till ATI-kort eller är det bara till nvidia-kort?

Permalänk
Medlem

VDPAU är endast för nVidia-kort. Kör själv med ett 8400GS PCI-kort i en gammal dator och det funkar bra i XBMC med HD-formaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

VDPAU är endast för nVidia-kort. Kör själv med ett 8400GS PCI-kort i en gammal dator och det funkar bra i XBMC med HD-formaten.

Vad finns det för något under Linux som använder sig av ATIs GPU? Eller finns inget? Bara att kasta sitt radeon 5770?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Vad finns det för något under Linux som använder sig av ATIs GPU? Eller finns inget? Bara att kasta sitt radeon 5770?

Inget som kan avkoda x264 vad jag vet iaf.

Visa signatur
Permalänk

Det finns VAAPI till ATi. Det fungerade sådär när jag testade sist. CPUn avlastades som den skulle. Men den hade lite rendererings fel så det var inte direkt något man kunde använda för att se på film