Ubuntu lucid - Problem med 3 skärmar

Permalänk
Medlem

Ubuntu lucid - Problem med 3 skärmar

Jag har 3st Acer 24 tumsskärmar, med ett Geforce gts 250 och ett Geforce 9400 GT.

När jag kör 2 skärmar på Gts 250 kortet, så funkar twinview fint. Det blir "2 skärmar" där ett maximerat fönster håller sig till en skärm.
Men när jag aktiverar den tredje skärmen, så slutar twinview att funka på dom två andra skärmarna. Här så täcker ett maximerat fönster båda skärmarna, vilket är lite små irriterande.

Det är detta jag nu försöker åtgärda, men utan större framgång.

Någon som har gjort något liknande och kan komma med tips ?

xorg.conf

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings # nvidia-settings: version 1.0 (buildd@yellow) Fri Apr 9 11:51:21 UTC 2010 Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" 0 0 Screen 1 "Screen1" LeftOf "Screen0" InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "Files" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "ACER V243HQ" HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 56.0 - 75.0 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor1" VendorName "Unknown" ModelName "ACER V243HQ" HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 56.0 - 75.0 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor2" VendorName "Unknown" ModelName "Acer V233H" HorizSync 30.0 - 94.0 VertRefresh 49.0 - 75.0 Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTS 250" BusID "PCI:1:0:0" Option "Twinview" EndSection Section "Device" Identifier "Device1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce GTS 250" BusID "PCI:1:0:0" Option "TwinView" EndSection Section "Device" Identifier "Device2" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 9400 GT" BusID "PCI:4:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "1" Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP-1" Option "metamodes" "DFP-0: 1920x1080_60 +0+0, DFP-1: 1920x1080_60 +1920+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "Device2" Monitor "Monitor2" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

När jag försöker parsa igenom din configfil i huvudet så tycker jag att den ser rimlig ut, så frågan är väl om det du försöker åstakomma ens är möjligt med twinview. Min erfarenhet är att ren Xinerama fungerar bättre än twinview, så det kan du testa istället (det är enkelt att ändra genom nvidia-settings, under "X Server Display Configuration"), men med Xinerama så får man inte tillgång till XRandR, vilket kanske är en showstopper för dig.
I värsta fall så kan du ju alltid konfigrera det till tre skärmar, dvs. inget twinview eller xinerama, och istället något liknande:
Screen 0 "Screen0" 0 0
Screen 1 "Screen1" LeftOf "Screen0"
Screen 2 "Screen2" LeftOf "Screen1"
Förutsatt att du inte har behov av att kunna flytta fönster mellan skärmarna.

Annars får du väl ta dig en titt på X-loggen, `grep -En '^(\(WW|\(EE)' /var/log/Xorg.0.log`, och felsöka därifrån.

Permalänk
Medlem

Det vore otroligt skönt att få behålla "twinview"-funktionen på dom två skärmarna.

Har testat "xinerama", men får då stora problem med att delar av "screen0" och "screen1" delar på samma del av skrivbordet. Försökte fixa till det, men det gav bara mer problem.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station