Permalänk
Avstängd

Några som kan/vill testa bencha Unigine 2.0 DX11 och 3Dmark vantage? Vill ha jämförelse med min gx740:)

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Inaktiv

Hej!

ASUS är nyfikna på vad våra kunder tycker om G73JH och vi letar folk som skulle vara sugna på att bli intervjuvade av oss om va de tycker om modellen.
En person från ASUS Svenska Marknadsavdelning ringer då upp dig och ställer cirka 10st frågor om vad du tycker om G73JH, bra, dålig, förslag och synpunkter.
Intervjuven är på svenska och som tack för att du isf ställer upp så får du en gratis Asus "Republic of Gamers" Ryggsäck.
Dina kommentarer och synpunkter kommer föras fram till Asus Produktutvecklings avdelning i Taiwan och kan hjälpa oss göra våra Gaming produkter ännu bättre.
Är du intresserad av att vad med och hjälpa oss med den här intervjuven så kan du skicka ett PM till mig med namn och telefonnummer.
ps. Vi kommer be om Serienummer på din dator för att säkerställa att du äger en G73JH.

Permalänk
Medlem

Asus.David!

Vart kan man få tag på temat som g73:an levereras med? Hjälper du mig med det kanske jag hjälper dig med nåt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebben:

Asus.David!

Vart kan man få tag på temat som g73:an levereras med? Hjälper du mig med det kanske jag hjälper dig med nåt

oj, ingen aning. Hittar bara bilder och annat material på våran intern webb.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se en jämförelse i prestanda mellan den svenska och amerikanska varianten av denna laptop.

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

ASUS är nyfikna på vad våra kunder tycker om G73JH och vi letar folk som skulle vara sugna på att bli intervjuvade av oss om va de tycker om modellen.
En person från ASUS Svenska Marknadsavdelning ringer då upp dig och ställer cirka 10st frågor om vad du tycker om G73JH, bra, dålig, förslag och synpunkter.
Intervjuven är på svenska och som tack för att du isf ställer upp så får du en gratis Asus "Republic of Gamers" Ryggsäck.
Dina kommentarer och synpunkter kommer föras fram till Asus Produktutvecklings avdelning i Taiwan och kan hjälpa oss göra våra Gaming produkter ännu bättre.
Är du intresserad av att vad med och hjälpa oss med den här intervjuven så kan du skicka ett PM till mig med namn och telefonnummer.
ps. Vi kommer be om Serienummer på din dator för att säkerställa att du äger en G73JH.

Jag antar att ni vill ha synpunkter på den svenska varianten av g73, och i den ingår ju en gamers republic ryggsäck..
Men jag ställer gärna upp om jag får en sån ryggsäck som ingick till g71gx, den var mycket snygg, till den grad att min flickvän blev avundsjuk.

Skrivet av Sebben:

Asus.David!

Om någon talar om för mig hur man extraherar ett tema så kan jag skicka dig mitt.

Som kanske har förståtts vid det här laget så har jag fått min dator nu. Den är underbar! Här kommer lite för och nackdelar:

Negativt:

• GsoD, skärmen blir grå med vertikala linjer i, men det är tydligen knas från ATI/AMDs håll. 5000-serien verkar ha lite barnsjukdomar, men det kommer säkert att fixas snart.
    -Verkar vara fixat nu, ingen GSoD sedan de två första dagarna. Möjligen korrigerat av en windows-uppdatering.

• Tangentbordslagget som verkar komma om man skriver för fort på en del datorer, men det kan man fixa till själv eller få fixat lite snabbt om man lämnar in den. Inget jag stör mig på, det var värre med g71gx där den skrev dubbla tecken stup i kvarten. Som sagt, tangentbordslagget går att fixa.

• Man får inte med några recovery-skivor!! Hur tänkte ni då? Snälla Asus.David gör så att man åtminstone kan ladda ner skivavbilder så man kan bränna egna, "rena" skivor. Det borde vara lätt, och vill ni spara bandbredd så lägg upp det via bit torrent. Det är inte kul att bränna recovery-skivor från det som redan finns på datorn, "rena"skivor skulle uppskattas!

Positivt:

• Riktigt läcker dator, designen är väldigt snygg samtidigt som den är diskret. Inget discoljus här inte!

• Mycket bra ljud ifrån högtalarna! Man kommer väl aldrig att få någon gungande bas från en laptop, men tack vare den lilla bashögtalaren(?) så blir det ett bra ljud utan att man saknar något.
    Provade att lyssna igen, MYCKET ljud! Kraftfullt och klart, en fröjd för örat.

• Micen fungerar! Till skillnad från g71gx där det lät som om man hade en hårtork i samma rum samtidigt som man pratade i en burk -bakom datorn. Den spelar in väldigt starkt också så jag har vart tvungen att ställa ner mikrofonförstärkningen till 10dB. Över förväntan.

• Bra bildskärm, men det har väl alla svenska varianter av asus bärbara? 1900x1080 är full HD-upplösning. Ljusstark.

• i7 Nog sagt.

• DirectX 11 -kommer kanske inte vara en stor grej om ett år, men nu är det det.

• Den är relativt tyst samtidigt som man kan ha den i knät utan att täppa till luftintagen -Mycket bra!

• Musen man får med är riktigt skön.

• Blueray. Kombinera det med HD-skärmen och bra ljudsystem så blir det en bra filmkväll vart du än är.

• PRISET! Det finns ingen dator man får så mycket bra saker för så lite pengar. Asus är det enda alternativet för att få en superb speldator utan betala skjortan eller fuska med skatten.

En sak som jag undrar över.. Går det att få tag på en sådan kartong som g71gx-musen kom i? Den var perfekt att packa ner musen i när man skulle iväg någonstans.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig tveksam till den här är just priset och att man inte kan konfigurera den i raid. Egentligen är den väl prisvärd, iaf om man köper från USA. Men nu när euron är så pass låg som den är så tycker jag att Clevo w870cu (deviltech.de) med motsvarande konfig. är ett bättre alternativ då den kan konfig. med raid och att priset är betydligt lägre.

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att vänta på mobile fermi som kommer i sommar om man vill ha den värsta bärbara?

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gronbek:

Är det inte bättre att vänta på mobile fermi som kommer i sommar om man vill ha den värsta bärbara?

1. De kommer kosta skjortan
2. erfarenheten från den stationära versionen säger oss det kommer bli ett varmt och strömätande kort.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

1. De kommer kosta skjortan
2. erfarenheten från den stationära versionen säger oss det kommer bli ett varmt och strömätande kort.

Säkert, men nu snackar vi inga budgetdatorer i den här tråden

Kommer säkert att bli varm men den borde väl funka ändå.

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

G73jh, grym burk men Asus får nu i min bok x-ton minus.

Varför,
Tja ny frisk spelburk i övre prissegmentet men man har inte brytt sig om att adressera kända fel (sedan länge) som försvunnen bakgrundsbelysning via bios uppgraderingen, fel i processor prioritet vid batteridrift 30% = oanvändbar dator, väldokumenterat.
Ingen ny drivrutin för grafiken sedan releasen! och de som finns hos ATI fungerar inget vidare, dock är release drivsen klockren stabilitetsmässigt men mängder av vatten har runnit under broarna sedan dess som ex.vis fixar för laddtider i BFBC2 som inte går att ta del av.

Levereras med icke fungerande mjukvara för Blueray uppspelning, och tar man hem Asus "fix" (annan spelare, windvd) fungerar denna inte med nyare titlar som e.vis Avatar utan man förväntas att man ska betala uppgradering av mjukvaran.

Ofattbart nonchalant/dumsnålt och har nu själv gått från positiv G73jh ägare till en klart mer tveksam sådan.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt, hojta till o du vill sälja!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Ingen ny drivrutin för grafiken sedan releasen! och de som finns hos ATI fungerar inget vidare, dock är release drivsen klockren stabilitetsmässigt men mängder av vatten har runnit under broarna sedan dess som ex.vis fixar för laddtider i BFBC2 som inte går att ta del av.
-cb99

Grafiken går alldeles utmärkt att uppdatera [ATI Catalyst Display Driver 10.4 Mobility Radeon HD 5800 Series] ATI Catalyst? Mobility Display Driver
men beta versionerna som brukar släppas tidigare fungerar ej. sen ska man skilja på desktop och mobility.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Varför,
Tja ny frisk spelburk i övre prissegmentet men man har inte brytt sig om att adressera kända fel (sedan länge) som försvunnen bakgrundsbelysning via bios uppgraderingen, fel i processor prioritet vid batteridrift 30% = oanvändbar dator, väldokumenterat.

Levereras med icke fungerande mjukvara för Blueray uppspelning, och tar man hem Asus "fix" (annan spelare, windvd) fungerar denna inte med nyare titlar som e.vis Avatar utan man förväntas att man ska betala uppgradering av mjukvaran.

Ofattbart nonchalant/dumsnålt och har nu själv gått från positiv G73jh ägare till en klart mer tveksam sådan.

-cb99

Grymt tråkigt att du inte är nöjd med din!

Har inga problem alls med BC2 och laddningstider, fungerar utmärkt med 10.4 drivarna.

Har dock inte upplevt något som helst problem med min, har dock inte blue-ray i min så där kan jag inte uttala mig om något. Det som du påpekar med batteriet är väl ganska självklart, man kan ju inte direkt räkna med att datorn kan prestera fullt ut med det batteriet som sitter i. Det håller ju knappt någon timma med bara lite surf och film. Så batteriet skippade jag redan från dag 1, då min mest står som en stationär.

Är grymt nöjd med min annars, har haft tur med föregående datorer jag ägt och man hoppas såklart att man inte stöter på massa problem som vissa andra verkar ha.

Sleep tight!

Permalänk
Avstängd

När jag installerade catalyst 10.4 (riktiga, inte beta) så gick installationen utan problem men efter fick jag en varning som sade att jag inte hade några drivrutiner fast jag just installerat dom. Så jag startade om datorn och vips så funkade dom utan problem efter det. Visserligen var detta med en gx740 men det är ju exakt samma grafikkort.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Verkar äntligen vara på G nu med ett nytt bios som fixar de utstående problemen.

Läs här om v209, (OBS! Beta bios)
G73jh Bios 209 (At Your Risk)

Ser verkligen bra ut om man ska tro på de i tråden som testat.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Verkar vara många topp-presterande laptops som har problem med drivrutiner och bios etc.
Även AW som är kända för hög kvalitet har just nu problem med sina laptops enligt flera trådar på notebookreview.com

Bara att hoppas att alla problem som G73 har kommer att lösas av Asus inom överskådlig framtid.
Med tanke på all uppmärksamhet G73 skapat vore det väldigt konstigt om problemen inte fixas. Det ger ju annars Asus dåligt rykte om deras toppmodell fallerar.

PS! Min G73 A2 som beställdes från USA 29 april är nu i Malmö och letar sig upp till sthlm
Ska bli intressant att se om jag får ett måndagsexemplar...

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt min ett tag och är supernöjd!

En fråga bara, ska den inte ha S/PDIF utgång ?
Eller är jag så kass så att jag inte hittar den ?

Jag har A2 från USA

Visa signatur

ASUS G73JH-A2 -i7-720QM - 8GBRAM - HD5870M - 1TB HDD - W7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaz:

Verkar vara många topp-presterande laptops som har problem med drivrutiner och bios etc.
Även AW som är kända för hög kvalitet har just nu problem med sina laptops enligt flera trådar på notebookreview.com

Bara att hoppas att alla problem som G73 har kommer att lösas av Asus inom överskådlig framtid.
Med tanke på all uppmärksamhet G73 skapat vore det väldigt konstigt om problemen inte fixas. Det ger ju annars Asus dåligt rykte om deras toppmodell fallerar.

PS! Min G73 A2 som beställdes från USA 29 april är nu i Malmö och letar sig upp till sthlm
Ska bli intressant att se om jag får ett måndagsexemplar...

vad fick du betala allt som allt för din A2a och var beställde du ifrån? ^^

Permalänk
Skrivet av cb99:

Varför,

-cb99

Asus har ju stöd för ATI's egna drivrutin som numera även finns för mobila gpu's, så det finns väl ingen direkt anledning för Asus att släppa en egen version. Så plocka ner senaste från ati direkt, den gav en märkbar fps boost i bc2 på min laptop med 4650m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

vad fick du betala allt som allt för din A2a och var beställde du ifrån? ^^

Jag beställde från Excaliberpc.com och slutsumman blev ~15300kr.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden på a1 o a2an? är det stor risk o beställa från amerika? typ att det försvinner på vägen eller nått. har hänt mig förut fast det var ingen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thrasher:

vad är skillnaden på a1 o a2an? är det stor risk o beställa från amerika? typ att det försvinner på vägen eller nått. har hänt mig förut fast det var ingen dator.

Skillnaden är att A1:an har blu-ray och A2:an DVD-RW. Risken är väl inte så stor att något kommer bort, bara man sparar kollinr och kvitto så brukar det alltid lösa sig.

Permalänk
Medlem

köpte du din från amerika? och vad tycker du om den.

Permalänk
Medlem

Japp det gjorde jag, beställde den från excaliberpc.com och är hur nöjd som helst med den. Har inget att klaga på än så länge

Permalänk
Medlem

hur lång tid tog det tills du fick den?

Permalänk
Medlem

Beställde den i början av februari, men då var det stor efterfrågan på den, så jag stod i kö. Fick den i mitten på mars och det tog väl ungefär fyra dagar från att dom hade skickat den tills jag kunde hämta ut den. Då hade jag även valt till "Express" frakt alternativet.

Permalänk
Medlem

om npnting skulle hända datorn finns det support och kan man lämna in den till svenska asus? vore schysst om du kunde skriva lite om de

Permalänk

men hur funkar det med tangetsbords layouten och är det något man behöver att tänka på för att "försvenska" laptopen när man beställer från USA?

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Garantin man får från asus är på två år och gäller globalt. Även i Sverige.
Jag vet inte hur det är om man köper den i Sverige men jag fick ett år drulleförsäkring också om jag registrerade inom de första 60 dagarna.

Tangentbordslayouten är amerikansk, så klart, men det går finfint att installera svenskt språk (jag skriver på min amerikanska g73 nu) och då hamnar alla svenska tecken på samma ställe som vanligt.

Jag beställde den 29e april och fick den för några dagar sedan.
Grymt nöjd hittils, den är en best!

Ska köpa SSD om ett tag, då lär den bli sanslöst bra!

Har ni några frågor så svarar jag gärna.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1