Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Som sagt Israel har lagt en blockad, som man får enligt internationell lag lägga ut på internationellt vatten, så länge det inte hindrar tillgången till neutrala länders hamnar. Och skeppen försöker försöker bryta den, då stoppar Israel dem, allt enligt internationell lag.

Om du kommer in i min lägenhet, är du polis? militär? Har du en legitim anledning? Jag skulle aldrig anfalla polis/militär som vill utföra en undersökning.
Men verkar som du och många i tråden skulle hoppa på poliser och knivhugga dem så fort de knackar på din dörr. Försöker ni knivhugga folk som undersöker er på flygplatser också? Måste vara jobbigt läge att vara i där man går till attack med kniv titt som tätt...

saddam: Verkar som det är motbilder som gjort den bilden... Går inte hittas på Haaretz sida, och alla andra sådana bildrutor har en "Photo by: xxxx" skrivet längs ner, men snubben på motbilder verkar ha glömt lägga till den...

Tycker detta citatet var bra:
"“Men ingenting har i själva verket gått rätt till. Israel har inget internationellt mandat att upprätthålla en blockad mot Gaza. Åtgärder som saknar sådant stöd brukar kallas olagliga, som till exempel annektering av erövrade områden, inflyttning av egen civilbefolkning och byggandet av egna barriärer på andras mark. Hur väl soldaterna som firades ner på fartygen än följde några instruktioner så skulle det inte förvandlat fel till rätt, inte i detta avseende."

"Så fort de knackar på din dörr".
Jag hade nog inte attackerat en polis som knackade på dörren till min lägenhet.
Låt oss säga att jag bodde på en båt på internationellt vatten istället. I skydd av mörkret blir båten attackerad från flera håll av militärbåtar samt helikoptrar och soldater firas ner.
Då hade jag nog inte varit helt vänligt inställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Som sagt kolla upp Iranska ambassaden t.ex. 1980. Där är de till och med obeväpnade men de är ändå en hotbild i den militära operationen som pågår och blir därmed skjutna om de inte ligger ner direkt. Alla blev även friade i den situationen. 3 kulor per terrorist, även de obeväpnade för att de är ett kontinuerligt hot mot den militära operationen.

Den situationen är inte jämförbar då det rörde sig om terrorister som man visste var beväpnade.
Det jag diskuterar är att det inte är rättfärdigat att skjuta ihjäl någon som anfaller en med ett järnrör. Stor skillnad där.

Citat:

Är man tränad att agera genom att döda hot mot sig själv och sin enhet så är det exakt så man agerarar.

Man är tränad till att oskadliggöra hot mot sig själv och sin enhet, stor skillnad. Man är även tränad till att avgöra när man ska sätta kulan i bröstet samt i benet. Här är du och jag oense.

Citat:

Du jämför äpplen och päron, svensk lagstiftning om nödvärn gäller inte för israeliska soldater.

Jag jänför inte äpplen med något, det jag säger är att åtminstone jag förväntar mig mer av en på alla plan mer avancerad militär som Israel de facto har. De är ju om något mer drillade att agera rätt i sådana här situationer och att skjuta för att döda är inte rätt när det kommer en man med ett järnrör.
En stekpanna är också potentiellt livsfarligt vapen på nära håll men du hade knappast suttit där och försvarat dödskjutning av en sådan person trots att man med lätthet kan döda en människa både med stekpanna och järnrör (när man är nära nog).

Citat:

Och återigen. Det är INTE klarlagt om de hade rätt eller inte. Det finns dett X antal åsikter om från X antal experter.

Finns olika saker som de kan ha rätt eller fel i, bordnandet, skjutandet etc, vilket är det du tänker på eller menar du hela pannkakan till händelse?

Skrivet av Kazen:

Som sagt Israel har lagt en blockad, som man får enligt internationell lag lägga ut på internationellt vatten, så länge det inte hindrar tillgången till neutrala länders hamnar. Och skeppen försöker försöker bryta den, då stoppar Israel dem, allt enligt internationell lag.

Ja en sådan blockad får man lägga under krigstid. Är så fallet nu? Nej.
[/b]

Citat:

Enligt flera uppgifter ska den israeliska militären bordat skeppen i Freedom Flotilla ute på internationellt vatten.

Om uppgifterna stämmer så strider det mot internationell rätt och är olagligt, enligt folkrättsexperten Ove Bring.

I fredstider har inte Israel, eller något annat land för den delen, laglig rätt att borda skepp på internationellt vatten, gripa passagerare ombord eller omdirigera fartygen.

Däremot hade situationen sett annorlunda ut om Israel befunnit sig i krigstillstånd – som under Gazakriget.

– Då hade Israel haft rätt att på internationellt vatten till exempel ha en blockad som helt håller borta främmande områden från krigsområdet, som skulle kunna ha varit Gaza, säger Ove Bring, folkrättsexpert.

Men i dag pågår inget krig och enligt internationell rätt råder fredstillstånd.

[b]"De har inte rätt att borda andra fartyg" | Utrikes | SvD

Citat:

Om du kommer in i min lägenhet, är du polis? militär? Har du en legitim anledning? Jag skulle aldrig anfalla polis/militär som vill utföra en undersökning.
Men verkar som du och många i tråden skulle hoppa på poliser och knivhugga dem så fort de knackar på din dörr. Försöker ni knivhugga folk som undersöker er på flygplatser också? Måste vara jobbigt läge att vara i där man går till attack med kniv titt som tätt...

Jag förstår delvis din poäng men att en polis eller militär kommer och kräver saker utan att ha grunder för det gör en inte laglös och tvingad till att göra allt de ber om. (Jag skrev inte knacka på dörren heller, utan jag bryter mig in utan att ha rätt till det och hotar dig med våld).
Var har jag skrivit att man ska anfalla med kniv?
Flygplatsjämförelsen är ju inte relevant?

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Anser du eller anser du inte att det föreligger en väpnad konflikt mellan en suverän stat och en annan gruppering där Israel skulle vara den suveräna staten i sammanhanget. Finns det verkligen inte något stöd för en sådan situation enligt dig?

Nej. Alldeles oavsett om det föreligger en konflikt av de mått som Israelisk militär ständigt försöker få det att framstå som, en konflikt mellan likvärdiga väpnade grupper, så finns det inget stöd för den blockad som Gaza just nu drabbas av. Den drabbar civila i en alldeles för hög grad och som inte kan göra annat än att driva dem i händerna på extremistgrupper, i sig skapade av ockupationen. Det finns inget annat motiv för israel att hindra dessa transporter förutom att behålla status quo, där detta status quo innebär ett stadigt annekterande av palestinska områden.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Här är en rolig, dåligt photoshoppad bild som visar att en av "terroristerna" höll i en "dolk". Nån som kan photoshop och kan uttala sig om kvaliteten på bilden?
Israeliska bildförfalskningar från Gaza-attacken : Motbilder

Hur vet du att bilden inte är photoshoppad dåligt med flit för att smutskasta Israel?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Hur vet du att bilden inte är photoshoppad dåligt med flit för att smutskasta Israel?

Om du läser i kommentarerna, så ser du att bilden har tagits ned igen från den israeliska hemsidan. Men den kommer därifrån. Nån som är kunnig kanske kan få fram en cache från den israeliska hemsidan och bekräfta att den verkligen funnits där?

Och vi ser här att Israel vill manipulera media igen:
Så vill Israel vinna striden om opinionen | Utrikes | SvD

Och här:
Nej, Gazas folk har inte ?livskvalitet? | Peter Kadhammar | Kolumnister | Nyheter | Aftonbladet
"Livet i Gaza är bra och invånarna har inte mycket att klaga på. Detta budskap sprider den israeliska regeringen. På utrikesdepartementets hemsida finns en artikel med rubriken:
”Att främja hopp och tillit – livskvalitet i Gaza”.
Det är ingen obskyr skrift som legat och skvalpat på nätet utan att någon menat något särskilt med den. Det finns ju pliktskyldig propaganda och propaganda som är på största allvar. Artikeln jag refererar till lades ut den 25 maj nyligen, ett aktivt svar på förberedelserna för den internationella hjälpkonvojen till Gaza. Reportaget som helhet kallas: ”Bakom rubrikerna: Den israeliska humanitära livlinan till Gaza.”

Här är några uppgifter ur artikeln:
- Israel hjälper barnen med simbassänger, glassmaskiner och uppblåsbara leksaker.
- Ingen palestinier nekas medicinsk vård i Israel.
- Den förväntade levnadsåldern är högre än i Estland och Bulgarien.
- Barnadödligheten är lägre än i Kina och Thailand.
- Palestinska familjer erhåller samma subventionerade sjukvård som israeler, till tiondelen av kostnaden för samma behandling i USA.
- Var femte invånare i Gaza har en egen dator. Det är mer än vad invånarna har i Portugal, Saudiarabien och Ryssland.
- 70 procent av Gazaborna äger teve och radio.
- 81 procent av hushållen har tillgång till mobiltelefon. "

Tidigare länk om Israels mediakrig:
Hasbara-brigaden slår till igen! : Motbilder
Den bloggen är antagligen vinklad. Men där kryllar av länkar. Titta på länkarna, skit i bloggen. Läs inte bloggen.

Här ser vi att Israel anklagade Hamas för att använda mänskliga sköldar, men det stämde inte visade Goldstone rapporten. Däremot, så hade Israel använt mänskliga sköldar. Man undrar om det finns bevis för att Hamas använt ambulanser att skjuta ifrån, som Israel påstår?
Det som verkligen hände i Gaza #2 - av Mohammad Khalil

Jag återkommer med flera länkar, men nu måste jag jobba. Sentenced, din länk som visar att palestinska skolböcker är judehatande, verkar lite väl pro-israelisk. Men jag återkommer om det senare.

Och jag kan tillägga att Hamas flera ggr erbjudit fred mot att de får 1967 års gränser. Men Israel bryr sig inte. Så Hamas vill inte störta Israel i havet. De vill ha fred längs 1967 års gränser.
‘Hamas would recognise Israel within 1967 borders’

Norman Finkelstein – The Facts About Hamas and the War on Gaza | Sabbah Report
"We have the Arab League, all twenty-two members of the Arab League, favoring a two-state settlement on the June 1967 border. We have the Palestinian Authority favoring that two-state settlement on the June 1967 border. We now have Hamas favoring that two-state settlement on the June 1967 border. The one and only obstacle is Israel, backed by the United States. That's the problem."

Permalänk
Medlem

SVDs version av hur konvojens färd såg ut. Dock ska man vara kritisk till allt- för att inte bli klassad som partisk- och därmed kan man inte lita på denna bild heller.

Fartygens väg mot Gaza | Grafik | SvD

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Den situationen är inte jämförbar då det rörde sig om terrorister som man visste var beväpnade.
Det jag diskuterar är att det inte är rättfärdigat att skjuta ihjäl någon som anfaller en med ett järnrör. Stor skillnad där.

Tyvärr är verkanseld det enda steg som finns kvar på våldstrappan om du som soldat blir anfallen med ett järnrör. Jag är har personligen genomgått utbildningen för militära skyddsvakter två gånger(dels under min värnplikt men även efter) och med den nya utbildning är det inget prat om benskott. Stegen ser ut enligt varningsrop, varningsskott och slutligen verkanseld. Av dessa åtgärder har verkanselden föregångsrätt. Dvs i en situation där du bara hinner ta en åtgärd så är det verkanseld mot bålen som gäller.

Risken med att inte skjuta verkanseld i situationen med järnröret är att angriparen kan sänka dig med ett slag och då hamnar du i ett brutalt obehagligt läge. Avsvimmad kan du inte längre skydda ditt vapen och det faller i angriparens händer. En angripare som troligen kommer nyttja det mot dig.

I en situation som på filmen där ens kamrater är angripna(och en troligen död efter att ha kastats överbord) skulle jag garanterat skjuta. Den angripare som utgör störst hot mot mig skulle troligen få ett dubbelskott mot bålen.

Skrivet av CSM101:

Man är tränad till att oskadliggöra hot mot sig själv och sin enhet, stor skillnad. Man är även tränad till att avgöra när man ska sätta kulan i bröstet samt i benet. Här är du och jag oense.

Hela tanken om att skjuta något på ett lite snällare sätt är rätt så ohållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brsk:

Tyvärr är verkanseld det enda steg som finns kvar på våldstrappan om du som soldat blir anfallen med ett järnrör. Jag är har personligen genomgått utbildningen för militära skyddsvakter två gånger(dels under min värnplikt men även efter) och med den nya utbildning är det inget prat om benskott. Stegen ser ut enligt varningsrop, varningsskott och slutligen verkanseld. Av dessa åtgärder har verkanselden föregångsrätt. Dvs i en situation där du bara hinner ta en åtgärd så är det verkanseld mot bålen som gäller.

Risken med att inte skjuta verkanseld i situationen med järnröret är att angriparen kan sänka dig med ett slag och då hamnar du i ett brutalt obehagligt läge. Avsvimmad kan du inte längre skydda ditt vapen och det faller i angriparens händer. En angripare som troligen kommer nyttja det mot dig.

I en situation som på filmen där ens kamrater är angripna(och en troligen död efter att ha kastats överbord) skulle jag garanterat skjuta. Den angripare som utgör störst hot mot mig skulle troligen få ett dubbelskott mot bålen.

Ja och hur går verkanseld emot det jag säger? Du kan välja var du vill sätta kulan och du kommer garanterat få samma på en person med järnrör vare sig du sätter skottet i dennes ben eller bål. Och med tanke på att det är du som är angriparen här i detta fall så... har besättningsmännen rätt att skydda sig mot beväpnade militärer som vill borda deras skepp olagligt...?

Citat:

Hela tanken om att skjuta något på ett lite snällare sätt är rätt så ohållbar.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Hur vet du att bilden inte är photoshoppad dåligt med flit för att smutskasta Israel?

Man behöver inte smutskasta Israel, det gjorde dom själv så bra när dom mördade oskyldiga civila på internationellt vatten...

Judarna är värda sina 30 silvermynt....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

Nej. Alldeles oavsett om det föreligger en konflikt av de mått som Israelisk militär ständigt försöker få det att framstå som, en konflikt mellan likvärdiga väpnade grupper, så finns det inget stöd för den blockad som Gaza just nu drabbas av. Den drabbar civila i en alldeles för hög grad och som inte kan göra annat än att driva dem i händerna på extremistgrupper, i sig skapade av ockupationen. Det finns inget annat motiv för israel att hindra dessa transporter förutom att behålla status quo, där detta status quo innebär ett stadigt annekterande av palestinska områden.

/K

Är detta ett skämt? Oh nej det är enbart en konflikt om parterna är jämnbördiga annars är det helt fel.

Dessutom senast jag kollade hade Israel dragit sig tillbaka från Gaza. Sedan röstade palestinierna själva i ett demokratiskt val fram ett parti som förespråkar folkmord. Det är inte bara hamas som är skyldiga det är det palestinska folket då 50% av de som röstade, röstade för Hamas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Är detta ett skämt? Oh nej det är enbart en konflikt om parterna är jämnbördiga annars är det helt fel.

Dessutom senast jag kollade hade Israel dragit sig tillbaka från Gaza. Sedan röstade palestinierna själva i ett demokratiskt val fram ett parti som förespråkar folkmord. Det är inte bara hamas som är skyldiga det är det palestinska folket då 50% av de som röstade, röstade för Hamas.

Ok.. låter sunt om 50% röstar för något, så är det ok att straffa 100% av befolkningen.. Kollektiv bestraffning är framtiden.. Kollektiv bestraffning var även något Hitler höll på med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Ok.. låter sunt om 50% röstar för något så är det ok att straffa 100% av befolkningen.. Kollektiv bestraffning är framtiden..

Varken i Irak, Iran eller Nordkorea verkar det förkommit några demokratiska val, likväl verkar inte världen ha några problem med att utsätta dessa länder för embargon. Märkligt det verkar nästan som saker som involverar Israel får oproportionellt mycket uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Varken i Irak, Iran eller Nordkorea verkar det förkommit några demokratiska val, likväl verkar inte världen ha några problem med att utsätta dessa länder för embargon. Märkligt det verkar nästan som saker som involverar Israel får oproportionellt mycket uppmärksamhet.

Alla dom embargon är fel... men i judarnas fall är det ännu värre då dom säger att dom är en demokrati men beter sig som en diktatur...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Är detta ett skämt? Oh nej det är enbart en konflikt om parterna är jämnbördiga annars är det helt fel.

Dessutom senast jag kollade hade Israel dragit sig tillbaka från Gaza. Sedan röstade palestinierna själva i ett demokratiskt val fram ett parti som förespråkar folkmord. Det är inte bara hamas som är skyldiga det är det palestinska folket då 50% av de som röstade, röstade för Hamas.

Ska israeliska militären lyckas med att spinna händelsen till egen favör så är det nödvändigt att få styrkeförhållandena att framstå som så lika som möjligt. Detta går att göra på olika sätt. Ett av dem är att släppa bilder till media som visar en och samma sak. Ta till exempel bilderna på slagsmålen ombord på fartyget. Tittaren får ingen kontext, mer än att civila slår militärer.
Ju mer jämlika styrkeförhållandena framstår, desto våldsammare aktioner kan Israel genomföra i Gaza. Detta går också att applicera på bordningen av fartygen. Ju lömskare aktivisterna framstår, desto lättare blir det att acceptera dödsoffer. Vilket var min poäng.

Demokrati är verkligen a bitch. Här röstar ett folk och så röstar dom fel. Givetvis ska dom skjutas hela bunten. Det är det värsta med araber. Dom kan inte hantera frihet. Ge dom lite och se vad som händer. Helt vansinnigt.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Alla dom embargon är fel... men i judarnas fall är det ännu värre då dom säger att dom är en demokrati men beter sig som en diktatur...

Precis som sverige då

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Alla dom embargon är fel... men i judarnas fall är det ännu värre då dom säger att dom är en demokrati men beter sig som en diktatur...

Så om jag förstår dig rätt så beter sig Sverige som en dikatur pga. vårt embargo mot Iran och Nordkorea tidigare också Irak. Du anser naturligtvis att embargot mot Serbien också var fel, av ren nyfikenhet exakt hur tycker du man ska utöva påtryckningar på länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ja och hur går verkanseld emot det jag säger? Du kan välja var du vill sätta kulan och du kommer garanterat få samma på en person med järnrör vare sig du sätter skottet i dennes ben eller bål. Och med tanke på att det är du som är angriparen här i detta fall så... har besättningsmännen rätt att skydda sig mot beväpnade militärer som vill borda deras skepp olagligt...?

Varför?

Därför att även om det är en fin tanke så är det inte tillämpbart i en skarp situation.

Vi kan tänka oss läget med en angripare beväpnad med järnrör. Dom flesta som svingar järnrör har röret i ett utgångsläge över huvudet eller åtminstone i höjd med bröstkorgen. Angriparen rör sig nu mot skyddsvakten med röret på detta vis. Som vakt måste du nu agera och bör ge angriparen en chans att stanna. Vanligtvis görs detta genom ett varningsrop med hot och eldgivning. Om angriparen trots allt inte stannar gäller det att höja våldstrappan och avlossa ett varningsskott. Ett varningsskott måste avges i ofarlig riktning och vakten har därför vapnet i stående anläggning och ser ner längs med siktet.

Om nu varningsskottet inte fungerar så finns det bara ett steg kvar och det är verkanseld. För att skjuta angriparen med järnet måste därför vapnet nu riktas mot densamme. För att kunna skjuta mot benen måste vakten därför släppa uppsikten över angriparens huvud, händer och därmed järnrör. Vilket som du förstår är direkt olämpligt. Det blir dessutom en extra rörelse som tar extra tid som troligen inte finns tillgänglig.

Vidare finns det en stor risk att missa med ett skott mot benen. Speciellt om angriparen rör på sig.

[EDIT] Därför har vakten istället kvar siktet mot överkroppen på angriparen och är beredd att avlossa ett skott eller två så fort angriparen börjar angreppet med järnröret. Sen är det självklart så att om man får för sig att angripa en individ som är beväpnad med automatkarbin så måste man vara beredd på att denna kommer använda sitt vapen. Detta säger även en del om vad en angripare kan vara beredd att göra. Denna angriper trots allt med risk för sitt eget liv och har därför troligen ingen respekt för den andres liv.

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

Ska israeliska militären lyckas med att spinna händelsen till egen favör så är det nödvändigt att få styrkeförhållandena att framstå som så lika som möjligt. Detta går att göra på olika sätt. Ett av dem är att släppa bilder till media som visar en och samma sak. Ta till exempel bilderna på slagsmålen ombord på fartyget. Tittaren får ingen kontext, mer än att civila slår militärer.
Ju mer jämlika styrkeförhållandena framstår, desto våldsammare aktioner kan Israel genomföra i Gaza. Detta går också att applicera på bordningen av fartygen. Ju lömskare aktivisterna framstår, desto lättare blir det att acceptera dödsoffer. Vilket var min poäng.

Demokrati är verkligen a bitch. Här röstar ett folk och så röstar dom fel. Givetvis ska dom skjutas hela bunten. Det är det värsta med araber. Dom kan inte hantera frihet. Ge dom lite och se vad som händer. Helt vansinnigt.

/K

Jag skulle säga att Israel har givit god tillgång till filmer men att media är mer intresserade att porttätera Israel som onskan själv, det säljer trotsallt mycket bättre. Dessutom är det jobbigt att ge kontext uppenbarligen är det brott mot folkrätten även fast det kommer motstridiga uppgifter. Bilt gick faktiskt ut och deklarerade att detta var ett brott, vilket kan te sig märkligt av en politiker verkade nästan som han fiskade efter röster hos en viss befolkningsgrupp i Sverige.

Naturligtvis har palestinierna rätt att rösta som de önskar men de få också inse att det får konsekvenser, svenska politiker och media verkar inte ha några direkta problem med att deklarera att folket röstar fel...

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Dessutom senast jag kollade hade Israel dragit sig tillbaka från Gaza. Sedan röstade palestinierna själva i ett demokratiskt val fram ett parti som förespråkar folkmord. Det är inte bara hamas som är skyldiga det är det palestinska folket då 50% av de som röstade, röstade för Hamas.

Är detta ett skämt?

Såhär ser Palestina ut. "Dragit sig tillbaka". Israel har fullständigt våldtagit och styckmördat hela landet. För att sedan pissa på smulorna som finns kvar, bildligt talat...

Angående det demokratiska valet osv osv.
Visst är extremistgrupper fel, men ärlig talat. Vad fan ska de rösta på då? De har ju för fan ingen plats att leva på så ska de rösta fram ett parti? Får ont i huvudet bara jag tänker på det. Tror knappast palestinierna tänker att "hmm, de satsar på bättre skola fast det är klart.. Högre skatter gillar vi inte! Röstar på de som gagnar miljön istället!".
Skulle tro att de bara kämpar för att överleva och få tillbaka åtminstone ett mänskligt land. Då kanske de ser hopp i Hamas, hur sjukt det än verkar för oss här i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Jag skulle säga att Israel har givit god tillgång till filmer men att media är mer intresserade att porttätera Israel som onskan själv, det säljer trotsallt mycket bättre. Dessutom är det jobbigt att ge kontext uppenbarligen är det brott mot folkrätten även fast det kommer motstridiga uppgifter. Bilt gick faktiskt ut och deklarerade att detta var ett brott, vilket kan te sig märkligt av en politiker verkade nätan som han fiskade efter röster hos en viss befolkningsgrupp i Sverige.

Naturligtvis har palestinierna rätt att rösta som de önskar men de få också inse att det får konsekvenser, svenska politiker och media verkar inte ha några direkta problem med att deklarera att folket röstar fel...

Visst kan det vara så. Kör du på den linjen.

Det finns just nu ett hinder för fred i mellanöstern och det är Israels högerregering. Alla andra kan tänka sig ett tillbakadragande till 1967-års gränser. Men vi ser ingen som bombar Israel för att de röstat som de gjort. Månne varför.

/K

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Är detta ett skämt?

http://www.arbeiterfotografie.com/iran/iran/palaestina-wird-v...

Såhär ser Palestina ut. "Dragit sig tillbaka". Israel har fullständigt våldtagit och styckmördat hela landet. För att sedan pissa på smulorna som finns kvar, bildligt talat...

Angående det demokratiska valet osv osv.
Visst är extremistgrupper fel, men ärlig talat. Vad fan ska de rösta på då? De har ju för fan ingen plats att leva på så ska de rösta fram ett parti? Får ont i huvudet bara jag tänker på det. Tror knappast palestinierna tänker att "hmm, de satsar på bättre skola fast det är klart.. Högre skatter gillar vi inte! Röstar på de som gagnar miljön istället!".
Skulle tro att de bara kämpar för att överleva och få tillbaka åtminstone ett mänskligt land. Då kanske de ser hopp i Hamas, hur sjukt det än verkar för oss här i Sverige.

Du missade Jordanien http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/BritishMan... och dessutom så trodde jag palestinier var araber ifs araberna har för lite land. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Arab_Leagu... Ush nej hemska Israel däremot är det inga problem att Kuwait fördrev 300.000 palestinier efter gulfkriget och inte svarta september i jordanien.

Ser man hopp i Hamas fullt medveten vad de står för lär knappast Israels svar komma som en överraskning.

Skrivet av laurinkalle:

Visst kan det vara så. Kör du på den linjen.

Det finns just nu ett hinder för fred i mellanöstern och det är Israels högerregering. Alla andra kan tänka sig ett tillbakadragande till 1967-års gränser. Men vi ser ingen som bombar Israel för att de röstat som de gjort. Månne varför.

/K

Jag som trodde Menachem Begin som skrev under fredsavtalet med Egypten, märkligt. Verkade inte vara problem att få fred med Jordanien heller också märkligt. Senast jag kollade säger Likud att de inte ska utrota araberna.

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Du missade Jordanien http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/BritishMan... och dessutom så trodde jag palestinier var araber ifs araberna har för lite land..

Vad har det med saken att göra?
Palestinier klassas som araber vilket i sin tur ger Israel rätt till det de gör?

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Du missade Jordanien http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/BritishMan... och dessutom så trodde jag palestinier var araber ifs araberna har för lite land. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Arab_Leagu... Ush nej hemska Israel däremot är det inga problem att Kuwait fördrev 300.000 palestinier efter gulfkriget och inte svarta september i jordanien.

Ser man hopp i Hamas fullt medveten vad de står för lär knappast Israels svar komma som en överraskning.

Jag som trodde Menachem Begin som skrev under fredsavtalet med Egypten, märkligt. Verkade inte vara problem att få fred med Jordanien heller också märkligt. Senast jag kollade säger Likud att de inte ska utrota araberna.

Jag antar att du försöker vara rolig där. Men jag förstår inte. Förutom möjligtvis det där sista med Likud. Nej nej, ingen vill massmörda araberna. Bara palestinierna. Eller i bästa fall flytta på di jävlarna så att de inte bor i vägen. Jävla sätt, eller hur?

/K

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Vad har det med saken att göra?
Palestinier klassas som araber vilket i sin tur ger Israel rätt till det de gör?

Påpeka att din karta är något tillrätta lagd dessutom har palestinierna haft möjlighet att få fred men de har inte önskat utan konstant krävt att de skulle få hela kakan. Ex. om tyskarna valt att inte gå med i första- och andravärldskriget hade de inte förlorat 45% av sitt territorium, nu blev inte så fallet och konsekvenserna är någorlunda kända.

Dessutom missar du araberna som bor i Israel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Arab_popul... , effektivt att föda många ungar något som muslimer i allmänhet verka duktiga på.

Skrivet av laurinkalle:

Jag antar att du försöker vara rolig där. Men jag förstår inte. Förutom möjligtvis det där sista med Likud. Nej nej, ingen vill massmörda araberna. Bara palestinierna. Eller i bästa fall flytta på di jävlarna så att de inte bor i vägen. Jävla sätt, eller hur?
/K

Jag är ironisk för du kommer med så många fel, Israel är inte problemet det är palestinierna hade de önskat få fred hade så redan varit fallet. Detta inser säkerligen många politiker men det är enklare att ställa krav på Israel genom att de är en del av västvärlden, palestinierna är betydligt svårare då allt verka likna ett råttbo. Dessutom så finns en risk att araberna bestämmer sig för att "hjälpa" sina bröder (något som de inte i realiteten gör) och minska oljeleveranserna.

Permalänk
Skrivet av Vattenfall:

Påpeka att din karta är något tillrätta lagd dessutom har palestinierna haft möjlighet att få fred men de har inte önskat utan konstant krävt att de skulle få hela kakan. Ex. om tyskarna valt att inte gå med i första- och andravärldskriget hade de inte förlorat 45% av sitt territorium, nu blev inte så fallet och konsekvenserna är någorlunda kända.

Dessutom missar du araberna som bor i Israel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Arab_popul... , effektivt att föda många ungar något som muslimer i allmänhet verka duktiga på.

Jag är ironisk för du kommer med så många fel, Israel är inte problemet det är palestinierna hade de önskat få fred hade så redan varit fallet. Detta inser säkerligen många politiker men det är enklare att ställa krav på Israel genom att de är en del av västvärlden, palestinierna är betydligt svårare då allt verka likna ett råttbo. Dessutom så finns en risk att araberna bestämmer sig för att "hjälpa" sina bröder (något som de inte i realiteten gör) och minska oljeleveranserna.

I själva fallet är Israel ett under av medmänsklighet och tolerans. Allt dom gör är i självförsvar. Faktum är, att om inte Israel hade gjort som dom gör, så hade palestina eller i alla fall "arabien" ("råttboet") förmodligen sträckt sig från New Delhi till Paris. Så är det, naturligtvis.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av brsk:

Därför att även om det är en fin tanke så är det inte tillämpbart i en skarp situation.

Vi kan tänka oss läget med en angripare beväpnad med järnrör. Dom flesta som svingar järnrör har röret i ett utgångsläge över huvudet eller åtminstone i höjd med bröstkorgen. Angriparen rör sig nu mot skyddsvakten med röret på detta vis. Som vakt måste du nu agera och bör ge angriparen en chans att stanna. Vanligtvis görs detta genom ett varningsrop med hot och eldgivning. Om angriparen trots allt inte stannar gäller det att höja våldstrappan och avlossa ett varningsskott. Ett varningsskott måste avges i ofarlig riktning och vakten har därför vapnet i stående anläggning och ser ner längs med siktet.

Om nu varningsskottet inte fungerar så finns det bara ett steg kvar och det är verkanseld. För att skjuta angriparen med järnet måste därför vapnet nu riktas mot densamme. För att kunna skjuta mot benen måste vakten därför släppa uppsikten över angriparens huvud, händer och därmed järnrör. Vilket som du förstår är direkt olämpligt. Det blir dessutom en extra rörelse som tar extra tid som troligen inte finns tillgänglig.

Vidare finns det en stor risk att missa med ett skott mot benen. Speciellt om angriparen rör på sig.

[EDIT] Därför har vakten istället kvar siktet mot överkroppen på angriparen och är beredd att avlossa ett skott eller två så fort angriparen börjar angreppet med järnröret. Sen är det självklart så att om man får för sig att angripa en individ som är beväpnad med automatkarbin så måste man vara beredd på att denna kommer använda sitt vapen. Detta säger även en del om vad en angripare kan vara beredd att göra. Denna angriper trots allt med risk för sitt eget liv och har därför troligen ingen respekt för den andres liv.

Om anfallaren är den som initerar hela situationen och befinner sig för nära så ja, då förstår jag din poäng, dock så håller jag inte med om den.
Du som gått två vaktutbildningar; fick ni bara lära er att ett automatkarbin är till för at skjuta med eller lärde ni er inget alls om hur man kan använda sitt vapen på annat sätt, tex med, men även utan, en bajonett på?

Det finns många sätt att oskadliggöra en person som anfaller en på det sätt du beskriver och ett av dem är verkanseld. Verkanseld är per automatik inte sikta för att döda. Det handlar om träning. Är du bra på din sak kan du slå anfallaren med kolven eller stöta till med pipan i magen. Nu förväntar jag mig inte att man alltid är så duktig på sin sak, men de möjligheterna finns och de kan i många fall funka precis lika bra som att döda anfallaren.

Men nu var ju scenariot inte att soldaterna stod där och blev anfallna out of the blue. Det var soldaterna som de facto var de anfallande.I och med det borde de om något ha ännu större respekt och vilja att inte slänga iväg dödliga skott, utan försöka sikta lite bättre än "avlossa ett skott eller två".

Så nej, jag håller inte med Er om att det är rätt att skjuta för at döda i en sådan situation. Det finns många andra sätt att agera i samma situation, och många av dem är givetvis enkla att veta nu i efterhand.
Men att försvara detta agerande utifrån regler är fel, jag hade haft lättare att hålla med er om ni istället hade sgat att det var pga "klantighet" i brist på bättre ord.

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

I själva fallet är Israel ett under av medmänsklighet och tolerans. Allt dom gör är i självförsvar. Faktum är, att om inte Israel hade gjort som dom gör, så hade palestina eller i alla fall "arabien" ("råttboet") förmodligen sträckt sig från New Delhi till Paris. Så är det, naturligtvis.

/K

De bedriver inte anfallskrig, Israel saknar befolkningen att göra så. Landet är inte perfekt säkerligen inte mätt med nordisk standard sedan är ifs förhållanden något annorlunda landet är trotsallt omgivet av fienden. Hade kristna och buddister inte stoppat det mulimska krigståget hade möjligen så varit fallet, det bysantinska riket gick under till vissdel pga. muslimsk invandring. Lever man i en demokrati är demografi relevant.

Med råttboet syftade jag på att i ena stunden är det Fatah som styr i andra Hamas och ibland någon jeppe med bombbälte, men om du önskar den tolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Dessutom missar du araberna som bor i Israel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Arab_popul... , effektivt att föda många ungar något som muslimer i allmänhet verka duktiga på.

Vad i helvete...

Många ungar har inget med religion att göra för då ligger katoliker jävligt topp där.
Det har mer med sociala faktorer att göra. Ju osäkrare tillvaro desto fler barn föder man, dels för att öka sannolikheten för att åtminstone några ska växa upp men även för att på så vis säkra sin egen framtid som pensionär.
Det är något genomgående för fattiga/sociala grupper som har det socialt svårt och det finns i många länder runt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

De bedriver inte anfallskrig, Israel saknar befolkningen att göra så. Landet är inte perfekt säkerligen inte mätt med nordisk standard sedan är ifs förhållanden något annorlunda landet är trotsallt omgivet av fienden. Hade kristna och buddister inte stoppat det mulimska krigståget hade möjligen så varit fallet, det bysantinska riket gick under till vissdel pga. muslimsk invandring. Lever man i en demokrati är demografi relevant.

Med råttboet syftade jag på att i ena stunden är det Fatah som styr i andra Hamas och ibland någon jeppe med bombbälte, men om du önskar den tolkningen.

Tycker i så fall vi ska beskylla Romarna för att de orsakat dagens situation i Israel/Jerusalem... Det var väl så? De hade landet för 2000 år sen?
Muslimer har inte funnits så länge...

Jisses...

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Tycker i så fall vi ska beskylla Romarna för att de orsakat dagens situation i Israel/Jerusalem... Det var väl så? De hade landet för 2000 år sen?
Muslimer har inte funnits så länge...

Jisses...

Måste du förstöra allt roligt? Annars skulle jag nog säga att felet är egypternas speciellt en viss farao.