Ljudkort för Hi-Fi-nörden.

Permalänk

Ljudkort för Hi-Fi-nörden.

Letar efter ett ljudkort i topklassen för enbart musiklyssnande. Min musiksmak är mycket Progressive House, Progressive Trance och Rap & RnB, dvs. djup bas men vill även ha starkt mellanregister med cleant ljud.

Det här är ett par kort jag har kollat på men undrar om de är de optimala musikkorten. Kom med förslag.

Creative: Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort

ASUS: Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort

Permalänk
Medlem

NEj!
Om du har råd ska du ha en asus essence stx, enda riktigt vettiga för musik entusiaster
Komplett.se - ASUS Xonar Essence STX

De du har länkat är sourrond kort vilket är sämre än 2 kanaliga ljudkort

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Fuskobot har helt rätt.
Kortet finns även i PCI utförande, heter då ST istället för STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

NEj!
Om du har råd ska du ha en asus essence stx, enda riktigt vettiga för musik entusiaster

Du kan ju iof. köra 7.1 surround med essence också men ja det är det bättre valet för analogt stereoljud.

Permalänk
Medlem

Sen beror det på hur du ska använda kortet också. Skall du koppla hörlurar direkt till kortet eller ska du använda det som transport till extern förstärkare/DAC?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Letar efter ett ljudkort i topklassen för enbart musiklyssnande. Min musiksmak är mycket Progressive House, Progressive Trance och Rap & RnB, dvs. djup bas men vill även ha starkt mellanregister med cleant ljud.

Det här är ett par kort jag har kollat på men undrar om de är de optimala musikkorten. Kom med förslag.

Creative: Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort

ASUS: Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort

Jag skulle rekommendera en USB-DAC då de är betydligt bättre än ljudkort i samma prisklass.
Skall du koppla datorn till din stereo eller skall du lyssna med hörlurar?
Här är några DACar i olika prisklasser som jag själv kan rekommendera:

Nuforce uDAC - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare
Cambridge Audio DacMagic - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare
Hegel HD10 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare
Benchmark DAC1 USB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare
Audio Research DAC7 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Xonar Essence STX, kan inte annat än att rekommendera det. Nu har jag visserligen inte prövat alla världens lurar och högtalare med det.

På hörlursfronten har jag testat med Sennheiser HD 555, HD 650 och HD 800. HD 555 klarar den inbygda förstärkaren av förträffligt. HD 650 tyckte jag saknade något, och skulle behöva en extern förstärkare. HD 800 tillhör min morbror (Tyvärr, då jag själv gärna skulle vilja ha dem), men de gick absolut inte att få något ordentligt välljud ur med STX, om du skall använda hörlurar av den klassen så behöver du verkligen en kvalitetsförstärkare. Vad gäller högtalare så har jag endast använt mina D'felt Audioengine 2, ljudet med kortet är fullt godkänt, men jag själv föredrar den ljudbild som jag får med hörlurar, därför har jag inte testat några andra högtalare.

På det stora hela är Asus Xonar Essence STX enligt mig ett utmärkt kort, jag tror inte det finns särskilt många bättre ljudkort på konsumentmarknaden idag.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

NEj!

Har själv Xonar Essence STX, underbart ljudkort! Kan inte göra annat än rekommendera. Jag använder mig av Sennheiser HD650 med Cardas kablar samt att jag har tagit bort skumgummi inläggen, mycket bra ljud måste jag säga. En annan sak som är bra med Asus ljudkort är deras programvara, det funkar och är inte så förbannat krångligt som Creatives programvara är om du har erfarenhet av deras programvaror.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Jag hoppas verkligen du skämtar, speciellt med de exempel du postat.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Avstängd

Xonar Essence STX är framförallt ett ljudkort för hörlursanvändning. Om du vill använda mer än en två-kanalsanläggning sä är det kortet inte att rekommendera då du bara kör digital ut då. Om du ändå ska köra SPDIF-ut in i en förstärkare så är det slös på pengar att lägga dem på det ljudkortet.

Om du ska köra hörlurar så skulle jag rekommendera en Musical Fidelity X-CAN, du kan köra USB-ut med den och sen avkodar stärkaren signalen. Då slipper du köpa både ljudkort och stärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Verkligen inte. Bara att flytta DAC och förförstärkning utanför lådan är ett fruktansvärt viktigt steg.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Det var väll en helt korrekt post?

Till T.S. Köp Cambridge MagicDac för 2795kr på hifiklubben.se, glöm alla ljudkort om du ska ha bra ljud.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om du vill använda det till mer än 2 kanaler ut, så välj ST istället STX.
Sedan köper du till H6 kortet: Asus Xonar H6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort, som du kopplar ihop med ST.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag SqueezeBox, kollade först på en ljudkortslösning men SqueezeBox blev det bästa alternativet för mig, otroligt smidigt och bra ljud.

Går att styra allt via iPhone också vilket är roligt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av slackr:

Verkligen inte. Bara att flytta DAC och förförstärkning utanför lådan är ett fruktansvärt viktigt steg.

Så DAC + förstärkare istället för internt ljudkort? Jag hade annars en tanke på internt ljudkort och en extern hörlursförstärkare. tex. ARGON HA1 Förförstärkare | Hi-Fi Klubben + DENON AH-D2000 Hörlur | Hi-Fi Klubben

Permalänk
Skrivet av slackr:

Men inte ett enda av de DAC:ar du postat presterar ens lika bra som det billigaste kortet i Xonar-serien gör. Det spelar ingen roll om DAC-elektroniken sitter i en låda utanför datorn om chippen i den lådan har mer självbrus än chippen på ett ljudkort och "dator-bruset" har kombinerade.

Skrivet av AkUs:

Det var väll en helt korrekt post?

Till T.S. Köp Cambridge MagicDac för 2795kr på hifiklubben.se, glöm alla ljudkort om du ska ha bra ljud.

Nej, Dacmagic är en av de värsta audiofil-fällorna på marknaden. Bara DAC-chippen den kör med, Wolfson WM8740, har absolut inget att komma med mot det som Xonar STX kör med (Cirrus Logic PCM1792).

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Cirrus Logic? Burr Brown 1792 är det väl. Men nog är det ett chip som spöar mycket annat. Skulle vilja säga att Xonar ST/STX är väldigt prisvärt för att lyfta sin dator till en audiofil källa.

Skrivet av Freezer7Pro:

Nej, Dacmagic är en av de värsta audiofil-fällorna på marknaden. Bara DAC-chippen den kör med, Wolfson WM8740, har absolut inget att komma med mot det som Xonar STX kör med (Cirrus Logic PCM1792).

Permalänk
Medlem

Kör också STX kortet, och är nöjd, även med hi-end lurar fungerat kortet bra, dock jag använder mest bara dac och linjeförstärkare i mitt STX, och kör med en harmony design ear90 hörlursförstärkare, ytterligare ett snäpp bättre än STX enbart och kombinationen får mina AKG701 att låta gudomligt bra, nästa steg i ljudkvalitet skulle vara så dyrt så det blir fånigt, då man får slanta MINST 20.000 på bara dac och hörlurs-förstärkeri, samt man måste importera själv då lämpliga grejer inte säljs i det här landet som är tillräckligt hi end för hörlurs lysning.

Musical Fidelity X-CAN som nämdes ovan avrådes ifrån, då inbyggda dac är mest för nödfall, och förstärkaren har ett hårt vasst ljud orginal, dock går att få fason på den med en del moddning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Lovsta:

Cirrus Logic? Burr Brown 1792 är det väl. Men nog är det ett chip som spöar mycket annat. Skulle vilja säga att Xonar ST/STX är väldigt prisvärt för att lyfta sin dator till en audiofil källa.

Jo, Burr Brown/TI är det.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Alla som lovordar dessa billiga DACar, har med största sannolikhet aldrig haft ett riktigt bra ljudkort innan. För har man det, ja då är det inget speciellt med en sån här USB DAC.

DACMagicen genererar dessutom en väldigt hög mängd jitter över USB jämfört med S/PDIF. Hegeln skall vara riktigt bra men den har jag inte lyssnat på. Är den 6-7ggr bättre än ett ST(X) (för det är vad skillnaden i pris är) - troligtvis inte. Då ska du upp på en helt annan nivå på alla annan utrustning för att det ska rättfärdiga plöja ner en massa stålar på en DAC.

Köp du ett bra ljudkort (ex ST) och lägg resten av pengarna på akustik eller högtalare/lurar.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Men inte ett enda av de DAC:ar du postat presterar ens lika bra som det billigaste kortet i Xonar-serien gör. Det spelar ingen roll om DAC-elektroniken sitter i en låda utanför datorn om chippen i den lådan har mer självbrus än chippen på ett ljudkort och "dator-bruset" har kombinerade.

Mig veterligen postade jag inte några förslag ö.h.t, utan bara framförde ett viktigt argument för resonemanget, externa DACar har bättre förutsättningar än interna. Givetvis bör man sedan se till att köpa en med ett bra chip i grunden.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

NEj!

eeh? kortet du har länkat till har samma DAC och samma OPampar som HDAV1.3? skillnaden är att HDAV1.3 begåvats med annan mjukvara och stöd för fler analoga kanaler.

Kortet du länkat till är snarare lämpat för folk som sitter med hörlurar.

HD avkodningen på hdav1.3 görs på ett cmedia chip.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

eeh? kortet du har länkat till har samma DAC och samma OPampar som HDAV1.3? skillnaden är att HDAV1.3 begåvats med annan mjukvara och stöd för fler analoga kanaler.

Kortet du länkat till är snarare lämpat för folk som sitter med hörlurar.

HD avkodningen på hdav1.3 görs på ett cmedia chip.

Nej inte helt samma DAC, Essence DAC är snäppet bättre får jag för mig iaf, då HDAV1.3 har samma DAC som Xonar D2.

Permalänk
Skrivet av Lovsta:

Nej inte helt samma DAC, Essence DAC är snäppet bättre får jag för mig iaf, då HDAV1.3 har samma DAC som Xonar D2.

Det stämmer. När Essence ST + H6 dessutom kostar mindre än HDAV1.3 Deluxe är valet självklart.

Permalänk
Medlem

När ni ändå nämnde Cirrus Logic så kan man få även deras värstingchip, CS4398, redan i Asus NÄST billigaste ljudkort dvs XonarDX(pcie) eller D1(pci). Även den DACen står att finna i en del High-end Dyr-Fi för hundratusentals kronor, men går alltså att avnjuta redan för 6-700Kr med ett Asus Xonar. Billigaste audiofil-lösningen, för den som tänker koppla till en analog stereo, månntro?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av the squonk:

När ni ändå nämnde Cirrus Logic så kan man få även deras värstingchip, CS4398, redan i Asus NÄST billigaste ljudkort dvs XonarDX(pcie) eller D1(pci). Även den DACen står att finna i en del High-end Dyr-Fi för hundratusentals kronor, men går alltså att avnjuta redan för 6-700Kr med ett Asus Xonar. Billigaste audiofil-lösningen, för den som tänker koppla till en analog stereo, månntro?

Burr Brown PCM1792A som sitter i ST/STX är som sagt överlägset CS4398. Om den är 1000 kr bättre lämnar jag osagt.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men vad är det för DAC i Harman Kardon HK3490 och hur presterar den jämfört med CS4398 (DX/D1)?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av bran:

DACMagicen genererar dessutom en väldigt hög mängd jitter över USB jämfört med S/PDIF.

DacMagic genererar inte jitter, däremot kan datorer med dåliga switchade nätdelar (t.ex. de flesta bärbara) generera enorma mängder jitter och andra störningar, vilka i värsta fall överskrider D/A-omvandlarens förmåga att undertrycka dem.
Det gäller alla USB-dacar som använder isynkron överföring (vilket de flesta gör).

Så har man en bärbar dator (eller stationär med dålig nätdel) så kan det i många fall vara bättre att använda S/PDIF istället för USB (eller köpa en USB-dac med asynkron överföring).

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Lite offtopic men vad är det för DAC i Harman Kardon HK3490 och hur presterar den jämfört med CS4398 (DX/D1)?

Jag kan inte hitta någon bra källa på vad HK3490 använder för DAC. Nån snubbe på AVSforums påstår sig ha snackat med HK och fått höra att det är en AK4384. Om du vill ha exakta detaljer får du läsa data sheets (googla bara på CS4398 och AK4384), men som exempel kan jag nämna att AK:n har en SNR på 106 dB, mot 120 dB för CS:n. Med tanke på logaritmiskt skala innebär det alltså att CS:n är i runda slängar 10 ggr bättre än AK:n.

Permalänk
Skrivet av Freezer7Pro:

Att ha en dator igång i samma rum som man lyssnar på musik är ett större bruskälla än något D/A-omvandlare i hela världen.

Citat:

Vad det sitter för D/A-chip i apparaterna är mindre intressant, speciellt när de är mångfaldigt bättre än de behöver vara för ändamålet.
Alla vettigt konstruerade ljudkort, cd-spelare och externa D/A-omvandlare presterar ganska likvärdigt i praktiken.

Jag håller med om att det inte finns något som säger att ett ljudkort skulle vara sämre än en extern D/A-omvandlare, men det finns inget som säger att det skulle vara bättre heller.
Däremot är ett datorfritt rum givetvis alltid bäst ur ljudsynpunkt.