Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coopdeo:

Hur mycket vågar man överklocka ett 5870 i ATI Overdrive utan att riskera någonting?

Det beror på hur du definierar vågar Men det som händer är att den stänger av/hänger sig om det blir för högt, så då är det bara att starta om så är det som vanligt igen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det beror på hur du definierar vågar Men det som händer är att den stänger av/hänger sig om det blir för högt, så då är det bara att starta om så är det som vanligt igen

Det förstår jag. Men finns det någon rimlig nivå som i princip alla 5870 klarar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av coopdeo:

Det förstår jag. Men finns det någon rimlig nivå som i princip alla 5870 klarar?

Ja, alla korten bör ju klara Stock-frekvensen.

Tror inte det finns några regler för hur långt man bör kunna gå när det gäller överklockning, man får ta det som det kommer helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullit1968:

Jag fick själv gråskärm igår när jag spelade GTR2 on-line och belv naturligtvis utkastad. J*kl* crap alltså. Förstörde hela kvällen eftersom jag låg bra till i racet. Jag har bara fått gråskärm i spel aldrig i Windows.

Kör följande:
Catalyst 10.4
HIS HD5870
ASUS P7P55D PRO
i5-750
Corsair Powersupply 750W
4GB ram
Cooler Master HAF 932 Big Tower
HP ZR24W
Windows 7 64

allt oklockat. Jag tror det kan vara värmerelaterat men att det är någon bugg i grunddesignen av HD5870. Men jag har ju ett stort o rymligt chassi med god ventilation. Skall man behöva klocka ner kortet för att det skall bli stabilt? Det finns kanske någon ny firmware?

Jag skall förstås uppgradera till Catalyst 10.5 nu men jag har ingen större förhoppning att det skall hjälpa.

Trist och höra men samtidigt en tröst att jag inte är ensam med detta problem. Jävligt lurt problem detta, då kortet fungerar perfekt förutom när det crashar. Du har inte hittat någon lösning än? fungerade 10.5 bättre? Har inte orkat testat själv än.

Kan ju tillägga att jag har Vista också vilket jag glömde nämna i min spec.

Får du också olika sorters gråskärmar? Jag har stött på både grå, beige-aktig och svart skärm vid crash :S

Permalänk
Medlem

LA up en tråd om detta -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Ersätta 4870x2 ?

Har chans att köpa ett nytt XFX HD 5770 1GB för 1390kr (rank 1 på prisjakt) för att sedan uppgradera med ett nytt 5770 senare och köra crossfire. Men kollade på lite benchmarks och CF verkar presetera sämre än mitt förra 4870x2. Kommer lira mest Dragon age och lite nyare FPS i 1920x1200 med så mycket ögongodis på som möjligt.

Mitt system är ett nyare med i7 920 / 6gb ram / corsair 520w

Kommer förmodligen vattenkyla det nya kortet, så ljud är ingen

Vad tycker ni är en värdig ersättare?

Budget är : några tusen. Med helst så lite som möjligt fps/kr.

Sälj ditt 4870x2 och köp ett 5970 istället

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Powerplay skit

Hej,

Är det någon som har en bra lösning på ATI:s inbyggda powersaving funktion?

Mitt problem är att mitt kort klockar ned sig vilket medför till lagg när jag bl.a ser på filmer. Jag har försökt med att skapa flera profiler och manuellt redigera xml filerna. Detta fungerar bra till 90% men när jag startar MPCHC så klockar kortet ned sig till 400Mhz vilket är skräp!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanos:

Hej,

Är det någon som har en bra lösning på ATI:s inbyggda powersaving funktion?

Mitt problem är att mitt kort klockar ned sig vilket medför till lagg när jag bl.a ser på filmer. Jag har försökt med att skapa flera profiler och manuellt redigera xml filerna. Detta fungerar bra till 90% men när jag startar MPCHC så klockar kortet ned sig till 400Mhz vilket är skräp!

Mitt kort klockar ner sig till 157/300mem när jag gör nåt i windows. Kollar jag film så får jag supermuspekare som är större än mina skrivbordsikoner! Powerplay är trasigt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mupp3n:

Mitt kort klockar ner sig till 157/300mem när jag gör nåt i windows. Kollar jag film så får jag supermuspekare som är större än mina skrivbordsikoner! Powerplay är trasigt.

Prova om det gör någon skillnad genom att överklocka kortet? Powerplay försvinner ju så länge du inte kör inställningar som stämmer överrens med BIOS. Du har provat senaste CCC 10.5 med?

Permalänk
Medlem

Vilka "regler" är det som gäller när man ska köra CF?
Måste man ha 2 exakt lika dana kort eller räcker det med två med samma krets, t.ex. ett 5850 från XFX och ett från Powercolor?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Keeper of Traditions

Det spelar ingen roll om det är olika tillverkare. Powercolor + XFX går lika bra som XFX + XFX

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

okej, tnx

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket grafikkort jag ska ha!
jag ska bygga ny datorn snart (kolla sign) och sleevaa agget vit/svart. altså det ska vara vit/svart/grå färgtema på datorn

Men vet inte vilket 5870 jag ska ta. tänkte ta ett MSI Lightning men det låter ganska mycket Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News


så vad tycker ni?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Hejsan! Tycker ni man ska uppgradera från 10.4 till 10.5 eller ska man strunta i det? Själv så har jag i 10.4, att ibland men sällan kommer det som rödorange:a prickar över hela skärmen och sedan blir skärmen blå eller grå, sedan kommer man tillbaks till Windows och allt är igång och då kommer det fram en ruta som säger något liknande: Grafikdrivrutin har slutat svara. Problemet löst men det har hänt ett antal gånger så. Haft datorn i ungefär en månad från Inet nu. Jag har ej klockat datorn och det är inget damm i datorn.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Vet inte vilket grafikkort jag ska ha!
jag ska bygga ny datorn snart (kolla sign) och sleevaa agget vit/svart. altså det ska vara vit/svart/grå färgtema på datorn

Men vet inte vilket 5870 jag ska ta. tänkte ta ett MSI Lightning men det låter ganska mycket Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News


så vad tycker ni?

Köp en ny kylare som kyler bättre och är tystare..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HoBb3:

Vet inte vilket grafikkort jag ska ha!
jag ska bygga ny datorn snart (kolla sign) och sleevaa agget vit/svart. altså det ska vara vit/svart/grå färgtema på datorn

Men vet inte vilket 5870 jag ska ta. tänkte ta ett MSI Lightning men det låter ganska mycket Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News


så vad tycker ni?

Vill du ha det tyst så är nog enda alternativet att köpa ett referenskort och sen byta kylare på kortet, Vet att arctic cooling har en kylare, vet inte hur bra den är.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Vill du ha det tyst så är nog enda alternativet att köpa ett referenskort och sen byta kylare på kortet, Vet att arctic cooling har en kylare, vet inte hur bra den är.

mjo jag tänkte det först fast en polare sa att garantin rök då, fast kanske ändå värt det

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

inet

XFX Radeon HD5870 1GB KAMPANJ!
XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator

HD-587X-ZNFA
HD-587X-ZNFV

Är det reference design på PCB (kretskortet) ? Eller har dom ändrat det också förutom HSF.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vanos;10129681"]Hej,

Är det någon som har en bra lösning på ATI:s inbyggda powersaving funktion?

tjena har nytt kort xfx5970 be tycker oxå det känns lite lagg vid spelande
ena kärnan hoppa r lite mer än den andra ner till ca500 sen vid bara surfing mm 157/300mem ena kärnan andra på 400/1000 sen undrar jag om manuel fläkt styrning finns det inte längre i catalystcenter sen fanns det en funktion på mitt gamla 4870x2 där man kunde tvinga klocken alltså ingen spar funktion tacksam för er expertis zfrigg

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HoBb3:

mjo jag tänkte det först fast en polare sa att garantin rök då, fast kanske ändå värt det

Ja, garantin försvinner, men det är inte alltid att butikerna kontrollerar det så ibland går det igenom ändå.

Och jag skulle säga att det är värt det, jag bytte kylare på mitt 4890, det gjorde helt klart underverk för ljudnivån. Det kyls bättre också, vilket är en bonus.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Vad vet ni om märket "VERTEX" (HD5870 1GB PCI-E DUAL DVI, HDMI, DP, RETAIL).

äger precis ett sådant..
inga konstigheter för min del..

ända skillnaden är att det inte är lyxigt förpackat och inte så mycket tillbehör som andra tillverkare

Permalänk

tittade på denna om eyfinity setup och började undra:
är inte meningen att med det kortet slippa ha en aktiv adapter och dyl?

5870 eyfinity6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

inet

XFX Radeon HD5870 1GB KAMPANJ!
XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator

HD-587X-ZNFA
HD-587X-ZNFV

Är det reference design på PCB (kretskortet) ? Eller har dom ändrat det också förutom HSF.

Ej referens, fick mitt idag. Låter redigt mycket gör det med.

Går det att göra en manuell "auto" fläkt kontroll? Vill att den inte ska ligga på 55 % när tempen bara är 40 grader. Kör jag den låst på 35% ligger den på ca 50 i idle och 75 i load vilket jag tycker är helt okej men skulle helst vilja fin justera så den ligger på runt 65 grader som "target" temp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infinity_90:

Ej referens, fick mitt idag. Låter redigt mycket gör det med.

Går det att göra en manuell "auto" fläkt kontroll? Vill att den inte ska ligga på 55 % när tempen bara är 40 grader. Kör jag den låst på 35% ligger den på ca 50 i idle och 75 i load vilket jag tycker är helt okej men skulle helst vilja fin justera så den ligger på runt 65 grader som "target" temp.

Provat redigera fläktprofilen via MSI Afterburner? Med lite tur kan du få kortet tystare men ändå hålla okej temperaturer.

Permalänk

Enligt Inet så är det referens. :

----------------------------------------------------------

Bara kylfläns/fläkt.

Med Vänliga Hälsningar

Kundtjänst
Inet Data AB
Lergodsgatan 1
417 07 Göteborg

----------------------------------------------------------

Så de har ändrat på kretskortet också? Inte bara på kylfläns/fläkt.
/xxxxxxxxxxxxx
----------------------------------------------------------

Hej.

Inte referanskylare. X;et i leverantörsartikeln avslöjar att det är XFX kylare.

Tack för ditt e-mail.

Med Vänliga Hälsningar

Kundtjänst
Inet Data AB
Lergodsgatan 1
417 07 Göteborg

-----------------------------------

XFX Radeon HD5870 1GB KAMPANJ!

Vårt ArtNr 5408816
Tillverkarens ArtNr HD-587X-ZNFA

Hej, är det reference design på PCB när det gäller detta kort?

Vill gärna veta om jag ska sätta på ett vattenblock någon gång i framtiden.

mvh

xxxxxx

Permalänk

När det gäller fläkten så är det visst nått beng med bios så fläkten är på 55% hela tiden.
Lösning: flasha gpu bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Provat redigera fläktprofilen via MSI Afterburner? Med lite tur kan du få kortet tystare men ändå hålla okej temperaturer.

Funkar det oavsett kort?

Skrivet av Farenheit:

Enligt Inet så är det referens. :

----------------------------------------------------------

Bara kylfläns/fläkt.

Med Vänliga Hälsningar

Kundtjänst
Inet Data AB
Lergodsgatan 1
417 07 Göteborg

----------------------------------------------------------

Så de har ändrat på kretskortet också? Inte bara på kylfläns/fläkt.
/xxxxxxxxxxxxx
----------------------------------------------------------

Hej.

Inte referanskylare. X;et i leverantörsartikeln avslöjar att det är XFX kylare.

Tack för ditt e-mail.

Med Vänliga Hälsningar

Kundtjänst
Inet Data AB
Lergodsgatan 1
417 07 Göteborg

-----------------------------------

XFX Radeon HD5870 1GB KAMPANJ!

Vårt ArtNr 5408816
Tillverkarens ArtNr HD-587X-ZNFA

Hej, är det reference design på PCB när det gäller detta kort?

Vill gärna veta om jag ska sätta på ett vattenblock någon gång i framtiden.

mvh

xxxxxx

Hmm okej, jag såg märkte inget AMD märke(letade inte efter det) på vid min PCI-E port. Ska ta ut det och kolla efter det.

Skrivet av Farenheit:

När det gäller fläkten så är det visst nått beng med bios så fläkten är på 55% hela tiden.
Lösning: flasha gpu bios

Okej, är det enkelt? Har aldrig gjort det på ett grafikkort tidigare

Permalänk

Flasha precis GPU bios, och fläkten gick direkt ner till 30%, nu hörs den inte längre. Innan så var den konstant på 55% och lät som en jävla delta fläkt. Sweeeet.

Mycket enkelt.

1.Regga sig på XFX
2.Regga graffe
3. Ladda ner: USB FORMAT.zip och 587XZNF18.zip (olika för olika graffe)
4. Läs pdf, readme, följ anvisningar.

Tog mig kanske 10min totalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infinity_90:

Funkar det oavsett kort?

På kort som använder AMD's referensdesign ska det fungera, men på custom-korten beror det helt på vad korttillverkaren använt för fläktkontroller. Kan vara värt att testa iallafall.

Permalänk
Medlem

ATI video converter verkar inte fungera med 58xx serien, vet någon om det finns program som använder stream funktionen?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7