Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk

men dom fixar inte prestanda förlusten från förra?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Mina kort verkar lida av rätt rejäl micro-stuttering.

Testa att tvinga v-sync med ett annat program tex d3dOverrider. Kan hjälpa

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Testa att tvinga v-sync med ett annat program tex d3dOverrider. Kan hjälpa

V-sync synkar framerate med skärmens refresh rate men synkar inte GPUer med varandra. Jag ska inte försöka förklara för ingående vad microstuttering är, det har andra redan gjort bättre och mycket finns att läsa i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923129-microstuttering/

Däremot delar jag gärna med mig utav vad jag kom fram till genom en serie extremt lekmannamässiga tester. Körde igenom hela mitt bibliotek - World at War, MW2, Crysis: Warhead, Napoleon: Total War, Dirt 2, Assassins Creed II, Metro 2033 - med två kort i CF för att sedan koppla ur ett kort och jämföra - ett spel i taget. Det första jag märker när jag gör spelande tester är att FPS-höjningen är inte alls så markant som alla proffstester gör gällande, men visst finns den där. Däremot flöt samtliga spel mycket sämre med två kort. Två gula siffror uppe i vänstra hörnet talar om för mig att jag har 80 FPS, men det känns som 40, och när jag rycker ut ett kort står det bara 65 där men det flyter mycket snabbare. Det enda tillfället då CF-systemet presterar bättre är vid campaign map i Total War, där fördubblas FPSen och flyter även dubbelt så bra. Vid battles går det på knä igen.

Jag har packat ner mitt ena 5870 och ångrat köpet. Som tur är presterar 5870 så pass bra så ett ensamt kort klarar, sånär som på ett par spel, att köra allt som finns ute på maxinställningar. Till alla som funderar på ett CF-system eller en dubbelmacka (gäller även dem) så föreslår jag att ni läser på om microstuttering som, vad jag förstår, inte är något som är olika från kort till kort utan gäller alla system med multipla GPUer, även SLI. Förhoppningsvis kan framtida drivrutiner avhjälpa problemet.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter på ett XFX HD5850 Black Edition.

Nån som har kunskap och vet vad man ska ha för kylning till detta kort. En bra kylning och gör sitt jobb!
Länka gärna till kylaren isåfall.

//hzn

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

V-sync synkar framerate med skärmens refresh rate men synkar inte GPUer med varandra. Jag ska inte försöka förklara för ingående vad microstuttering är, det har andra redan gjort bättre och mycket finns att läsa i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923129-microstuttering/

Tack för att du delar med dig av ditt test, intressat läsning. Tydligen var det utan v-sync du körde med eftersom du hade över 60 i olika spel. Jag upplever även hack i grafiken om jag inte tvingar framerate till att ha en maximum gräns. Jag föreslår att du testar det och inte via catalyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HJÄLP
Är totalt borta i djunglen av grafik kort
5870 eller får man så mycket mer för pengarna om man tar ett 5970
och kan man få ett med vatten block på från början

Permalänk
Medlem

Hejhej!

jag undrar om man kan köra ett "Saphire ATI Radeon 5850" & ett "XFX Radeon HD 5850" i crossfire ??
eller måste det va samma tillverkare osv ? :S

Permalänk
Hedersmedlem

Samma chip funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tack för att du delar med dig av ditt test, intressat läsning. Tydligen var det utan v-sync du körde med eftersom du hade över 60 i olika spel. Jag upplever även hack i grafiken om jag inte tvingar framerate till att ha en maximum gräns. Jag föreslår att du testar det och inte via catalyst.

Det hjälps inte alls upp utav v-sync, applikationsstyrd eller påtvingad i CCC. Sen kan man fråga sig varför man skulle vilja spela ett spel på två GPUer med 60 fps hellre än på 1 GPU med 80 fps.

Jag försöker inte hetsa någon till något, jag ville bara dela med mig utav mina erfarenheter och peka på att problemet finns och bör tas med i beräkningarna när man planerar sitt system.

edit: filmen på den här länken visar hur enorma skillnader det är i flytet mellan de två systemen, samtidigt som Fraps visar att skillnaden i mätt fps är väldigt liten.

YouTube - GTX 480 SC Vs HD 5970 OC Heaven V2.0 Showdown

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Ett svar vore trevligt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk

Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870 - Inet.se borde väll kuna funka

denna finns också men är verkligen inte värd dom pengarna, en av dom sämsta kylare jag haft:
Zalman VF3000A Dual FanVGA Cooler (ATI) - Inet.se

sen kanske:
Scythe Musashi VGA Cooler - Inet.se nåt sånt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Det hjälps inte alls upp utav v-sync, applikationsstyrd eller påtvingad i CCC. Sen kan man fråga sig varför man skulle vilja spela ett spel på två GPUer med 60 fps hellre än på 1 GPU med 80 fps.

Jag försöker inte hetsa någon till något, jag ville bara dela med mig utav mina erfarenheter och peka på att problemet finns och bör tas med i beräkningarna när man planerar sitt system.

edit: filmen på den här länken visar hur enorma skillnader det är i flytet mellan de två systemen, samtidigt som Fraps visar att skillnaden i mätt fps är väldigt liten.

YouTube - GTX 480 SC Vs HD 5970 OC Heaven V2.0 Showdown

Åhå. Jag förstår att du inte vill hetsa utan enbart vill dela med dig av det du har upplevt på ett neutralt sätt :). Det är synd att sweclockers har blivit så infekterat av alla "flame wars" så att vi medlemmar är oroliga över att uppfattas som störande :/
Och det som videon visar upplever även jag när jag drar på allting i heaven v2.0. Dock så upplever jag inte MS i spel om jag inte exempelvis moddar sönder spel med olika grafiska applikationer och drar på full AA- då upplever även jag hack. Exempel är fallout 3 med en modd som förstorar texuterna till 2048x2048 tillskillnad mot originalen som är på 512x512. Det fanns iofs en lösning på det också :).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Åhå. Jag förstår att du inte vill hetsa utan enbart vill dela med dig av det du har upplevt på ett neutralt sätt :). Det är synd att sweclockers har blivit så infekterat av alla "flame wars" så att vi medlemmar är oroliga över att uppfattas som störande :/
Och det som videon visar upplever även jag när jag drar på allting i heaven v2.0. Dock så upplever jag inte MS i spel om jag inte exempelvis moddar sönder spel med olika grafiska applikationer och drar på full AA- då upplever även jag hack. Exempel är fallout 3 med en modd som förstorar texuterna till 2048x2048 tillskillnad mot originalen som är på 512x512. Det fanns iofs en lösning på det också :).

Håller med om att det är så mkt bm på forumet som man kunde ha skippat. Jag läser mkt mer än jag deltar i skrivandet så att jag upplever bm är inte pga att jag har brister i hur jag uttrycker mig ( vilket jag säkert har ), utan mer att folk hela tiden känner att dom måste försvara sig och en massa andra anledningar.

Hur som helst så ere tråkigt

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk

Fattar ingenting.

Tja! Fick hem mitt XFX 5870 idag från Inet.se

Spännande sitter jag i bilen på väg hem,Sätter in nya kortet. Så hade jag sett från bilder och filmer att man får med 2x Konverterare från 4-pins till 6-pins kablar. SOM behövs för den enorma strömförbrukningen,Detta visste jag redan innan jag beställde kortet. Iaf,Satte in kortet,Satte in en konverterare eftersom mitt nätagg endast har 1x 6-pin kabel direkt från nätagget. Satte på datorn,Inget,Helt svart,Provade också med 2x Konverterare,Samma sak,Men man hör att kortets fläkt börjar blåsa på som fan ändå,Kollade sen i Quick installtion guide boken,Där det står följande : 2x Good power connections,2x Bad power connections.

Good power connection:Alternativ 1.
Connect two individual PCI Express (6-pin) Power cables directly from the power supply to each individual connector on the graphics card.

Good power connection:Alternativ 2.
Connect two individual PCI Express (8-pin) Power cables directly from the power supply to each individual connector on the graphics card.Note : Do not plug in a 6-Pin power cable into an 8-Pin power connector.

Bad power connection:Alternativ 1.
XFX does not support the usage of two 4-Pin to one 6-Pin power cable converter for these graphics cards. They are only designed to work with high performance power supplies using 6-Pin PCI Express power cable.

Bad power connection:Alternativ 2.
XFX does not support the use of two 6-pin to one 8-pin power cable converter for these graphics cards. They are only designed to work with high performance power supplies using 8-Pin PCI Express power cable.

NU är frågan,Varför i HEL**** skickar dom ens med 2 stycken converters när det inte ens funkar med dom?(Just därför ja beställde detta kort eftersom jag trodde det skulle fungera med converters.

Jag har ett ATX AS520W 12V Nätagg atm.
Förmodrar att jag kmr behöva köpa ett nytt nätagg med 2x 6-pins för att kunna köra detta grafikkortet.

/Besviken kund med dålig information.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke1122:

Jag har ett ATX AS520W 12V Nätagg atm.
Förmodrar att jag kmr behöva köpa ett nytt nätagg med 2x 6-pins för att kunna köra detta grafikkortet.

/Besviken kund med dålig information.

Exakt vad för nätagg har du? Det råkar inte vara ett ACE 520W?

EDIT: Är det denna? Apevia ATX-AS520W 520W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
De ska vara rätt dåliga även dessa, prova med ett annat/bättre nätagg.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Exakt vad för nätagg har du? Det råkar inte vara ett ACE 520W?

EDIT: Är det denna? Apevia ATX-AS520W 520W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
De ska vara rätt dåliga även dessa, prova med ett annat/bättre nätagg.

Aa det är det nätagget,Men grejjen är inte den,Varför skickar dom ens med konverterare o sånt när kortet inte ens stöder det? Det är det som är frågan.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke1122:

Aa det är det nätagget,Men grejjen är inte den,Varför skickar dom ens med konverterare o sånt när kortet inte ens stöder det? Det är det som är frågan.

För att du fortfarande ska kunna använda kortet. XFX stödjer inte officiellt detta.
Jag körde mitt HD5850 från XFX med en sådan adapter utan problem på ett nätagg som endast hade en 6-pin för PCI-e.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

För att du fortfarande ska kunna använda kortet. XFX stödjer inte officiellt detta.
Jag körde mitt HD5850 från XFX med en sådan adapter utan problem på ett nätagg som endast hade en 6-pin för PCI-e.

Okej. Låter lustigt enligt mig.

Aja vad tror du om detta? Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Är det läge att köpa ett 5850 nu eller kan det va värt att vänta med köpet?
Max 3 månader kan jag vänta.

Köp ett nu, 6xxx serien kommer tidigast till hösten/vintern och då har du ändå haft kortet minst 3 månader, snackas också om Q1 2011. Du kommer ju maxa det mesta iaf...

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke1122:

Okej. Låter lustigt enligt mig.

Aja vad tror du om detta? Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Alternativt dessa, vissa av modellerna recenserades nyligen av Sweclockers och fick bra betyg.

Fractal Design Newton R2, 650W modulär - Inet.se
Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se
Fractal Design Tesla 650W 80+ - Inet.se

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Är det någon skillnad på powercolor radeon hd5870 och xfx radeon hd5870?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2:

En fråga bara. Är det någon skillnad på powercolor radeon hd5870 och xfx radeon hd5870?

Om det är referensdesign (fläkten sitter där bak) så nej.
Om fläkten sitter i mitten (icke referensdesign) och det är powercolors PCS+ modell så är powercolor lite tystare.
Å andra sidan är xfx:s modell billigare

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

tänkte bara att man fick med mw2 vilket jag endå kommer att köpa sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2:

tänkte bara att man fick med mw2 vilket jag endå kommer att köpa sen

köp det med mw2 då

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

ingen skillnad på prestanda?

Permalänk
Medlem

Hum, hoppas ingen flippar ut för att det kommer en Radeon 56xx-fråga..! Jag funderar på det här datorpaketet (i delar): Komplett.se - PC i delar - AMD Athlon II X2 250 AM3 med grafikkortet

XFX Radeon HD 5670 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, DVI-I, native-HDMI, DisplayPort, 775MHz

Otroligt nog har jag dock bara en 15-pin VGA(?)-kontakt på min skärmsladd, och jag använder en sån där käck DVI-adaptermoj till mitt grafikkort nu - ett gammalt Geforce 7800GT - och det fungerar alldeles utmärkt.

Nu min fråga: finns det någon anledning att tro att samma adaptermoj inte skulle funka till Radeon-kortet i det övervägda datorpaketet ovan? Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PHJ:

Hum, hoppas ingen flippar ut för att det kommer en Radeon 56xx-fråga..! Jag funderar på det här datorpaketet (i delar): Komplett.se - PC i delar - AMD Athlon II X2 250 AM3 med grafikkortet

XFX Radeon HD 5670 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, DVI-I, native-HDMI, DisplayPort, 775MHz

Otroligt nog har jag dock bara en 15-pin VGA(?)-kontakt på min skärmsladd, och jag använder en sån där käck DVI-adaptermoj till mitt grafikkort nu - ett gammalt Geforce 7800GT - och det fungerar alldeles utmärkt.

Nu min fråga: finns det någon anledning att tro att samma adaptermoj inte skulle funka till Radeon-kortet i det övervägda datorpaketet ovan? Tacksam för svar!

Det bör gå bra. Jag har kört en TFT-skärm med trasig DVI-anslutning via skärmens fungerande VGA-uttag utan några större problem. Det ihop med ett XFX HD5850 och en DVI till VGA-adapter.

Permalänk

Installerade Flash 10.1 till Firefox (i samband med uppdateringen av firefox). När jag går in på youtube så får jag lite flicker innan filmerna startas. Har ett HD5850.

Någon med samma problem?

Permalänk
Medlem

Vart finns 5870 med amd PCB i göteborg? Alla hemsidor visar bilder på kort med amd pcb och sedan skickar hem ett annat! får panik, fått 3 felleveranser nu. vill hällst köpa kortet i butik, men om du är säker på att det är amd pcb på en webbshop så kan ni slänga in en kommentar ändå:D
tack.

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av marken:

Vart finns 5870 med amd PCB i göteborg? Alla hemsidor visar bilder på kort med amd pcb och sedan skickar hem ett annat! får panik, fått 3 felleveranser nu. vill hällst köpa kortet i butik, men om du är säker på att det är amd pcb på en webbshop så kan ni slänga in en kommentar ändå:D
tack.

Komplett ska få in en leverans såna här 2a juli: Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5[

Visa signatur