Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Komplett ska få in en leverans såna här 2a juli: Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5[

Betalar ju knappast det priset för ett 5870 haha.. max 4000:-

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av marken:

Betalar ju knappast det priset för ett 5870 haha.. max 4000:-

Då blir det inget referenskort dessvärre, de går snarare upp i pris än ner och börjar vid det här laget bli väldigt sällsynta.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

då blir det inget referenskort dessvärre, de går snarare upp i pris än ner och börjar vid det här laget bli väldigt sällsynta.

blä

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk

Hejsan! Har länge tänkt att ge min dator en liten uppiggning och köpte ett HD5850 från komplett (kör ett HD4850 nu).

Köpte detta till ett kampanjpris: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Fick hem kortet och öppnade kartongen och kylningen såg inte alls ut som det på bilden, utan såg mer ut som på det här kortet Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Nu är min fråga, fick jag en sämre kylning? Är inte nå vidare insatt i grafikkorten idag men gillade idén att ha en hel kåpa som för ut värmen genom en PCI slot. Som det ser ut nu så kommer kortet sprida lika mycket värme inne i datorn som mitt HD4850 gör.

TL;DR Är det bara att tuta och köra, eller ska jag skicka tillbaka kortet och ett annat?

Permalänk
Medlem

Det första kortet du länkar dumpar lika mycket värme i lådan, det är mig veteligen bara referensmodellen utav 5850 som har en kylningslösning som effektivt för värmen ut ur chassit. Det borde inte vara något problem, så länge du har gott luftflöde i ditt chassi - men släng i kortet och testa, se vad du får för temperaturer på andra komponenter i lådan innan du bestämmer dig för att det inte duger. Återköpsrätten gäller i 15 dagar, använt eller inte, så länge all kringutrustning finns kvar och är i nyskick.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

5850 maxar väll dom mesta spelen ute idag om man har andra hyfsade komponenter?

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett 5870 referenskort från B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik men någon dag innan hade de ändrat artikelnumret utan att jag märkte något så fick ett utan referenskylare och de vägrar ta frakten för att jag ska skicka tillbaks det...

Hur som helst, anledningen att jag postar här är att jag hittade detta Nvidia GeForce GTX 480/470 vs. ATI Radeon HD 5870/5850 - TechSpot test av 470/480 vs 5850/5870 med de näst intill nyaste drivrutinerna.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson95:

5850 maxar väll dom mesta spelen ute idag om man har andra hyfsade komponenter?

Oja! Jag känner i alla fall inget behov till att uppgradera mitt grafikkort det närmaste året. Nu sitter jag på en dual core men skulle man haft en quad skulle man nog klarat sig fint i 2-3 år om man klockar och inte behöver ha maxat i precis varje nytt spel som kommer ut.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett nytt 5870 (SAPPHIRE RADEON HD5870 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Välkommen till framtidens spelprestanda! - Produktinformation) och nu när jag spelar mw2 så efter någon minut så fryser spelet i ca 10 sec sen blir bilden svart i 10 sec och sen flyter spelet på bra i någon minut sen blir det samma sak igen. Någon som har haft samma problem eller kanske vet en lösning?

EDIT: Har spelat med GPU-Z i bakgrunden och det verkar inte vara temperatur fel iaf. Provar just nu att spela med lite olika drivrutiner men det verkar ändå inte funka.

Permalänk
Medlem

Har problem med min övre DVI kontakt. Kör DVI rakt in i en skärm och då trycker den ihop bilden som ni ser nedan. Har provat att byta runt skärmarna och det är alltid den övre av de två DVI portarna som gör såhär.

Kör 2st DVI + 1st DP i övrigt.

Alla inställningar är rätt i CCC vad jag kan se, skärmarna rapporterar 1920x1080 när de är i det här läget också. Däremot verkar det avhjälpa att köra med VGA ut från skärm och in via en DVI adapter (galet eller vad?!)

Tror DDC Clock [SCL], TMDS Data1- eller TMDS Data1+ pinnarna kan vara trasiga på DVI kontakten i fråga. Vet någon hur de fungerar, skickas info om upplösning o sånt via dem?

Någon som har tips på vad som kan vara galet? Bör jag byta kortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerbee:

Har problem med min övre DVI kontakt. Kör DVI rakt in i en skärm och då trycker den ihop bilden som ni ser nedan. Har provat att byta runt skärmarna och det är alltid den övre av de två DVI portarna som gör såhär.

Kör 2st DVI + 1st DP i övrigt.

http://forumbilder.se/images/78201081327PM0bd3.jpg

Alla inställningar är rätt i CCC vad jag kan se, skärmarna rapporterar 1920x1080 när de är i det här läget också. Däremot verkar det avhjälpa att köra med VGA ut från skärm och in via en DVI adapter (galet eller vad?!)

Tror DDC Clock [SCL], TMDS Data1- eller TMDS Data1+ pinnarna kan vara trasiga på DVI kontakten i fråga. Vet någon hur de fungerar, skickas info om upplösning o sånt via dem?

Någon som har tips på vad som kan vara galet? Bör jag byta kortet?

Min första tanke är att du har overscan/underscan på skärmen det krånglar med, kolla CCC en gång till för säkerhets skull.

Och om det inte skulle hjälpa, vad händer om du kopplar in en av DVI-skärmarna med en HDMI-kabel? Jag har för mig det är något speciellt med dubbla DVI när man kör tre skärmar, med två skärmar vet jag att det går att köra med bägge DVI iallafall (kört så själv). Mest en tanke.

Får du inte igång skärmarna så tycker iallafall jag att du ser till att få kortet utbytt då den troligen är defekt. Men kolla gärna det jag nämnt ovan ifall det bara är någon inställning eller att du måste använda HDMI också som krånglar.

Vad är det för skärmar för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Min första tanke är att du har overscan/underscan på skärmen det krånglar med, kolla CCC en gång till för säkerhets skull.

Och om det inte skulle hjälpa, vad händer om du kopplar in en av DVI-skärmarna med en HDMI-kabel? Jag har för mig det är något speciellt med dubbla DVI när man kör tre skärmar, med två skärmar vet jag att det går att köra med bägge DVI iallafall (kört så själv). Mest en tanke.

Får du inte igång skärmarna så tycker iallafall jag att du ser till att få kortet utbytt då den troligen är defekt. Men kolla gärna det jag nämnt ovan ifall det bara är någon inställning eller att du måste använda HDMI också som krånglar.

Vad är det för skärmar för övrigt?

Det händer på alla skärmar så det är nog inget med skärmen. Var tittar man på Underscan/overscan i CCC, hittar inget om det?

Har ingen HDMI liggandes för tillfället, kanske kan låna en från jobbet imorgon för att testa. Men vet inte om jag är så sugen på en DVI-HDMI adapter då skärmen inte har HDMI.

Så om jag drar ut min DP och kör bara på två DVI borde jag inte uppleva det här? Ska prova det! Just nu kör jag via VGA-DVI adapter men bilden blir ju helt kass.

Skärmarna är 3st 23" DELL U2311H och i bakgrunden syns en 24" LG 245 WP-BN

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen ännu ett Powercolor PCS+ 5850 till min dator och hade tänkt köra crossfire.

Mina fråga är räcker mitt Nättagg som är ett Corsair 520 watt för dessa grafikkort skall fungera korrekt?

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det borde funka utan mankemang, dock kan du ju får problem med att du inte har så många PCI-e strömkablar, men detta har du väl kollat upp?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja självklart.. Dock är blir jag tvungen till att köra Molexkablar till PCI-E...

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lapton:

Ja självklart.. Dock är blir jag tvungen till att köra Molexkablar till PCI-E...

Japp, men de hoppas jag du har många

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerbee:

Det händer på alla skärmar så det är nog inget med skärmen. Var tittar man på Underscan/overscan i CCC, hittar inget om det?

Har ingen HDMI liggandes för tillfället, kanske kan låna en från jobbet imorgon för att testa. Men vet inte om jag är så sugen på en DVI-HDMI adapter då skärmen inte har HDMI.

Så om jag drar ut min DP och kör bara på två DVI borde jag inte uppleva det här? Ska prova det! Just nu kör jag via VGA-DVI adapter men bilden blir ju helt kass.

Skärmarna är 3st 23" DELL U2311H och i bakgrunden syns en 24" LG 245 WP-BN

Nu blev jag också lite osäker, min nuvarande skärm behöver inte ställas om något (HP ZR24w) men en tidigare skärm fick jag faktiskt ändra skalningen på.

  • Du öppnar CCC, se till att du kör det avancerade läget.

  • Tryck längst upp på Graphics, Välj Desktops and Displays.

  • Du bör se alla dina tre skärmar längst ner i rutan. Vid behov högerklicka på skärmarna och välj Identify Display för att hitta rätt.

  • När du hittat rätt skärm, högerklocka på dess ikon, välj Configure.

  • Tryck på Scaling Options, se om du kan rätta till skärmen med reglaget.

Jag kan inte justera reglaget men du borde kunna göra det med din skärm. Lite osäker på om det är pga att jag kör via Displayport eller om det är något annat. Via VGA och DVI har jag kunnat ändra förut med tidigare skärmar iallafall. Hoppas det fungerar.

Och ja, samtliga skärmar är inställda med dess nativa upplösning? Har du gjort en Eyefinity-bildskärmsgrupp eller körs de som separata skärmar nu?

Önskemål till CCC 10.7, förbättra navigeringen i programmet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Intressant att se hur pass mycket prestandan har ökat med nya drivare, speciellt min FPS. Länkades ett motsvarande finskt test för någon vecka sedan där man testade Nvidia drivare för GTX 480 och det resultatet visade på liten ökning från de första versionerna mot senare versioner(någon som har länken?).

Permalänk

lite synd att det inte går att använda atis nyaste då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S1im:

Intressant att se hur pass mycket prestandan har ökat med nya drivare, speciellt min FPS. Länkades ett motsvarande finskt test för någon vecka sedan där man testade Nvidia drivare för GTX 480 och det resultatet visade på liten ökning från de första versionerna mot senare versioner(någon som har länken?).

Jag gillade också ökningen av Min-FPS då den i vissa av [H]'s mätningar var 50% högre än vad drivrutinen vid lansering klarade av att leverera.

Något i stil med denna du tänkte på? Introduction - Games - NVIDIA ForceWare 257.21 Driver Performance | [H]ard|OCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Nu blev jag också lite osäker, min nuvarande skärm behöver inte ställas om något (HP ZR24w) men en tidigare skärm fick jag faktiskt ändra skalningen på.

  • Du öppnar CCC, se till att du kör det avancerade läget.

  • Tryck längst upp på Graphics, Välj Desktops and Displays.

  • Du bör se alla dina tre skärmar längst ner i rutan. Vid behov högerklicka på skärmarna och välj Identify Display för att hitta rätt.

  • När du hittat rätt skärm, högerklocka på dess ikon, välj Configure.

  • Tryck på Scaling Options, se om du kan rätta till skärmen med reglaget.

Jag kan inte justera reglaget men du borde kunna göra det med din skärm. Lite osäker på om det är pga att jag kör via Displayport eller om det är något annat. Via VGA och DVI har jag kunnat ändra förut med tidigare skärmar iallafall. Hoppas det fungerar.

Och ja, samtliga skärmar är inställda med dess nativa upplösning? Har du gjort en Eyefinity-bildskärmsgrupp eller körs de som separata skärmar nu?

Önskemål till CCC 10.7, förbättra navigeringen i programmet...

Tack för hjälpen! Det räddade min natt. Var overscan som av någon anledning hade hoppat upp ett par steg. Deras mjukvara känns rätt buggig också, lyckas inte få den att toggla mellan profiler utan att minst en skärm flyttar sig eller hamnar i sleepmode... Ganska drygt om man vill köra eyefinity bara ibland och extended resten av tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerbee:

Tack för hjälpen! Det räddade min natt. Var overscan som av någon anledning hade hoppat upp ett par steg. Deras mjukvara känns rätt buggig också, lyckas inte få den att toggla mellan profiler utan att minst en skärm flyttar sig eller hamnar i sleepmode... Ganska drygt om man vill köra eyefinity bara ibland och extended resten av tiden.

Bra att det löste sig, konstigt ändå att det bara var en port som det krånglade med.

Jag har själv inte några problem med CCC, men jag har mindre roliga minnen av ATI's mjukvara under 2007 ihop med det X1950 Pro jag hade, under Ubuntu. Good times...

Det finns säkert något smidigt sätt att lösa det där. Jag har för mig jag läst någonstans att det ska gå att ställa in så skärmarna kör Eyefinity vid exempelvis spel men att de körs separata vid vanlig användning. Någon som faktiskt använder Eyefinity får ge dig lite tips om hur du kan göra, såvida du inte hittar något själv då.

Permalänk
Medlem

Hejsan har du kopplat in mina två PCS+ 5850 satt på bryggan och kopplat in.

Nu har jag sökt och sökt och hittar som helst inga resultat tydligen skall man enable den i CCC?

Var finns denna jag hittar den ej? Snälla hjälp!

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ominstallerat drivisen då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Problemet är löst!

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Hedersmedlem

Hallå, det skulle hjälpa om du skrev hur du löste det, för andra som undrar/i samma sits

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Någon som vet om ett 5870 får plats i ett Antec 902 och om det funkar bra med ett 560w nätagg?

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

jag har en fråga angående vad jag ska köpa kan inte bestämma mig och vet inte vilket som är bäst ETT 5850 eller TVÅ 5770 tycker det ser häftigt ut att ha två grafikkort men är det stor skillnad när det gäller prestandard??

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad mellan dessa två kort som motiverar att Sapphire Radeon HD5970 är dyrare än Vertex 3D Radeon HD5970?
SAPPHIRE RADEON HD5970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/DP - Specifikationer
VERTEX 3D RADEON HD5970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer

Saken är den att jag blivit erbjuden ett grafikkort som heter: Sapphire Radeon HD5870 VAPOR-X (SAPPHIRE RADEON HD5870 VAPOR-X 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer) men den finns inte i lager förän tidigast 20de juli och så länge vill jag inte vänta på ett nytt grafikkort då jag vart utan grafikkort sen i mitten av maj.

Så vad är det för skillnad mellan de olika tillverkarna som gör att man kan begära nästan 700 kr mer för ett grafikkort?