Permalänk
Medlem

Mysko ip konflikt

Hej

jag har problem med IP-Konflikt i mitt nätverk...varför vet jag inte för att de har fungerat felfritt i ca 2 år. nu helt plötsligt så får jag ip konflikt och kan bara vara ute på internet med en dator i taget, jag har erhåll auto ip på båda datorerna, jag har inte gjort några ändringar i varken routern eller datorerna, jag har kollat så DHCP är på i routern och de är den, alla ipn mellan 192.168.1.11och fram till 245 kan få ip adresser, men ICKE, någon som vet vad som kan vara fel, jag använder mig av en AT-AR220E router (Allied Telesyn)

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

Testa fabriksåterställa routern. Annars testa skriv in fasta ip'n på datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Testa fabriksåterställa routern. Annars testa skriv in fasta ip'n på datorerna.

har testat att fabriksåterställa routern men felet kvarstod, vet inte riktigt hur jag ska fixa i routern med dhcp för att de ska funka med fast ip nummer

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt den routern, men finns det inte någon inställning i gränssnittet för att låsa ett specifikt dynamiskt IP till en MAC-adress?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du använder sladd och samtidigt har anslutning till WLANet? Kanske låter dumt, men kolla alla nätverksanslutningars ip-inställningar så att du inte har fast IP på någon. Undersök också din router så att ingen granne är och gottar sig på ditt Wlan. Lycka till!

Permalänk
Medlem

jag är väldigt osäker på routern också efter som att den är ganska gammal och jag har ingen handbok till den...hittar inte så mycket på internet heller. jag använder inte WAN utan de är bara sladd, finns inte på denna router, både mina dator och den andra har erhåll automatiskt ip adress, kollade runt lite i routern o hittade detta, de måste vara här jag ska fixa. ändrade inget på DHCP och satt ett fast ip nr med mac adress med utan framsteg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/dhcp%20config.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/fixed%20ip.JPG

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

du kan ställa in fasta ip'n fast den har dhcp aktivt. bara att skriva in en fast ip fast du använder samma nätmast och gateway osv. om vi säger att du brukar få en ip på: 192.168.1.102 så skriv in den som fast ip bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

du kan ställa in fasta ip'n fast den har dhcp aktivt. bara att skriva in en fast ip fast du använder samma nätmast och gateway osv. om vi säger att du brukar få en ip på: 192.168.1.102 så skriv in den som fast ip bara.

jo jag gjorde så nu, kom på att dhcpn blir routern, så jag satt fast ip på båda datorerna, och satt routern som dns och gateway, då funkade de

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

Förmodligen har Dator1 haft samma IP-nummer en gång i tiden som Dator2 har i dagsläget (eller vice versa). Det ligger nämligen ett minne i själva datorn, en s.k lease-tid på hur länge en dator försöker hålla ett IP. I CMD kan du ta reda på vad denna lease-tiden ligger på genom att skriva IPCONFIG /ALL

Om du gör följande på båda datorerna (en i taget) så bör denna konflikten sluta.

i CMD skriver du följande kommandon i samma ordning som nedan
IPCONFIG /RELEASE ALL
IPCONFIG /FLUSHDNS
IPCONFIG /REGISTERDNS
IPCONFIG /RENEW ALL

Flushdns och registerdns är egentligen inte relativ till lease-tiden men du tar två flugor i en smäll med dessa kommandon.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Förmodligen har Dator1 haft samma IP-nummer en gång i tiden som Dator2 har i dagsläget (eller vice versa). Det ligger nämligen ett minne i själva datorn, en s.k lease-tid på hur länge en dator försöker hålla ett IP. I CMD kan du ta reda på vad denna lease-tiden ligger på genom att skriva IPCONFIG /ALL

Om du gör följande på båda datorerna (en i taget) så bör denna konflikten sluta.

i CMD skriver du följande kommandon i samma ordning som nedan
IPCONFIG /RELEASE ALL
IPCONFIG /FLUSHDNS
IPCONFIG /REGISTERDNS
IPCONFIG /RENEW ALL

Flushdns och registerdns är egentligen inte relativ till lease-tiden men du tar två flugor i en smäll med dessa kommandon.

okey, tack

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]